Seriöst tränande över 45 – möjligt att ge resultat?

Home Forums Styrkehörnan Seriöst tränande över 45 – möjligt att ge resultat?

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 16 through 21 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • #552034
    Kreh wrote:
    Någon av Arnes gamla starkgubbar hade börjat träna efter 50 års ålder och gjorde 200kg i bänk raw.

    Värre än så!
    [http://www.oldtimestrongman.com/blog/labels/Karl%20Norberg.html]
    Skrolla ner till andra sidan.

    #552035

    När vi ändå är inne på frågan: Vad är ett relistiskt mål för en 40+:are?
    Jag är själv 43 och har aldrig varit starkare. ( Tränat sen tidiga tonåren ) Jag tror mig kunna öka i styrka ytterligare några år men någonstans måste det väl komma en vändning?

    Styrkelyftare brukar kunna hålla på rätt långt upp i åldrarna, men när börjar siffrorna peka neråt?

    I runda slängar, med reservation för genetiska variationer.

    #552036

    Jag tränade en del då jag var mellan 17 och 25 och nådde inte direkt några lysande resultat. Detta berodde troligen mest på bristande kunskap.

    Jag började träna igen i augusti förra året, då var jag 35 år gammal.
    Tränat 3-4 pass i veckan sedan dess och har nått resultat som jag i min ungdom ej nådde.
    Jag räknar även med att resultaten kommer förbättras ytterligare i många år till om jag får förbli skadefri.

    Stat.
    Ålder: 36 år (i år)
    Längd: 189
    Vikt: 105 ganska tjocka kilon
    Bänk: 120kg
    Knäböj: 150kg
    Marklyft: 180kg

    #552037
    Mr Bob wrote:
    Hej!
    Jag är ganska ny på detta forum och det känns som de flesta inlägg görs av personer i 20-30 års åldern. Undrar lite hur många som är med här som kanske som jag börjat lite senare i åldrarna. Vore Kul att kunna jämföra lite utveckling samt skaderisker mm. Visst kan man bli hyfsat stark i högre ålder men hur upplever ni muskelutvecklingen? Jag själv började med lite seriös styrketräning 2001 vid 40 års ålder typ 3gr / vecka (OBS absolut ingen tävlings ambition) och tycker väl att det går hyfsat. Men ibland tryter ju ambitionen då man är ”för gammal” för att hitta något mål att träna mer för. Hur gör ni?

    8) Mr Bob

    1) Varför började du styrketräna?
    2) Vad har du haft för mål och ambitioner fram tills nu?

    Svaren på de frågorna och hur de stämmer överens med nutid bör kunna ge dig de ledtrådar du behöver.

    Generellt sett så är det i din ålder viktigare att tänka långsiktigt, ex. genom att mer seriöst tänka på pumpen och att hålla dig skadefri.

    #552038
    Kreh wrote:
    Någon av Arnes gamla starkgubbar hade börjat träna efter 50 års ålder och gjorde 200kg i bänk raw.

    Inget illa menat men vad har detta med den här tråden att göra? Arne är ett freak (inte heller det illa menat utan tärtom en komplimang) och jag antar att hans ”gamla starkgubbar” troligtvis är i samma kategori…

    #552039
    DougHepburn wrote:
    1) Varför började du styrketräna?
    2) Vad har du haft för mål och ambitioner fram tills nu?

    Svaren på de frågorna och hur de stämmer överens med nutid bör kunna ge dig de ledtrådar du behöver.

    Generellt sett så är det i din ålder viktigare att tänka långsiktigt, ex. genom att mer seriöst tänka på pumpen och att hålla dig skadefri.

    Tja, målsättningen var igentligen att göra något annat än löpträna då jag startade. Samt att jag hade kontorsjobb istället för ett jobb på bygge. Mina knän ville inte vara med längre vid löpning och jag kunde inte straffa mina tidigare tider. Nått krävs för att motivera. :nod
    Utvecklingen har väl varit bra under åren, men ibland står det ju väldigt stilla.

    Har ökat med ca 18 kg i vikt sen 2001 utan att det är direkt något mer fett.

    Håller idag en vikt på runt 106 och drar 215 i mark, 130 i bänk och lite fegt i smith knäböjer till 90gr några reps på 220, pga knäna. Men det är svårt att öka…

    Har kört lite ”strongman” träning i vår för att motivera med lite andra övningar. Dessvärre så är skadefrekvensen i denna typ av träning ganska hög.
    Har nu problem med mitt ena knä och en inflammation efter en liten miss vid däckvält. Men det är kul att kunna göra framsteg i dessa grenar, så det är mitt nya motivationstips. Här går det inte att ”mesträna” alls. Men det är väldigt slitigt!:o

    Kul att denna gamla tråd fortfarande lever…

    Jag håller med om att Arne o hans kompisar är lite väl stora för mej att jämföra mig mot:emo-thumb

    // Mr Bob

Viewing 6 posts - 16 through 21 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.