Skillnaden mellan Chin- och Pull-ups

Home Forums Styrkehörnan Skillnaden mellan Chin- och Pull-ups

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 63 total)
  • Author
    Jon Larsson wrote:
    Chins = handflatorna mot dig.

Fast det spelar ju ingen roll: Man blir ju ändå tvungen att säga ”chins med supinerat grepp” för att folk ska förstå vad man har gjort. Säger man bara ”chins” så tror folk att man kör pull-ups.

Jag har aldrig träffat nån som tror att chins är med handflatorna mot kroppen. Däremot vet jag flera som anser att man kör pullups när man har handflatorna mot kroppen.

Handflatorna mot kroppen = mindre biceps

nutz wrote:

Där ser man, jag hade för mig att det var tvärtom. Innebär det att handflatorna mot kroppen = mer lats?

Vet ej.

Det kanske är mer lats och inte nödvändigtvis mindre biceps.
    Jag försöker leta upp artikeln men det går sakta asså.

Edit:

Sheogorath wrote:
    Det är ett vanligt missförstånd att handflatorna inåt (supinerade underarmar) skulle ta mer på biceps brachii. De tar mindrebiceps brachii. I en supinerad armhävning sker det simultant en extension i axeln med en flexion i armbågen. Eftersom biceps brachii löper över både axelled och armbågsled, kommer den att förlängas över axelleden och förkortas över armbågsleden. Kontentan är att biceps brachii inte förändras i längd, och utför alltså stabiliserande arbete. För att vara exakt: dynamisk stabilisering. Den viktiga armbågsböjaren i sammanhanget är brachialis. Den löper inte över axeln utan blir en synergist i rörelsen. Brachioradialis är med på en kant, men mycket marginellt eftersom underarmen är supinerad.

En (bred) armhävning med handflatorna framåt (pronerade underarmar) har biceps brachii som synergist eftersom det blir en adduktion i axelleden. Överarmens rotation i axelleden gör att biceps brachii inte kan förlängas över leden, utan flexionen i armbågen kommer att orsaka en förkortning av muskeln. I en pronerad armhävning blir biceps brachii en synergist och inte bara stabiliserande i sin funktion. Brachialis arbetar alltid oberoende av fattningen med brachioradialis blir väldigt aktiv eftersom underarmen är pronerad.

Så är det. Det är alltså inte alls så att bara för att en supinerad armhävning ”ser ut” som en bicepscurl, så tar den mer på biceps. Som det beskrivs ovan aktiverar den biceps mindre.

Från [http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2782392&postcount=9]

exrx.net wrote:
    Dynamic Stabilizers

* Biceps Brachii

Från [http://exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/AsUnderhandChinup.html]

Alltid haft för mig att brett grepp och handflator utåt tränar mer lats. Men i och för sig så är det lättare med smalare grepp och handflator inåt och om man nu använder mer lats då så förklarar det varför det är lättare, man aktiverar helt enkelt lats mer vilket är en större och starkare muskel än biceps.

Insulinus wrote:
    Chins = Dra upp kroppen med ett brett grepp, handryggarna mot kroppen och fokusera på att dra med latsen

Pull-ups – Händerna tätare ihop än vid chins, handryggarna ifrån kroppen och dra med biceps.

Dettya är mina chins och pull-ups iaf.

Jag håller med Insulinus och det gör även tävlingsförbund. Notera att han skriver handrygg

nutz wrote:

Huh!? Var nästan säker på att det var tvärtom…

Robert Svensson wrote:
    Säger även tävlingsförbundet; handryggen?

Klart dem gör! Tävlingsförbundet gör som jag, that´s it! ;)

Robert Svensson wrote:
    Kan det inte vara så att nutz har rört ihop det? Jag är ta mig fan nästan tvärsäker på att handflatorna – handryggen bort från dig, ej mot ansiktet – mot dig aktiverar mer biceps.

För jävla komplicerat detta.

Håller med, har alltid trott det och det verkar mest logiskt, så jag håller fast vid det.

Är det inte så att sen pronerad armhävning med stången bakom nacken tar mest på latsen? Om det påståendet är korrekt så borde väl en vanlig pronerad armhävning ta mer på latsen än vad en vanlig supinerad armhävning gör?

BengtBurk wrote:
    Är det inte så att sen pronerad armhävning med stången bakom nacken tar mest på latsen? Om det påståendet är korrekt så borde väl en vanlig pronerad armhävning ta mer på latsen än vad en vanlig supinerad armhävning gör?

Armhävning med stång bakom nacken? Den förstod jag inte…

alltså en armhävning där du i toppenläget har chinsstången bakom nacken istället för under hakan, capiche? ;)

nible wrote:
    Armhävning med stång bakom nacken? Den förstod jag inte…
    BengtBurk wrote:
    alltså en armhävning där du i toppenläget har chinsstången bakom nacken istället för under hakan, capiche? ;)

Alltså INTE pushup/armböj/såna där man ligger på magen och pressar sig upp, utan såna där man drar sig uppåt i en stång!

Inte sant? :

henkebenke wrote:
    Alltså INTE pushup/armböj/såna där man ligger på magen och pressar sig upp, utan såna där man drar sig uppåt i en stång!

Inte sant? :

Jaha, det måste han mena, tänkte jag också..

Sverige: Chins = pronerat grepp Pullups = supinerat grepp.
    I resten av världen är det tvärtom. Har en tendens att skapa förvirring när man skriver på utrikiska forum.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 63 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.