Stången högt/lågt knäböj?

Home Forums Styrkehörnan Stången högt/lågt knäböj?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Hej!

Jag har alltid böjt med stången ganska högt uppe (dock inte på nacken):)
    Men har sett att man har den lägre ner vid styrkelyft…

Har på senaste passen prövat att ha den lägre ner, men det känns riktigt skumt, blir nästan vingligt på uppvägen.. Min fundering: är det värt mkt rent viktmässigt att lära sig ha den längre ner?

//lalle

Har vi tur så kikar någon av forumets mycket kunniga styrkelyftare in här och rätar ut detta frågetecken.

Har själv lite funderingar kring detta. Har för mig att det fanns en tråd kring detta men den har jag ännu inte hittat.

Ja det är en otrolig skillnad at lägga stången långt ner när man kör knäböj.
    Med rätt teknik kan du lyfta mycket tyngre då man använder ryggen mer men sen om benen tränas mer är väl tveksamt. Jag har själv stången långt ner men de har sina negativa sidor, det bryter väldigt i armar axlar om man är stel som jag :( Lycka till.

Eddie.

OL-böj och SL-böj :D mer kan jag inte så jag uttalar mig inte HÖHÖ

Om du ska ha stången långt ner så får man ju fälla ryggen mycket mer.

Och som samutown så är skillnaden mellan ol och sl böjar på det sättet.

Har du den längre ner så klarar du mer vikt om du har bra teknik. När du har stången högt uppe så får du också hålla överkroppen mer upprätt och kan inte sitta bak lika mkt som du kan om du har den längre ner. När du ”sitter bak” använder du baksida lår, röv och korsrygg mer och framsida lår lite mindre. Detta är bra om du vill lyfta mkt för röv/höft baksida lår partiet är väldigt starkt(eller är om du tränar upp det). Sen ska det skona knäna lite mer också.

Om du vill träna framsida lår i BB syfte så bör du nog köra med stången längre upp eller iaf hålla överkorppen mer upprätt och stå lite smalare och böja mer neråt än bakåt. Knäa fram.

För styrka tycker jag och många andra att det är bättre att fälla ryggen något, upp med bröstet och sitta mer bak än ner. Tänk att vaden ska vara ca lodrät med golvet och du sitter bakåt. Givetvis också ner men första rörelsen är höften bakåt som i en goodmorning.

Kort sagt använder du dina största/starkaste partin höft, röv, korsrygg och baksida lår mer med en SL stil där du har stången lite längre ner så att du får det lättare att fälla ryggen lite och där du står bredare och sitter mer bakåt än neråt.

Okej, tack för tipsen!

Kanske skulle vänja in kroppen med att ha stången lite längre ner för att kunna jämföra ordentligt… Har bara provat några ggr och tyckte det kändes jäkligt skumt.

Rinse: Du är väl tyngdlyftare va? Tränar du bara med stången högre upp eller kör du även ibland med den längre ner? Hur stora skillnader viktmässigt är det isf för dig?

Nej jag är styrkelyftare och tränar alltid med stången långt ner på trapzen. Jag har en kusin som också är medlem på body som är tyngdlyftare.

rinse wrote:
    Har du den längre ner så klarar du mer vikt om du har bra teknik. När du har stången högt uppe så får du också hålla överkroppen mer upprätt och kan inte sitta bak lika mkt som du kan om du har den längre ner. När du ”sitter bak” använder du baksida lår, röv och korsrygg mer och framsida lår lite mindre. Detta är bra om du vill lyfta mkt för röv/höft baksida lår partiet är väldigt starkt(eller är om du tränar upp det). Sen ska det skona knäna lite mer också.

Om du vill träna framsida lår i BB syfte så bör du nog köra med stången längre upp eller iaf hålla överkorppen mer upprätt och stå lite smalare och böja mer neråt än bakåt. Knäa fram.

För styrka tycker jag och många andra att det är bättre att fälla ryggen något, upp med bröstet och sitta mer bak än ner. Tänk att vaden ska vara ca lodrät med golvet och du sitter bakåt. Givetvis också ner men första rörelsen är höften bakåt som i en goodmorning.

Kort sagt använder du dina största/starkaste partin höft, röv, korsrygg och baksida lår mer med en SL stil där du har stången lite längre ner så att du får det lättare att fälla ryggen lite och där du står bredare och sitter mer bakåt än neråt.

Alltid bra inlägg från dig, Markus.:up:

rinse wrote:

Men om man kör tungt med OL-böj så lär man ju också bli riktigt stark? Alltså inte bara typ BB-syfte med att ha stången långt upp?

Självklart men om du vill lyfta en maximal vikt som du vill om du tävlar i SL så är utförandet som jag beskrivit att föredra. Sen är OL-böj en assistansövning för OL:are och inte ett tävlingsmoment som knäböj är i SL. OL-böj är mkt bra assistans för ryck och stöt. Ungefär som marklyft från upphöjning är för marklyft även om det inte är det optimala sättet att utföra ett marklyft på för maximal vikt.

Hmmm, beror lite grann på hur man skall lyfta.
    RAW, då håller jag med Rinse i texten nedan. Likaså i vissa förbund.
    Har själv tränat med den stilen i många år.

Men skall man tävla i IPF så är det bara inse att man får flytta upp stången lite, bli rakare i ryggen och utnyttja fart ner så att man kommer i djupet. Efter att ha harvat runt precis på djupet (oftare 2-1 rött) så får man sadla om….

Kom iofs lägligt när man ändå kör rehab.

/the_PL_man

rinse wrote:

Jo det kan stämma Lars. Jag tänkte mer RAW och med den utrustningen jag använder mig av men jag tror det går bra med IPF utrustning också faktiskt lite beroende på förutsättningarna.

Menar du att man bör placera stången på den övre ”hyllan” när man böjer med single ply?

När kommer du och tränar hos Eskil?

Placeringen på ”övre hyllan” kan i många fall fungera bättre single ply, då man oftast får ut mest av utrustningen (knälindorna speceiellt) om man skjuter fram knäna en bit, vilket är en förutsättning för många för att komma ner i tillräckligt djup. Jag har själv varit en GM-lyftare under alla år, men skolar om nu. Tröttnat på att 2-1 rött på djupet för jämnan. Dessutom så har rigor mortis satt pga av småskador och nästan 20 års ignorerande av rörlighetsträning…..

Jag skall slå Eskil en signal, så får vi väl planera något framöver.

mvh
    the_PL_man

rinse wrote:
    Jo det kan stämma Lars. Jag tänkte mer RAW och med den utrustningen jag använder mig av men jag tror det går bra med IPF utrustning också faktiskt lite beroende på förutsättningarna.

Menar du att man bör placera stången på den övre ”hyllan” när man böjer med single ply?

När kommer du och tränar hos Eskil?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.