Skillnaden mellan Chin- och Pull-ups

Home Forums Styrkehörnan Skillnaden mellan Chin- och Pull-ups

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 63 total)
  • Author

Asså, nu undrar jag här.

Är det bara jag, eller verkar dom flesta jag tro att pull-ups är chins och tvärtom?
    Anledningen till att jag undrar är för att alla skriver chins, när dom oftast förmodligen syftar på pull-ups, vilket för att man verkligen kan bli förvirrad!:|

Hoppas någon kan komma och svara mig nu. Så man kanske reder ut det här!

Det är som höger och vänster. Omöjligt att hålla reda på.

kan man säga att chins oxå är en armhävning? eftersom man häver sig med armarna?

Ja just det. Det vi i dagligt tal kallar ”armhävningar” heter tydligen egentligen armböj. Armhävningar är tydligen egentligen samma sak som chins/pullups (vilket som nu är vilket).

Frågan är dock vem som bestämmer vad som ska heta vad. Om 90 % av befolkningen kallar någonting för en sak, borde det inte räknas som den korrekta benämningen då?

Om du googlar på pull-ups så kommer ungefär 90% av alla resultat visa att pull-ups är med handflatorna riktade ifrån kroppen. Tvärtom med chins.

Det där med armhävningar och armböj. Enligt vad jag läst runt på internet i några år och snappat upp så är det dom gamla termerna för övningarna.

Dom flesta skriver faktiskt Chins när dom menar pull-ups…Har jag konstaterat…Har tidigare blandat på dom båda jag oxå…

Men då finns det dom som kallar båda till chin-ups, men nämner vilken väg dom håller i!

Chins = Dra upp kroppen med ett brett grepp, handryggarna mot kroppen och fokusera på att dra med latsen

Pull-ups – Händerna tätare ihop än vid chins, handryggarna ifrån kroppen och dra med biceps.

Dettya är mina chins och pull-ups iaf.

Insulinus wrote:
    Chins = Dra upp kroppen med ett brett grepp, handryggarna mot kroppen och fokusera på att dra med latsen

Pull-ups – Händerna tätare ihop än vid chins, handryggarna ifrån kroppen och dra med biceps.

hehe har du byxorna ut och in också? ;) Nej men skämt åsido, tror ”standard” är tvärtom vad jag vet iaf.
    Chins ska vara den med handflator mot ansikte och axelbrett, där biceps är lite starkare än vid pullups. Pullups i sin tur är bredare grepp med handflarorna bort från ansiktet men då du även bör sträva efter att nå hakan över stången.

Sen finns det ju tvåtusenfjorton månniskor som anser olika, men jag tror min påhittade definition stämmer med de flestas. :)

Elias wrote:
    hehe har du byxorna ut och in också? ;) Nej men skämt åsido, tror ”standard” är tvärtom vad jag vet iaf.
    Chins ska vara den med handflator mot ansikte och axelbrett, där biceps är lite starkare än vid pullups. Pullups i sin tur är bredare grepp med handflarorna bort från ansiktet men då du även bör sträva efter att nå hakan över stången.

Sen finns det ju tvåtusenfjorton månniskor som anser olika, men jag tror min påhittade definition stämmer med de flestas. :)

Har också fått för mig samma sak och håller nog fast vid den teorin då alla jag känner säger likadant. Men som du säger, alla tycker nog olika och alla är nog säkra på att just deras version är rätt:up:

Jag skulle faktiskt hålla med ”Insulinus” i detta fall, när jag gör chins (som jag tycker är rätt) så har jag handflatorna ifrån kropp och ett ganska brett grepp så att man får jobba med ryggen! Så pull-ups borde ju då vara smalt grepp, handflatorna emot kroppen och jobba med biceps! Eller?

MMm förvirringen kring chins och pull-ups finns onekligen där. Det är ju även skillnad på hur många repetitioner man orkar göra i respektive övning vilket gör att vissa tror sig göra fler repetitioner än vad de faktiskt gör i den reella övningen. Sen ska vi inte komma in på utförandet… det med fullt rörelseomfång exixterar inte för visssa :)

Insulinus wrote:

Plus 1.

Så gör jag mina chins och i tävlingsformen Athletic Fitness så är chinsen detsamma!

Insulinus wrote:

Jag sätter min tia på Insulinus:)

Insulinus wrote:

herkulez wrote:
    Jag skulle faktiskt hålla med ”Insulinus” i detta fall, när jag gör chins (som jag tycker är rätt) så har jag handflatorna ifrån kropp och ett ganska brett grepp så att man får jobba med ryggen! Så pull-ups borde ju då vara smalt grepp, handflatorna emot kroppen och jobba med biceps! Eller?

Nej pojkar!
    Tvärtom är det!!!

[http://www.bodybuilding.com/fun/charles4.htm http://www.bodybuilding.com/fun/charles4.htm%5D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 63 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.