Home › Forums › Styrkehörnan › Spelar längden någon roll i marklyft?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 augusti, 2010 at 11:00 #458534Anonym anvandareMember
Jag har också trott på hans snack innan jag kollade upp hans tävlingsresultat m.m.
Han vann WSM 1998 eftersom fem av tio i finalen var skadade eller sjuka. Han förlorade bänkgrenen i Lysekil mot Poundstone som hade skadat bröstet, och som aldrig har varit i närheten av några 300 kg även i friskt tillstånd. I hans film, när han gör en tvåa på 270 kg i bänk, var fyra röda viktskivor mlade 15-kilos (230 kg alltså).
Jag kan fortsätta rabbla upp en massa anledningar till varför jag slutade tro på hans uttalanden, men du förstår nog ändå min poäng.
Magnus var en ruskigt duktig strongman, men hans utspel gör att de flesta som vet vad det handlar om tappar respekten för honom, tyvärr.22 augusti, 2010 at 09:57 #458535Anonym anvandareMemberSamtidigt är det lite flummigt om en person väger X kg mer och är Y cm längre än jag själv är, därmed har person X mer skelett med mera som väger, vilket inte genererar någon styrkefördel.
22 augusti, 2010 at 23:19 #458536Anonym anvandareMemberBack on topic så handlar det mest om proportionerna vid marklyft.
Lånat från ett annat forum:
Något förenklat ang proportioner kan man säga:
Korta armar och korta ben samt lång rygg -> Bra knäböj och bänk
Långa armar och långa ben samt kort rygg -> Bra marklyft sämre knäböj och bänkI tyngdlyftning är det sällan man ser folk av den senare kategorin (kort rygg, långa ben och armar), man vinner på att ha korta ben och armar. Så är förhållandet även för stora lyftare i tyngdlyftning.
I styrkelyft finns alla varianter, men oftast tjänar man på att vara ganska normalbyggd (proportionellt sett).
23 augusti, 2010 at 00:32 #458537Anonym anvandareMembermen det måste väl vara fördelaktigt att vara kort om man drar mark överlag.
jag menar om jag som är 1,85 drar från smalbenen medans nån som är kanske 165 nästan drar från knäna, hans ben är inte i närheten så mycket böjda som mina och är då lättare att räta ut. han får nog också lättare att hålla en snäll vinkel mellan rygg och höft och kan undvika framåtvikt.testa dra halva eller 3-kvarts-mark, jag tar iaf mycket mer när jag drar från strax under knäna.
sen handlar det såklart om hur tränad man är och vi får ju jämföra vikter lite i förhållande till kroppsvikten.
23 augusti, 2010 at 13:15 #458538Anonym anvandareMemberRikardJansson wrote:Det är ju sant att man som längre har en längre lyftsträcka, men jag tvivlar på att en kille på 1 meter tar några idiotvikter bara för att han behöver lyfta 20 cm.[youtube=huN4Av0pbUU]
Brainlund wrote:Långa armar och långa ben samt kort rygg -> Bra marklyft sämre knäböj och bänkStämmer bra in på mig.
Pisch wrote:men det måste väl vara fördelaktigt att vara kort om man drar mark överlag.
jag menar om jag som är 1,85 drar från smalbenen medans nån som är kanske 165 nästan drar från knäna, hans ben är inte i närheten så mycket böjda som mina och är då lättare att räta ut. han får nog också lättare att hålla en snäll vinkel mellan rygg och höft och kan undvika framåtvikt.testa dra halva eller 3-kvarts-mark, jag tar iaf mycket mer när jag drar från strax under knäna.
sen handlar det såklart om hur tränad man är och vi får ju jämföra vikter lite i förhållande till kroppsvikten.
Det du missar i beräkningen är armlängden, desto kortare armar desto mer måste du böja dig (i knäleden eller höftleden) för att nå stången i starten. Som sagt tidigare det är vilka vinklar du har som är mest avgörande.
23 augusti, 2010 at 14:07 #458539Anonym anvandareMemberTycker att det är mest långa människor som är bra i mark men jag vet inte.
23 augusti, 2010 at 15:26 #458540Anonym anvandareMemberKniveN wrote:Det du missar i beräkningen är armlängden, desto kortare armar desto mer måste du böja dig (i knäleden eller höftleden) för att nå stången i starten. Som sagt tidigare det är vilka vinklar du har som är mest avgörande.Ja det har du nog rätt i:o
men det känns så mycket bättre när man har nånting o skylla på att man inte drar mer än man gör:p23 augusti, 2010 at 17:19 #458541Anonym anvandareMemberPisch wrote:Ja det har du nog rätt i:o
men det känns så mycket bättre när man har nånting o skylla på att man inte drar mer än man gör:pSkyll på att du har dåliga vinklar
23 augusti, 2010 at 19:06 #458542Anonym anvandareMemberhehe jo får göra det
sen om nån frågar vad jag menar fnyser jag och frågar ”du har inte gymmat så mycket va?”:p24 augusti, 2010 at 17:41 #458543Anonym anvandareMemberPisch wrote:men det måste väl vara fördelaktigt att vara kort om man drar mark överlag.
Var stången är placerad vid startläge beror väl ändå på två saker, smalbenens längd + hur höga skor du har på dig. Jag är 165cm lång och jag drar från mitten på smalbenen ungefär.
24 augusti, 2010 at 19:28 #458544Anonym anvandareMemberNog spelar det stor roll hur lång armar osv man har i förhållande till benen, men något ännu viktigare är ju hur musklerna sitter fästa, nån mm hit o dit kan göra en markant skillnad…
24 augusti, 2010 at 22:46 #458545Anonym anvandareMemberLowgrein wrote:Nog spelar det stor roll hur lång armar osv man har i förhållande till benen, men något ännu viktigare är ju hur musklerna sitter fästa, nån mm hit o dit kan göra en markant skillnad…mm, men det är rätt svårt att se och jämföra, då kan man ju dra upp vilken typ av fibrer man har mest av också.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.