Sele sökes

Home Forums Styrkehörnan Sele sökes

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Jag har letat på nätet ganska länge nu men kan inte hitta något ställe som säljer selar. Det är så att jag vill börja med lite tyngre mer krävande saker så tänkte börja dra bilar med en polare och satsa på att bygga upp min styrka och kondition genom detta..
    Någon som vet var man kan beställa selar som lämpar sig till detta, eller är det att tillverka själv som gäller?

Om du inte har något emot att beställa från USA så finns alltid IronMind.

malkieth wrote:
    Jag har letat på nätet ganska länge nu men kan inte hitta något ställe som säljer selar. Det är så att jag vill börja med lite tyngre mer krävande saker så tänkte börja dra bilar med en polare och satsa på att bygga upp min styrka och kondition genom detta..
    Någon som vet var man kan beställa selar som lämpar sig till detta, eller är det att tillverka själv som gäller?

Kolla på traskompaniet.
    Leta efter något som heter kryssbärsele. Fungerar utmärkt att dra både bil, traktor, lastbil m.m
    Under tusenlappen inkl moms och frakt.

Tack så mycket för era svar, folket på detta forumet går att lita på:emo-thumb

Två gammla bilbälten från skroten och en schackel från järnaffären duger bra och kostar inte mycke.

Håller både till Scania 144 och volvo hjullastare:)

schackel?

Jo jag använde 2 ihopknutna bilträd när min mor ville att jag skulle flytta lite träd i skogen men tror inte att knuten håller för att dra min polares 940 när vi ska träna med den… och jag har ingen sy maskin som kan sy i bältet heller :/

malkieth wrote:
    schackel?

Wikipedia: [http://sv.wikipedia.org/wiki/Schackel]

Quote:
    Schackel är en hästsko- eller U-formad bygel av metall där bygeländarna förbinds med en genomgående skruv. Schackel används till att skarva kedjor med varandra eller förankra dem till öglor och ringar. Schackel är också vanliga fästelement för tågvirke och mycket annat på båtar med funktionen att lätt kunna lossas men ändå sitta säkert fast. Konstruktionen är oförändrad sedan minst 100 år.

[img=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3f/Schackel.jpg/800px-Schackel.jpg]

jo, man tar 2st bälten, förslagsvis från mittenplatsen bak på en äldre volvo.
    Eller helst nån modell som e ”dubbel” då slipper man knyta.

Man trär schackeln genom samma hål som bältet är fäst i golvet med.
    En arm genom varje bälte sen får man justera var schackeln ska hänga, beroende på vilket ”lut” som passar en när man ska dra..

Angående 940.. scanian väger runt 12ton å hjullastaren väger 17-18ton.
    Visst de blir inga rivstarter men de har håller ännu iaf:emo-thumb

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.