SL Program

Home Forums Styrkehörnan SL Program

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author

Någon som vet eller kan rekommendera något bra SL program som man kör 4 gånger i veckan, max 5 dagar. Med prio på marklyft. :up:

Boris Sheiko 4 veckors program:

[http://medlem.spray.se/damienthorne/borisp.xls http://medlem.spray.se/damienthorne/borisp.xls%5D

Fokuserar på alla tre lyft.

MaQue wrote:
    Boris Sheiko 4 veckors program:

[http://medlem.spray.se/damienthorne/borisp.xls http://medlem.spray.se/damienthorne/borisp.xls%5D

Fokuserar på alla tre lyft.

Länken funkar inte:S Vad ska man ha för program för att kunna öppna?

[http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=c8378bf4-996c-4569-b547-75edbd03aaf0&DisplayLang=sv]

True Freak XXXL wrote:
    Länken funkar inte:S Vad ska man ha för program för att kunna öppna?

Tack propain :)

Tycker det ser riktigt intressant ut men vafan man tränar ju inte hela kroppen väl? Vafan hur blire med axlar? främst baksida axlar? Sen typ övre rygg o.s.v.
    Kompliterar man med andra övningar också eller? :ike:

Mannet wrote:
    Tycker det ser riktigt intressant ut men vafan man tränar ju inte hela kroppen väl? Vafan hur blire med axlar? främst baksida axlar? Sen typ övre rygg o.s.v.
    Kompliterar man med andra övningar också eller? :ike:

Jag har aldrig provat Sheiko ännu, men om man läser lite loggar så tror jag att det är en lite oklok ide att lägga till ytterliggare övningar.

Passen verkar dra runt 2-2,5h och vara, rent ut sagt, jävligt krävande.

MaQue wrote:
    Jag har aldrig provat Sheiko ännu, men om man läser lite loggar så tror jag att det är en lite oklok ide att lägga till ytterliggare övningar.

Passen verkar dra runt 2-2,5h och vara, rent ut sagt, jävligt krävande.

Det är inge triceps lr biceps heller, så man kan inte ta en dag extra och lägga till de?

I och med att det bara är ett fyraveckorsprogram som fokuserar på de tre stora, så offrar man väl de andra muskelgrupperna lite? De andra muskelgrupperna kan man ju fortsätta på när de fyra veckorna är över. Så uppfattade jag det i all fall.

Men ifall man inte lägger till övningar för typ baksida axlar(som jag tycker är grymt viktigt för att inte få en cp-hållning) hur blire då?! känns knasigt!:D

Mannet wrote:
    Men ifall man inte lägger till övningar för typ baksida axlar(som jag tycker är grymt viktigt för att inte få en cp-hållning) hur blire då?! känns knasigt!:D

Tror inte man hinner bygga upp någon feting-obalans på fyra veckor. ;)

Men ifall man vill köra efter det här programmet en längre tid? Alltså träna ett tag efter programmet! Hur gör alla andra strongmans/SL tränande? Kör de inte övningar för t.ex. baksida axlar? Det är det jag undrar!:up:

Sheikos program är program med högfrekvent (= ofta förekommande) styrkelyftsträning. Man tränar styrkelyften ofta och mycket, ofta flera styrkelyft samma pass. En stor del av komplementövningarna är dessutom styrkelyftsliknande.

Programmet är därför krävande. Att lägga något till ett sådant program utan att ta bort något annat gör mera skada eller nytta.

I styrkelyft tränar man inte komplementövningar för att träna olika musklegrupper (t.ex triceps). Man tränar komplementövningar för att stärka styrkelyften och olika delar av styrkelyften. Om man t.ex har bänkens slut dåligt i förhällande till start och mitt så kan man träna triceps för att stärka det. Då är det (oftast) klokare att träna tricepspå ett sätt som påminner om bänkpress (t.ex klossbänk 15cm ellersmalbänk) än att träna t.ex pushdowns. Ökad pushdowns-styrka betyder inte ökad bänkstyrka ens då bänkslutet är lyftets svagaste del.

Naturligtvis kan man ha med komplementövningar av andra orsaker, t.ex för att bygga jämn grundstyrka eller av sakdeförebyggande skäl. Men man sätter inte in extra tricepsövningar eller övningar för baksida axlar i ett Sheikoprogram. Alla färdiga program har nackdelar, en av dem är att det är svårt för programmmakaren att veta om man behöver extra tricepsträning för att bänkslutet är svagt. Men att sätta in träning för bänkslutet i ett sådant här program utan att ta bort något annat tycker jag är dumt.

I den mån styrkelyftare tränar baksida axlar med isolerande övningar (typ bent over lateral raise) gör man det främst av skadeförebyggande orsaker. Man gör det sporadiskt och förebyggande, och har det alltsåknappast med i programmet hela tiden.Baksida axlar får som bekant en hel del indirekt träning också annars.

Man måste skilja mellan bodybuilding, där man tränar för att få en välutvecklad och balanserad kropp, och där mera avancerade utövare kan satsa på t.om riktigt små muskelgrupper, och styrkelyft, där utövaren vill lyfta maximalt i styrkelyften och tränar för det. Visst är det viktigt att ha en jämnt utvecklad kropp också i styrkelyft (framförallt för att undvika skador) – men en styrkelyftare fokuserar inte på samma sätt på detaljer. Att tänka i musklegrupper tycker jag är föråldrat i SL.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.