Home › Forums › Styrkehörnan › Samuelson är rätt stark ändå…
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 augusti, 2007 at 11:12 #370549Anonym anvandareMember
Vi har en talangfull kille som är med i Teamöstergötlandstrongman som heter Johannes Årsjö.
När han hade tränat om jag inte tar fel 8månader så fick han ett godkänt tävlingslyft på 200kg med tröja samt 180 utan tröja på träning.Han drog 280kg kan ha varit 300kg i mark på samma tävling utan dräkt.Han tävlade då för jsk 2006.Kan tillägga att han gjort 330kg i böj på tävling -06.
Så det är nog med all säkerhet så att MS tog 200 i bänk efter ett års träning.
Magnus har nog väldigt bra förutsättningar vad det gäller bänkpress.Då tänker jag framförallt på att hans muskelfästen sitter nog på de lämpligaste placeringar för en bra hävstångseffekt.Detta har man sätt bland en del styrkelyftare som med en ganska liten muskelmassa kan lyfta otroliga vikter.
Jag personligen tror att han ligger nära en fjärde plats vad det gäller ett maxlyft i bänk.Som nr 1,2 och3 är det Svennson,Hirvis och Wahlkvist.
Mvh.Rosell3 augusti, 2007 at 00:19 #370550Anonym anvandareMemberrinse wrote:Jag är inte avundsjuk utan jag har bara väldigt svårt att tro på en del saker som kommer ur karls mun. Jag tror t.ex. inte på att han ökade till 200 kg i bänk under sitt första år. Isf har han ökat jävligt dåligt efter det året…Kan ge dig en liten kort lektion i hur man ökar i styrka:
Första året du tränar ökar man ofta väldigt snabbt eftersom kontakten hjärna-muskel kraftigt förbättras, samtidigt som musklerna växer. Efter första året är ofta kontakten hjärna-muskler fullständig och då sker styrkeökningarna i takt med att musklerna växer. Att nå sin fulla potential kan ta 10 år om man inte käkar ”dunderhonung” så då har du +100 kg under 9 år, vilket är betydligt långsammare än första året. Du ska också ta i beaktande att herr Samuelsson är 200cm lång, vilket innebär att tvärsnittsytan på musklerna är 23,5% grövre än hos en kille på 180 cm, med samma relativa muskelmassa.3 augusti, 2007 at 02:53 #370551Anonym anvandareMemberTack för att du lär upp mig hur man ökar i styrka. Jag tror nog jag vet det ganska bra själv och kan med ganska hög säkerhet säga att jag bänkar mer än vad du gjorde vid min ålder.
Sen om man ökar från 100 kg till 200 kg på sitt första år och sen inte kommer längre än 2 reps på 270 kg(med taskigt utförande) efter att ha tränat i väldigt många år till med en kroppsvikt på väldigt många kg mer så tycker jag att man skötte sin träning bättre under sitt första år än vad man gjort i fortsättningen.
3 augusti, 2007 at 10:29 #370552Anonym anvandareMemberRosell wrote:Vi har en talangfull kille som är med i Teamöstergötlandstrongman som heter Johannes Årsjö.
När han hade tränat om jag inte tar fel 8månader så fick han ett godkänt tävlingslyft på 200kg med tröja samt 180 utan tröja på träning.Han drog 280kg kan ha varit 300kg i mark på samma tävling utan dräkt.Han tävlade då för jsk 2006.Kan tillägga att han gjort 330kg i böj på tävling -06.
Så det är nog med all säkerhet så att MS tog 200 i bänk efter ett års träning.
Magnus har nog väldigt bra förutsättningar vad det gäller bänkpress.Då tänker jag framförallt på att hans muskelfästen sitter nog på de lämpligaste placeringar för en bra hävstångseffekt.Detta har man sätt bland en del styrkelyftare som med en ganska liten muskelmassa kan lyfta otroliga vikter.
Jag personligen tror att han ligger nära en fjärde plats vad det gäller ett maxlyft i bänk.Som nr 1,2 och3 är det Svennson,Hirvis och Wahlkvist.
Mvh.RosellJag tror faktiskt Göran Rosen ligger före allihopa dessa om det gäller utan tröja.
3 augusti, 2007 at 15:12 #370553Anonym anvandareMembereeeeeeeeeeeehehhe ta bort min post
3 augusti, 2007 at 15:30 #370554Anonym anvandareMemberundra hur han ser ut deffad??
3 augusti, 2007 at 16:44 #370555Anonym anvandareMemberrinse wrote:Tack för att du lär upp mig hur man ökar i styrka. Jag tror nog jag vet det ganska bra själv och kan med ganska hög säkerhet säga att jag bänkar mer än vad du gjorde vid min ålder.Sen om man ökar från 100 kg till 200 kg på sitt första år och sen inte kommer längre än 2 reps på 270 kg(med taskigt utförande) efter att ha tränat i väldigt många år till med en kroppsvikt på väldigt många kg mer så tycker jag att man skötte sin träning bättre under sitt första år än vad man gjort i fortsättningen.
+1
3 augusti, 2007 at 23:04 #370556Anonym anvandareMemberrinse wrote:Tack för att du lär upp mig hur man ökar i styrka. Jag tror nog jag vet det ganska bra själv och kan med ganska hög säkerhet säga att jag bänkar mer än vad du gjorde vid min ålder.Då hade du ju inte behövt tycka att det var så märkligt att MS gick från 100 till 200 kg första året. Vad du och jag bänkar är väl rätt irrelevant i sammanhanget.
Quote:Sen om man ökar från 100 kg till 200 kg på sitt första år och sen inte kommer längre än 2 reps på 270 kg(med taskigt utförande) efter att ha tränat i väldigt många år till med en kroppsvikt på väldigt många kg mer så tycker jag att man skötte sin träning bättre under sitt första år än vad man gjort i fortsättningen.Inte mer än 2 reps på 270 kg, tycker du verkligen det är så dåligt. MS är inte styrkelyftare, så jag tycker inte alls det är så dåligt. Sen kanske det inte tog så många år, innan MS var i närheten av 270 kg, med tanke på potentialen, man ökar ju inte hur länge som helst, mer än marginellt.
3 augusti, 2007 at 23:15 #370557Anonym anvandareMemberYTS wrote:Då hade du ju inte behövt tycka att det var så märkligt att MS gick från 100 till 200 kg första året. Vad du och jag bänkar är väl rätt irrelevant i sammanhanget.Inte mer än 2 reps på 270 kg, tycker du verkligen det är så dåligt. MS är inte styrkelyftare, så jag tycker inte alls det är så dåligt. Sen kanske det inte tog så många år, innan MS var i närheten av 270 kg, med tanke på potentialen, man ökar ju inte hur länge som helst, mer än marginellt.
Jo precis därför gav inte ditt utlägg om hur mkt du ökat i bänk ett skit.
Nej jag tycker inte det är så dåligt men jag tycker han borde göra mer om han nu är detta fantastiska underbarn som gjorde 200 kg efter ett års träning. När började MS träna? Vad vägde han då? Men du har säkert rätt MS gjorde nog en två på 270 kg under sitt andra år som gymtränande…
4 augusti, 2007 at 09:49 #370558Anonym anvandareMemberYTS wrote:Då hade du ju inte behövt tycka att det var så märkligt att MS gick från 100 till 200 kg första året. Vad du och jag bänkar är väl rätt irrelevant i sammanhanget.Inte mer än 2 reps på 270 kg, tycker du verkligen det är så dåligt. MS är inte styrkelyftare, så jag tycker inte alls det är så dåligt. Sen kanske det inte tog så många år, innan MS var i närheten av 270 kg, med tanke på potentialen, man ökar ju inte hur länge som helst, mer än marginellt.
Den procentuella ökningen är ju inte särskilt bra. Att öka från 200 till säg 275på alla års träning när man sitt första år ökat 100% är inte så jättebra. Det är en ökning på 37.5% på alla år efter det första. Själv ökade jag 80% första året och har sedan från det ökat 83% till från det. Jag tycker iaf att det ärganska kasst att göra en ökningpå 37.5% på alla års träning han gjort efter sittförsta träningsår.
4 augusti, 2007 at 10:19 #370559Anonym anvandareMemberTja, fast att öka 75 kg till efter 200 kg är väll inte alls lite. Det börjar bli riktigt tunga vikter då. Fredrik Svensson lär ju inte göra några monster ökningar de närmaste åren, vad jag vill säga är att det är inte många som ens kommer upp i 270 kg och att det är sjukt tunga vikter för en människokropp.
4 augusti, 2007 at 16:31 #370560Anonym anvandareMemberLill erik: Jag tror ingen i denna tråden tycker 270 kg i bänk är dåligt men det finns nog en del som inte tror på MS smått fantastiska ökningar under sitt första år och en del andra saker som han ska ha gjort.
4 augusti, 2007 at 16:37 #370561Anonym anvandareMemberJa, jo. Vem vet utom Samuelsson själv? Kan väll vara så att herr samuelsson tar till lite extra. Nog tror jag att han kan göra en rep på runt 290-300 i bänk med taskigt utförande när han är riktigt i form, fast sl strikt kan man ju tveka på.
5 augusti, 2007 at 11:50 #370562Anonym anvandareMemberAsså vafan gnäller ni på Magnus för? Sluta vara så jävla avundsjuka . Hur roligt tycker ni de skulle va om nån på ett forum sitter o gnäller på er att ni inte ökar bra?
5 augusti, 2007 at 19:25 #370563Anonym anvandareMemberMen läs och förstå vad vi skriver istället din *****
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.