Home › Forums › Styrkehörnan › samma muskelgrupp, mer än en gång i veckan?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 december, 2007 at 17:54 #77115Anonym anvandareMember16 december, 2007 at 17:54 #646582Anonym anvandareMember
Hejsan.
Jag kör för tillfället varje muskelgrupp en gång i veckan och tränar mest för att öka i massa. Om jag vill ändra på detta och istället öka i styrka i låt oss säga bänkpressen. Är det då okej att träna just bänkpress eller bröst i allmänhet mer än en gång i veckan och hur bör passet då vara uppbyggt?
tacksam för svar16 december, 2007 at 23:41 #646583Anonym anvandareMember72 timmars vila mellan samma muskel ska vara det bästa
27 december, 2007 at 22:19 #646584Anonym anvandareMemberberor mycket på hur hårt du tränar sen även hur snabbt din kropp återhämtar sig, men 3dagen efter passet borde det ju funka i alla fall om du kör ett tungt och ett lätt pass.
läste någonstans att tex om du kör bänk så skulle det ta tricep ca 3dagar att återhämta sig och bröstet 5 dagar.
2 ggr i veckan är nog inte så farligt om du sköter återhämtningen och kan se din kropps teken på överträning.
Om du tex vill förbättra din bicep för den ligger efter kör den stenhårt 2 ggr i veckan en månad sen kör en annan på så sett kommer du alltid vara fräch i kroppen för nästa pass
29 december, 2007 at 02:54 #646585Anonym anvandareMember..för man hör alltid (eller hör och hör) folk som säger att dem ska träna en viss muskelgrupp extra därför att de ligger efter i den benämnda muskelgruppen. Antar att det enda rätta är att känna efter ett tag som sagt. tack för svaren btw.
29 december, 2007 at 13:23 #646586Anonym anvandareMemberKör ett pass med vanlig bänkpress och ett pass med en bänklik övning. Är du sämre i starten? Lägg in lite överbreda bänkar. Sämre i slutpressen? Lägg in lite smalbänk för tricepsstyrka eller klossbänk. Är du ganska jämnt utvecklad så du trycker klart en vikt du får upp från bröstet? Ett tungt pass och ett explosivt pass. Nåt sånt kan du fundera på – träna det du vill bli bra på och en snarlik övning på andra passet.
29 december, 2007 at 21:53 #646587Anonym anvandareMemberDet finns en hel del styrkelyftare och bänkare som kör exempelvis tre bänkpass i veckan. Man får dela upp så att det blir ett tungt, ett medel och ett lätt pass. Kör inte samma övningar utan variera typer av bänk (repsträning, fötterna upp, speedbänk, negativa osv) och tricepsträning. Beroende på hur resten av tränigsveckan ser ut kan man med fördel lägga in latsträning även på bänkdagar.
29 december, 2007 at 22:19 #646588Anonym anvandareMemberOm jag kör en muskelgrupp i veckan riktigt tungt finns inte en enda chans att jag kör den muskelgruppen tungt igen,kanske lätt men aldrig tungt.Testa och se om du orkar.
29 december, 2007 at 23:06 #646589Anonym anvandareMemberokidoki. Ska testa mig fram. Känner också själv att mer än ett tungt pass blir det inte. Antagligen 1 tuuungt och ett lätt. tack för svaren!
30 december, 2007 at 03:09 #646590Anonym anvandareMemberCelox wrote:Om jag kör en muskelgrupp i veckan riktigt tungt finns inte en enda chans att jag kör den muskelgruppen tungt igen,kanske lätt men aldrig tungt.Testa och se om du orkar.Nu tänker du som en byggare. För att öka i styrka så tänk övningar istället för muskelgrupper. Det innebär att man inte kör en miljard övningar tills man är helt utmattad. Man ska hinna återhämta sig till nästa pass även efter ett tung pass, annars är det bättre att träna efter en vanlig split.
31 december, 2007 at 18:46 #646591Anonym anvandareMemberläst i bodys nya nr på granheims sida. en kille undrar i princip samma sak som du och Granheim svarade att han tyckte man skulle köra ett pass tungt tex 5 sett med 5-8 reps och 2 dagar senare mång rep med så mycket pump som möjlig kanske ända upp till 50 reps för bicep som frågan och hans svar handlade om.
kommer inte ihåg om du sysslade med bygning eller styrkelyft? men det låter ju bra för byggning i alla fall!!!
31 december, 2007 at 18:49 #646592Anonym anvandareMemberur en styrkelyftar vinkel är det nog bättre att köra typ tungt ena dagen tex knäböj och sen explosiva 3 dagar senare på 40-50%
ett ex på program
dag 1/ 5 sett*2 reps på 85-95% av max
dag 2/ 5-10 sett*2 reps på 40%
(westsides explosiva böj program)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.