Ska öka i bänkpress

Home Forums Styrkehörnan Ska öka i bänkpress

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

:d

Kör fler set i bänken.
    Kör även nån slags bröstmaskin om det finns tillgängligt som avslutare. De funkar för mig.

Skrota pushdownsen och kör någon rejäl tricepsövning istället. Sedan behöver du inte köra lutande bänkpress samma dag heller.

Vill du prioritera bänkpressen bör du köra 1 tungt bänkpass i veckan och 1 lättare.

Tex:

Måndag, tungt bänkpass. 8 set a 5 reps – välj vikt du klarar 8 strikta reps på men gör endast 5.

Torsdag, lätt bänkpass. 4-5 set a 10 reps – välj vikt du klarar 12 reps på men gör endast 10.

Första veckan ökar du 1 extra set.
    Andra veckan kör du en extra repetition på varje set, dvs 8×6 och 4×11.
    Tredje veckan kan du höja viktbelastningen med 2,5 kilo.

Sedan börjar du om.

Fixar du även övrig träning riktigt, och käkar mycket har du garanterat ökat bänkpressen med 4-5 kilo på 6-8 veckor.

4-5 kilo på 6-8 veckor lät väldigt lite med tanke på att man ska köra hårt med bröst…eller?

Jag skulle nog kört 1 tungt pass i veckan, varierat med ett lätt, explosivt pass nästa vecka.

Tungt set: 3×5 rak bänk
    2×5 lutande bänk

För triceps: liggande tricepspress, smal bänk, dips, pushdowns etc.

Lätt set: 4×10 rak bänk
    3×10 lutande bänk

De bröstpassen funkar utmärkt för mig och jag har för mig att jag ökar lite mer än 4-5 kilo på 6-8veckor. Tror inte riktigt på att köra 2 pass i veckan om man vill öka på en muskelgrupp, men det är kanske individuellt… :)

Cleff wrote:
    4-5 kilo på 6-8 veckor lät väldigt lite med tanke på att man ska köra hårt med bröst…eller?

Jag skulle nog kört 1 tungt pass i veckan, varierat med ett lätt, explosivt pass nästa vecka.

Tungt set: 3×5 rak bänk
    2×5 lutande bänk

För triceps: liggande tricepspress, smal bänk, dips, pushdowns etc.

Lätt set: 4×10 rak bänk
    3×10 lutande bänk

De bröstpassen funkar utmärkt för mig och jag har för mig att jag ökar lite mer än 4-5 kilo på 6-8veckor. Tror inte riktigt på att köra 2 pass i veckan om man vill öka på en muskelgrupp, men det är kanske individuellt… :)

5set tung bänk ena veckan och 7 set explosiv bänk andra veckan, det är alldeles för låg träningsvolym tycker jag. En nybörjare ökar säkert på det dock (en nybörjare kan träna helt galet men ändå få snabba resultat).

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.