Home › Forums › Styrkehörnan › Spelar längden någon roll i marklyft?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 augusti, 2010 at 11:20 #458520Anonym anvandareMember
Mina vänner och jag har många gånger käftats angående längdrollerna i gymmet. Tränar oftast med dessa två vänner:
A: 188 cm lång, 75 kg, 105 kg bänkpress, 160 kg mark
S: 196 cm lång, 92 kg, 100 kg bänkpress, 150 kg markSen är jag själv (R) 171 cm lång, 63 kg, 115 kg bänkpress, 150 kg mark.
Iaf, efter många om och men tvingades jag erkänna att man har en fördel i bänkpress som kort, även om inte alls så mycket som de anser. (De anser att deras resultat är ”bättre” än mitt, och jag anser att det är ungefär lika bra, längdmässigt.)
Hur som helst, nu på senaste har även marklyft börjats diskutera. Jag vägrar gå med på att det är bättre att vara kort här då man har fått höra att man ska vara ”stor och stark” för just marklyftet. Dessutom är både Starkeanders och Årsjö långa, och inte fan ligger dom på kärringvikter i marklyft om man säger så.
Det borde ju helt enkelt handla om följande: I bänkpress, så orsakar en längre underarm att axelleden blir tvungen att ge efter längre, vilket betyder att för en lång person så hamnar armbågen längre ner mot golvet i bottenläget, vilket gör att
1.) Bröstmuskler och främre axelmusklerna blir mer utsträckta, vilket inte hjälper,
2.) Triceps blir sämre inkopplad.Men i marklyft så sker inga sådana utväxlingsproblem, då den extra längden på armarna tar ut den extra längden på ben och rygg.
Right? Dessutom så bör man ju per automatik vara tyngre, och slippa ramla framlänges när man ska låsa ut, som jag gjorde i lördags -.-
9 augusti, 2010 at 11:20 #65718Anonym anvandareMember9 augusti, 2010 at 11:49 #458521Anonym anvandareMemberbump
9 augusti, 2010 at 12:13 #458522Anonym anvandareMemberLängden spelar inte nån direkt roll mer avgörande hur du är byggd i övrigt med vinklarna. Är du kort och samtidigt har långa armar är en stor fördel vinkel mässigt(Ed Coan) men är du kort och samtidigt har korta armar är inte alls bra för markvinklarna…..
9 augusti, 2010 at 13:58 #458523Anonym anvandareMemberDet är egentligen ingen idé att diskutera sånt eftersom olika sporter alltid gynnar olika kroppstyper (basket, långdistanslöpning o.s.v.) och det är bara att träna på och se hur långt man kommer med sina egna förutsättningar. Jag tycker du ska snäsa av dem med Colemans välkända ”Shut up and Squat”.
9 augusti, 2010 at 15:58 #458524Anonym anvandareMemberTycker dina resultat är mycket bättre. Tycker inte längden gör så jävla mycket utan kollar snarare på eran vikt skillnad ena polarn väger 30kg mer än dig och bänkar mindre, men hans resultat ska vara bättre för han är längre?
9 augusti, 2010 at 16:27 #458525Anonym anvandareMemberHåller med jahaa att dina resultat är bättre för du väger 30 kg mindre. Men tror även att bänk är lättare för korta och kanske även mark.
9 augusti, 2010 at 16:49 #458526Anonym anvandareMemberJa jo visst är det så jahaa, men det visste jag redan. Tack dock
Diskussionen gör ju dock gällande ”utväxlingration” i marklyft, och även om det inte är alls stor skillnad så är det ändå intressant att fundera på just för käftandets skull.
Det är ju sant att man som längre har en längre lyftsträcka, men jag tvivlar på att en kille på 1 meter tar några idiotvikter bara för att han behöver lyfta 20 cm.
Någon som har några tankar kring själva utförandet?
10 augusti, 2010 at 01:52 #458527Anonym anvandareMemberJag vet att Magnus Samuelsson alltid har sagt att anledningen till hans förhållandevis dåliga resultat i marklyft och knäböj är hans längd. Då räcker det med att se på Peter Rundberg som är precis lika lång som Magnus, men som markar 50 kg mer och böjer nästan 100 kg mer än vad Magnus gjorde.
Självklart har längden betydelse, men styrkan och tekniken har mycket större betydelse.10 augusti, 2010 at 05:05 #458528Anonym anvandareMemberccm;1020061 wrote:Då räcker det med att se på Peter Rundberg som är precis lika lång som Magnus, men som markar 50 kg mer och böjer nästan 100 kg mer än vad Magnus gjorde.
QUOTE]Dvs att Peter gör en bra bit över 400 mark och minst 400 böjj?
10 augusti, 2010 at 09:03 #458529Anonym anvandareMemberFaXtioN wrote:ccm;1020061 wrote:Då räcker det med att se på Peter Rundberg som är precis lika lång som Magnus, men som markar 50 kg mer och böjer nästan 100 kg mer än vad Magnus gjorde.
QUOTE]Dvs att Peter gör en bra bit över 400 mark och minst 400 böjj?
Magnus har aldrig vart så stark.
10 augusti, 2010 at 14:24 #458530Anonym anvandareMemberRundberg har tagit 380 kg i mark, och Magnus har som mest dragit 330 kg i marken.
I böj är skillnaden mycket större då Samuelsson aldrig har gjort mer än 280 kg..10 augusti, 2010 at 22:49 #458531Anonym anvandareMemberccm wrote:Rundberg har tagit 380 kg i mark, och Magnus har som mest dragit 330 kg i marken.
I böj är skillnaden mycket större då Samuelsson aldrig har gjort mer än 280 kg..[http://fitnessguru.se/intervju-med-magnus-samuelsson-varldens-starkaste-man]
I intervjun står det att han gör 10 på 280 i böjj då han inte kan köra ordentligt pga ryggproblemen och att han gjort 375 mark. Så svag var han väll ändå inte?
11 augusti, 2010 at 02:59 #458532Anonym anvandareMemberTror man på vad han säger så är man enligt mitt tycke ganska naiv. Han har bänkat 300 kg helt raw vid flera tillfällen, enligt han själv.
På tävling så har han aldrig dragit mer än 330 kg i vanlig marklyft, och han kom alltid sist i böjmaskinerna i WSM.
Det är en sak att säga det och en helt annan sak att faktiskt göra (och visa) det.11 augusti, 2010 at 04:25 #458533Anonym anvandareMemberNaiv.. En man som vunnit WSM bör ju säga sanningen tycker man. Men jag börjar tveka efter allt snack kring hans 300kg råbänk då de inte finns film på de, har heller inte hört någon som sett det.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.