Home › Forums › Styrkehörnan › Samuelson är rätt stark ändå…
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 september, 2010 at 16:28 #370744Anonym anvandareMemberRasmus90 wrote:11x218kilo med fast ställning 1998.
[youtube=eHzOTSS6jiY]
Om vi antar att detta, stämmer vilket det absolut bör göra:
Enligt RM-kalkylen, och jag ändrar lite som till och med är till Magnus nackdel för att bevisa en poäng:
220 x 10 = 75% av RM
(220/3)x4 = 293.4 i 1 RM, detta stämmer bra för många som inte håller på med SL!
8 september, 2010 at 16:39 #370745Anonym anvandareMemberMagnus Branzén wrote:Världsrekord i antal ihopbuntade stekpannor på en minut har Aneta Florczyk:[youtube=mME2J1E_P20]
Det där är dinky toyspannor. Hade nog varit lite intressantare om MS hade testat en gammal rejäl Skepphults gjutjärnspanna…
8 september, 2010 at 16:42 #370746Anonym anvandareMemberRikardJansson wrote:Om vi antar att detta, stämmer vilket det absolut bör göra:Enligt RM-kalkylen, och jag ändrar lite som till och med är till Magnus nackdel för att bevisa en poäng:
220 x 10 = 75% av RM
(220/3)x4 = 293.4 i 1 RM, detta stämmer bra för många som inte håller på med SL!
Detta visar att Magnus är stark i bänk ingen har påstått nåt annat. Men det är absolut inget man kan dra paraleller mot och jämföra mot vanligbänk är 2 olika övningar.
8 september, 2010 at 16:48 #370747Anonym anvandareMemberRikardJansson wrote:Om vi antar att detta, stämmer vilket det absolut bör göra:Enligt RM-kalkylen, och jag ändrar lite som till och med är till Magnus nackdel för att bevisa en poäng:
220 x 10 = 75% av RM
Du kan knappast jämföra en ställning, med en fri stång. Det är nog bara att räkna av ett antal kg, beroende på konstruktion, om det skall bli relevant.
8 september, 2010 at 16:49 #370748Anonym anvandareMemberFredrik Svensson wrote:Detta visar att Magnus är stark i bänk ingen har påstått nåt annat. Men det är absolut inget man kan dra paraleller mot och jämföra mot vanligbänk är 2 olika övningar.Det är två olika övningar, och på elitnivå är fast bänk tyngre, då en sned lyftbana används vid fri bänk på höga vikter. Och visst har det väl i tråden påståtts att han inte alls klarar 250+!?
8 september, 2010 at 16:56 #370749Anonym anvandareMemberRikardJansson wrote:Det är två olika övningar, och på elitnivå är fast bänk tyngre, då en sned lyftbana används vid fri bänk på höga vikter. Och visst har det väl i tråden påståtts att han inte alls klarar 250+!?Självklart är en fristång där man måste hålla balansen på hela vikten jobbigare det fattar väl vem som helst. Är väl kanske inte helt omöjligt att Magnus i sina bästa stunder gjort runt 250 på träning. Men han har många gånger påstått att han gör 300-310kg vilket jag till 100% tror bara är lögn.
8 september, 2010 at 17:00 #370750Anonym anvandareMemberFristång kanske är jobbigare – om man ligger och maxar på 60 kg.
När jag började tog jag 10 kg mer i fast stång, nu tar jag 5 kg mer i fri, och är helt övertygad om att fast är mycket jobbigare på 200+Om man anser detta sant, så nej, det är inte helt omöjligt att Magnus i sina bästa stunder gjort 250 på träning. Inte 290 heller.
8 september, 2010 at 17:17 #370751Anonym anvandareMemberRikardJansson wrote:Fristång kanske är jobbigare – om man ligger och maxar på 60 kg.
När jag började tog jag 10 kg mer i fast stång, nu tar jag 5 kg mer i fri, och är helt övertygad om att fast är mycket jobbigare på 200+Om man anser detta sant, så nej, det är inte helt omöjligt att Magnus i sina bästa stunder gjort 250 på träning. Inte 290 heller.
En såndär maskin kan inte heller liknas med en Smithmaskin eftersom stången kan pressas i en snedbana. När jag för 8-9år sedan testade en sån där maskin gjorde jag ca: 200kg med fristång och en 5a på 200 i maskinen. Nu på senare år har jag aldrig testat totalt ointressant eftersom jag tävlar i vanligbänk…..
8 september, 2010 at 18:05 #370752Anonym anvandareMemberFredrik Svensson wrote:Börjar inse att detta nog får bli mitt sista inlägg ifrågan. Många här har Magnus som gud och sväljer och tror på allt han säger och gör. Säger han att han kan trolla och gå på vatten så tror ni väl på det ocksåDokument bilder nej det har jag inte vad tror du??? det var en kompis till Johannes Årsjö som driver ett gym och lånade ut vikter till honom innan denna film kom ut och fick tillbaka dom rödmålade. Fast Magnus ville kanske bara vara rolig och målade om hans vikter för att skoja lite:nono:
Magnus har i väldigt många interjvuer påståt att han RAW bänkar både 300 och 310kg. Det är extremt enorma vikter som en handfull personer har klarat i världshistorien. På mästarmötet 2005 när jag tävlade hade Magnus uppvisning i pausen.
När jag låg och värmde på 170kg kom Magnus och frågade om han fick köra imellan. Han gjorde 8reps på 170 där alla var ca 5-10cm från utlåsning. På 8e repset började det sega han hade max gjort 10-11reps på 170 och då var det ej uträtade reps. Han såg ut att vara en 220-230 RAW bänkare. Långt långt ifrån nå 310kg. När jag såg detta började jag starkt ifrågasätta hans påståenden om 300 och 310kg. När jag såg hans första film på 2a på 260 såg jag direkt att det var fejk sedan kom 270 filmen med målade vikter.
Sista jag skriver är att Magnus har enorma strongman meriter och är också stark i bänk. Men denna bluff han kör med går inte hem hos mig och många andra som är insatt i sporten…..
som jag sa,jag bryr mig inte vad magnus gjort och inte gjort utan var bara nyfiken om du hade ngt att backa upp dina påståenden/anklagelser med.
jag satt i samma sits som magnus för några år sen då jag kom in på ett forum där ngr hade startat en bullshit tråd om mig när jag var aktivt tävlande i enduro,detta dom påstod skadade mig och teamet och framför allt mina chanser till sponsorer vilket gjorde att i och med att jag visste det dom påstod på forumet inte stämde för fem öre och jag hade belägg för detta också så valde jag att anmäla dom och efter det rullat i rätts systemet ett tag vann jag målet.:emo-thumb
vad jag ville ha sagt var att man vet aldrig vem som läser.
8 september, 2010 at 18:12 #370753Anonym anvandareMemberOm det stämmer att det är en belastning på 218kg i filmen borde han bänka betydligt mer än 220-230kg raw i vanlig bänk. 300 njaa men 250 borde inte varit några problem.
8 september, 2010 at 18:52 #370754Anonym anvandareMemberNicotin wrote:som jag sa,jag bryr mig inte vad magnus gjort och inte gjort utan var bara nyfiken om du hade ngt att backa upp dina påståenden/anklagelser med.jag satt i samma sits som magnus för några år sen då jag kom in på ett forum där ngr hade startat en bullshit tråd om mig när jag var aktivt tävlande i enduro,detta dom påstod skadade mig och teamet och framför allt mina chanser till sponsorer vilket gjorde att i och med att jag visste det dom påstod på forumet inte stämde för fem öre och jag hade belägg för detta också så valde jag att anmäla dom och efter det rullat i rätts systemet ett tag vann jag målet.:emo-thumb
vad jag ville ha sagt var att man vet aldrig vem som läser.
Kul att du fick upprättelse och vann målet.
Magnus har väldigt ofta påstått att han gör 300 i RAW bänk han har även sagt att han gör 310. Då vill han få sig att framstå som en av dom starkaste RAW bänkarna genom tiderna. Vi som tävlar i bänk tycker det är rätt irriterande att han aldrig backade upp sina påståenden utan bara snackade.
8 september, 2010 at 20:07 #370755Anonym anvandareMemberDet är inte över 200 kg på stången i klippet. Det är vad motorcyklarna väger. Hävstångsprincipen gör att det blir bra mycket lättare än så…
8 september, 2010 at 20:18 #370756Anonym anvandareMemberccm wrote:Det är inte över 200 kg på stången i klippet. Det är vad motorcyklarna väger. Hävstångsprincipen gör att det blir bra mycket lättare än så…Precis 99% av gångerna är vikterna uppskatade i såna övningar. Vad som är på stången egentligen där eller hur mycket en bil väger bak m.m är sällan med nån exakthet. Men Magnus vann övningen och var starkast av dom som var med en den övningen….
8 september, 2010 at 22:25 #370757Anonym anvandareMemberMan kan återigen ta upp bänkgrenen i Lysekil när Magnus torskade mot Poundstone som hade skadat bröstfästet. Magnus ÄR och VAR väldigt stark och bra i bänkpress, men några 300 kg har han aldrig varit i närheten av. Han sa i en intervju på Irondmind.com att han tog 300 kg vilken dag som helst och inför vilken publik som helst. När han väl har visat upp bänkpress så kör han alltid lätt eftersom han har en fallenhet för att träna bänkpress dagen innan, och han vill såklart inte skada sig. Varför han alltid kör bänkpress dagen innan han ska visa upp bänkandet är också väääääääldigt konstigt…
8 september, 2010 at 22:55 #370758Anonym anvandareMemberHär finns en video där han gör 5 reps på 230 kg med benen i luften. Och det är tredje setet.
Detta var från 07 tror jag. Så han borde ändå kunna klara ta 300 en gång när han va på topp? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.