Home › Forums › Styrkehörnan › Skillnaden mellan Chin- och Pull-ups
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 mars, 2009 at 09:13 #638905Anonym anvandareMemberMatsa wrote:Sverige: Chins = pronerat grepp Pullups = supinerat grepp.
I resten av världen är det tvärtom.But why?
Varför är det så? Vem bär ansvaret för sån ondska? Är han/hon ens medveten om vilket kaos detta har skapat?23 mars, 2009 at 16:54 #638906Anonym anvandareMemberNixon wrote:But why?
Varför är det så? Vem bär ansvaret för sån ondska? Är han/hon ens medveten om vilket kaos detta har skapat?Tror det har mycket att göra om okunnighet och mycket snack som har gått på gymmen. Kommer ihåg redan när jag gick i mellanstadiet att vi i klassen tävlade om vem som klarade mest pull-ups, och då var det med handflatorna MOT kroppen. Och när man är i det tidiga träningstadiet har man inte så mycket koll på de utländska namnen på olika sorters övningar.
Ja, jag förstod att du var ironisk.
23 mars, 2009 at 22:59 #638907Anonym anvandareMemberhenkebenke wrote:Alltså INTE pushup/armböj/såna där man ligger på magen och pressar sig upp, utan såna där man drar sig uppåt i en stång!Inte sant?
Jag skrev armhävning för att det inte skulle bli någon förvirring mellan chins, chin-ups, pull-ups osv. men med tanke på att även armhävningar används fel så spelade det ingen roll :p
För att spinna vidare lite på språkliga förvirringar, varför säger man armhävningar när man menar push-ups/armböj-armsträck?
30 mars, 2009 at 17:54 #638908Anonym anvandareMemberÅh så förvirrande :'(
31 mars, 2009 at 16:41 #638910Anonym anvandareMemberhur fan kan det bli en 5 sidors tråd om detta
31 mars, 2009 at 17:03 #638911Anonym anvandareMemberSvempa_90 wrote:hur fan kan det bli en 5 sidors tråd om dettaSnarare 2,5 sidor eller 52 inlägg numera.
Beror väl på hur många inlägg man visar per sida..
31 mars, 2009 at 21:17 #638912Anonym anvandareMemberSvempa_90 wrote:hur fan kan det bli en 5 sidors tråd om dettaOm du tycker det är så svårt att förstå hur det kan bli 5 sidor/52 inlägg (numera 53) kan du väl förklara skillnaden och vad som tar mest på biceps och latsen?
23 april, 2009 at 16:43 #638913Anonym anvandareMemberJag kollade lite på andra ställen också och det verkar ju som pull-ups innebär att handflatorna är riktad frammåt och chins innebär att handflatorna är riktad mot kroppen. Vad jag vet så tar pull-ups mer på latsen och chins mer på biceps. Hur man än gör så kopplar man in biceps mer eller mindre eftersom ryggens muskelfäste inte sitter på underarmarna. Har man starka armar så kan man koncentera sig mer på kokntakt i ryggen eftersom biceps inte tar slut först.
23 april, 2009 at 19:01 #638915Anonym anvandareMemberClasse wrote:Jag kollade lite på andra ställen också och det verkar ju som pull-ups innebär att handflatorna är riktad frammåt och chins innebär att handflatorna är riktad mot kroppen. Vad jag vet så tar pull-ups mer på latsen och chins mer på biceps. Hur man än gör så kopplar man in biceps mer eller mindre eftersom ryggens muskelfäste inte sitter på underarmarna. Har man starka armar så kan man koncentera sig mer på kokntakt i ryggen eftersom biceps inte tar slut först.Om du vänder på det du precis sade så är det rätt.
[http://www.youtube.com/watch?v=QhuBy86Tccw Chins]
Edit: Hur embeddar man filmer från youtube?
23 april, 2009 at 20:02 #638916Anonym anvandareMemberGorilla wrote:Om du vänder på det du precis sade så är det rätt.[http://www.youtube.com/watch?v=QhuBy86Tccw Chins]
Edit: Hur embeddar man filmer från youtube?
Nej. Det där är chins i Sverige. I övriga världen är chins med supinerad fattning.
23 april, 2009 at 22:56 #638917Anonym anvandareMembernutz wrote:Handflatorna mot kroppen = mindre bicepsDet här måste ju i alla fall vara helt fel. Varför får jag träningsverk i lats när jag har handflatorna ut från kroppen? Och har jag armarna nära varandra och handflatorna inåt så får jag träningsverk i biceps
Har man handflatorna in mot kroppen så blir det automatiskt att man har armarna närmare varandra eftersom det annars blir väldigt obekvämt annars, prova. Alltså dras också armbågarna inåt framför bröstet och pekar ut ifrån kroppen, . På så sätt kommer biceps mer in i leken.
Själv har jag alltid tyckt och sagt att chins är när man har handflatorna utåt och pull-ups när man har dem inåt. Varför? Jo för att när jag kör ”chins” så vinklar jag bröstet och hakan uppåt, det gör jag inte när jag kör ”pull-ups”
Det kan vara fel men det var min åsikt i alla fall
24 april, 2009 at 17:24 #638918Anonym anvandareMemberKreh wrote:Nej. Det där är chins i Sverige. I övriga världen är chins med supinerad fattning.Nu har jag inte varit överallt i världen, men jag har aldrig stött på någon från något engelsktalande land som kallat svenska chins för något annat än just chins.
26 april, 2009 at 17:00 #638920Anonym anvandareMembernutz wrote:Handflatorna mot kroppen = mindre bicepsNågon borde köra ett pass med bara chins (välj själv) utan att stretcha osv. för att känna var man får träningsvärk
28 april, 2009 at 15:05 #638921Anonym anvandareMemberVad är problemet?
Chins är när du häver dig över en stång med lite mer än axelbrett grepp, och drar med latsen. Handflatorna vända från dig.
13 maj, 2009 at 13:53 #638922Anonym anvandareMemberIom att min nya gud Herr Branzen verkligen hatar att man lägger ut länkar kanske jag bara vill viska lite istället för att länka, om man skulle gå till google och söka på Träningstips Chins så skulle kanske en länk till stadiums artiklar komma upp. Där både Chins och Pull upps i en annan artikel går igenom grundligt och skillnaderna blir lite klarare. Men jag menar det är ju inte säkert att det är så? eller är det…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.