Skillnaden mellan Chin- och Pull-ups

Home Forums Styrkehörnan Skillnaden mellan Chin- och Pull-ups

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 63 total)
  • Author

Det är ju så här chinsen utförs i AF. Läser man instruktionerna i t.ex ”Effektiv Bodybuildning” utav Ove Rytter så är beskrivningen den samma.

Här är det upp till bevis =D Handryggarna mot kroppen / handflatorna ifrån kroppen! ca 2 min in på videon! [http://www.youtube.com/watch?v=05uwBviQ-Mg]

6 år, 15 [chins] [http://www.youtube.com/watch?v=OJUjuC86cw8]

Olga doing pull-ups at age of 6. As far as I remember her standard was 10 chin-ups a day.
    Så han vet ju inte vilket som är vilket!

Tror ni blir förvirrade att han skriver handryggen och inte handflatan. Insulus har rätt!

Och frågar man Charles Poliquin så svarar han:

In kinesiologese, and throughout this article, pull-ups are chin-ups done with a pronated grip (palms down grip) and chin-ups are done with either a semi-supinated (palms facing each other) or with a supinated grip (palms facing you grip).

chin-up= hakan upp
    pull upp= dra upp

orden i sig säger inget om hur händerna är vända. Men eftersom det heter chins på tävling när man har handryggen mot kroppen och brett grepp, så känns det väl lite som det är slutdiskuterat?

herkulez wrote:
    Jag skulle faktiskt hålla med ”Insulinus” i detta fall, när jag gör chins (som jag tycker är rätt) så har jag handflatorna ifrån kropp och ett ganska brett grepp så att man får jobba med ryggen! Så pull-ups borde ju då vara smalt grepp, handflatorna emot kroppen och jobba med biceps! Eller?

Aa, precis just ”eller?” Det är ju detta vi försöker få reda på här:up:

Chins = handflatorna mot dig.

Pull ups = handflatorna från sig.

Fast det spelar ju ingen roll: Man blir ju ändå tvungen att säga ”chins med supinerat grepp” för att folk ska förstå vad man har gjort. Säger man bara ”chins” så tror folk att man kör pull-ups.

Säger man att man kört pull-ups så begriper ingen jävel man man menar.

Alltså brukar jag för enkelhets skull kalla allting för chins och helt enkelt benämna dessa som antingen supinerade eller pronerade.

Vad som egentligen är sant här är underordnat att göra sig förstådd, anser jag.:happy:

Här är jag tvärtemot dig Jon och följer snarare AF reglerna för hur chins ska göras.

Jag var helt säker på att alla gjorde sina chins med brett grepp och handflatorna emot sig men se vad fel jag hade… Det e tydligen avancerat med styrketräning. :D

Insulinus wrote:
    Här är jag tvärtemot dig Jon och följer snarare AF reglerna för hur chins ska göras.

Jag var helt säker på att alla gjorde sina chins med brett grepp och handflatorna emot sig men se vad fel jag hade… Det e tydligen avancerat med styrketräning. :D

Ska jag var ärlig så skiter jag egentligen i vad som är vad, speciellt som alla ändå kallar allt för chins. Det blir ju bara ett jäkla surr annars.

– Insulinus! Ska du med ner och köra pull-ups?

– Du menar chins?

– Chins? Du tänker på pull-ups med pronerat grepp?

– Näe, det är du som menar chins när du säger pull-ups.

– Ja men vad säger du då?

– Chins.

– Det gör ju jag också.

– Näe, du säger pull-ups.

– Nej, inte åt chins.

– Det är klart att du inte kallar pull-ups för chins eftersom du menar något annat.

-Va?

– Va?

– Eh. Ska vi köra rygg hängandes i det där räcket då?

-Jepp. Hur fan ska vi ha handflatorna då?

– Nu håller vi käften och kör, helt enkelt.

Typ.

:D

Ser ni inte mönstret?

På engelska är chin-ups = handflatorna mot en.

På svenska är chins = handryggarna mot en.

Det enda som säger emot detta är klippet om Olga, men där verkar de ju, som Undertaker påpekade, inte veta ut eller in.

Haha, ser nu även att jag skrev fel i mitt senaste inlägg, menade såklart handflatorna ifrån kroppen. :D

Lätt att skriva fel märkte jag också vilket bara ökar förvirringen.

Förresten, vad tror ni om mixat grepp som i marklyft för att göra alla till lags. :D

När det var lågvatten sist drog jag till stranden och körde lite pull-ups hängandes i en båtbrygga. Jag pullade upp mig själv i brygga.

Jag skulle vilja säga chins till bredgräppat lyft (med rygg) och pull-up till den axelbreda övningen (med biceps) där handflatorna är mot en, men jag kanske har lärt mig fel från början :O

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 63 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.