Home › Forums › Styrkehörnan › Stats!! Knaboj, Marklyft & Bankpress
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 mars, 2008 at 09:37 #463775Anonym anvandareMember
på internet tar jag[/b]
Böj: 10*200kg
Bänk: 10*160kg
Mark: 5*200kgdet ni grabbar.
IRL:[/b]
Böj: 6*90kg (precis börjat med det)
Bänk: 110kg & 23reps på 70kg
Mark: 8*140kg (bara kört marklyft 5gånger.)Du ser väl skämtet nu Damir?
mvh
LarsDamir_T wrote:Kan du citera det i inlägget som skulle visa att det vore ett skämt? tack.!20 mars, 2008 at 09:39 #463776Anonym anvandareMemberJag är mkt väl medveten om den tråden, och hur folk tyvärr betedde sig i den.
Du tror att jag inte framfört till de inblandade vad jag anser om deras beteende? Vissa saker sköter man över mail.Damir har ju lyckats bli bannad från ett annat forum tidigare pga av liknande saker, och då kan man kanske tycka att man skall lära sig något av det?
Grabben skrev att på internet tar jag XXX kg men i riktiga livet tar jag YY kg, och får till svar:
”Radikaal… Sen är du ju dum i huvdet också…”Tyckte det var ett ganska roligt skämt av Radikaal faktiskt. Det var liksom lite svårt att missa att det var ett skämt.
Sen skall jag erkänna att det faktiskt är så att jag ställer lite högre krav på vår sports ambassadörer än på gemene forumskribent.
mvh
the_PL_manstahlberg wrote:PL_Man : Egentligen ska jag inte försvara Damir här, det borde han förstås i så fall göra själv. Dessutom kunde han ha uttryckt sig mildare.Å andra sidan får man stå ut med att det sägs både ett och annat på ett internet-forum. Det är inte bara överdrifter som florerar här.
Man kan vara ohyfsad på många sätt. Som PL_Man vet var det en frän debatt nyligen i ett annat forum, i en tråd han själv startat. Debattanterna kallade visserligen inte varandra dumma i huvudet. Men det sätt någon/några av dem uttryckte sig på var – trots att det var mer ”förfinat” – ganska hårt. Så Damir tycks vara i gott (och lärt) sällskap.
En elakhet svider mer ju mer den träffar en öm tå – ju sannare den är. Den som exempelvis är dum på riktigt tar mer illa vid sig av att bli kallad dum än den som inte är det (med undantaget att en verkligt dum person inte förstår att ta illa vid sig).
20 mars, 2008 at 10:30 #463777Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:Det inlägg Damir kritiserar kan ha varit ett rent skämt. Det kan också vara en ironisering, som innebär att skribenten skriver vad han klarar ”på internet” för att han tror att folk ljuger här.En sak är att det är mycket lätt att överdriva, både på internet och i verkligheten. Så visst kan det finnas diverse överdrifter här. Men det får man räkna med i en sådan här tråd i ett forum där alla möjliga människor kan skriva.
Damir behöver förstås inte ta åt sig personligen. Hans resultat (böj 325, bänk 205, marklyft 310 för att uppdatera dem en aning) är ju gjorda på tävling, och finns i svenska SL-statistiken. De är därmed bevisade.
Vilken tur att du kom och hjälpte till här stahlberg.
20 mars, 2008 at 12:49 #463778Anonym anvandareMemberPL_Man : I princip håller jag med dig. Jag kan dock inte låta bli att nämna att det var just vår sports ambassadörer – som dessutom varit vuxna män i många år – som ”betedde sig” i tråden jag nämnde. Det är ingalunda ditt fel – men vi kan tydligen alla säga till lite för mycket på skarpen ibland.
Sportens ambassadörer bör naturligtvis försöka uppföra sig och uttrycka sig väl. En annan sak är att det ur marknadsföringssynvinkel tyvärr ofta nästan är bättre med ett dåligt beteende än med ett bra. Det är oftast de av de olika idrottsgrenarnas ambassadörer som beter sig illa, uttrycker sig olämpligt, har stormiga privatliv etc som får mest PR utanför sina grenar. Också de ”storkäftiga” hör till dem som får reklam, i synnerhet om de stora käftarna kombineras med bra resultat.
Bland de svenska idrottsmän som lyst klarast är t.ex Frank Andersson, Ricky Bruch och liknande.
Detta är iof inget positivt. Men det är ändå ett faktum.
22 mars, 2008 at 15:16 #463779Anonym anvandareMemberEn uppdatering:
Bänk 135kg
Marklyft 180kg
Frontböj 4x80kg endast, men det ökar stadigt!Vikt nu just 68kg, 66kg vid bänkrekordet!
22 mars, 2008 at 16:13 #463780Anonym anvandareMemberMaxar inte men ny stat:
Bänk; 97,5 x 10
Mark: 130 x 10
Böj; 110 x 10 (Givetvis djupa!)22 mars, 2008 at 18:04 #463781Anonym anvandareMemberuppdatering
Bänk: 100 RAW
Marklyft: 210 RAW
Knäböj: 150 RAW
16år, 90-95kgMaxade i allt den här veckan och de har gått skitbra
22 mars, 2008 at 22:56 #463782Anonym anvandareMemberme 2:P
Ålder: 19 år
Längd : 197-198cmBänk: 142,5kg
Böj : 200kg ( 7 på 160kg )
Mark: 260kgNotera nu att ALLT är RAW och det är de som räknas!
23 mars, 2008 at 14:19 #463783Anonym anvandareMemberbänk:110 RAW tränar bröst 1 gång i månaden, prioriterar det inte.
mark: 215 RAW
böj: vet inte, men inte nå mkt iaf.:o23 mars, 2008 at 14:42 #463784Anonym anvandareMemberStarka ynglingar…
170 cm
75 kg
Bänk:120
Knäböj:150
Marklyft:130
Allt RAW givetvis, tävlar ju inte i styrkelyft!24 mars, 2008 at 11:31 #463785Anonym anvandareMemberNi som tävlar i styrkelyft, hur mycket får ni ut av bänktröjan, markdräkten, och knäböjsdräkten ?
24 mars, 2008 at 12:56 #463786Anonym anvandareMembersmocke wrote:Håller med dej där makkan! många har ju sina resultat med tröjjor och andra hjälmedel!Det är raw som är imponerande ej några gummisnodds hjälpmedel!
Sl är en sport som alla andra sporter. Där det finns hjälpmedel för att ”uppdatera” själva sporten i nästan alla sporter.
Du är emot utrustningen i SL… Är du också emot spikskorna (istället för vanliga jumpadojjor) i friidrott (100,200 meter) osv?
Eller de nya speciella fotbollsskorna, för tort, blött, slaskigt underlag osv? Eller skorna med extra mycket ”skruv” OSV OSV…
Man kanske skulle försöka försämmra alla sporter istället för att förbättra dem?
granstr0m wrote:Ni som tävlar i styrkelyft, hur mycket får ni ut av bänktröjan, markdräkten, och knäböjsdräkten ?Ca 100 i knäböj, 40 kg i bänkpress, och i marklyft vet jag inte. Aldrig maxat Raw… Tävlar ju med dräkt så då är det onödigt att öka skaderisken och maxxa massor raw…
24 mars, 2008 at 18:34 #463787Anonym anvandareMemberDamir_T wrote:Sl är en sport som alla andra sporter. Där det finns hjälpmedel för att ”uppdatera” själva sporten i nästan alla sporter.Du är emot utrustningen i SL… Är du också emot spikskorna (istället för vanliga jumpadojjor) i friidrott (100,200 meter) osv?
Eller de nya speciella fotbollsskorna, för tort, blött, slaskigt underlag osv? Eller skorna med extra mycket ”skruv” OSV OSV…
Man kanske skulle försöka försämmra alla sporter istället för att förbättra dem?
Ca 100 i knäböj, 40 kg i bänkpress, och i marklyft vet jag inte. Aldrig maxat Raw… Tävlar ju med dräkt så då är det onödigt att öka skaderisken och maxxa massor raw…
Shiet 100kg
25 mars, 2008 at 00:29 #463788Anonym anvandareMemberUtrustningen i styrkelyft gör att styrkelyftarna lyfter mer med utrustning än de lyfter raw. Detta är alldeles riktigt.
Jag ska ändå framhålla ett par saker.
För det första toppar styrkelyftarna för att vara i toppform med utrustning på tävling. De toppar inte raw. Därför är maxlyften raw något missvisande. Om SL-tävlingarna skulle avgöras raw istället för med utrustning skulle t.ex Damirs rawresultat snart stiga i en hel del. Då skulle han nämligen toppa raw.
För det andra är det inte heller riktigt att jämföra ett träningslyft/gymlyft med ett tävlingslyft. Tävlar man ska man vara i toppform vid ett visst tillfälle (en viss dag ett visst klockslag). Man kan då inte själv välja när man lyfter. Dessutom kanske man har en lång resa bakom sig, man har sovit borta, omgivningen är främmande, alla lyft sker inför publik, man har bara tre tävlingslyft i varje gren, och man kanske har press på sig att man ”måste lyckas”, i annat fall kanske man inte vinner tävlingen. För de flesta är allt dethär sådant som påverkar resultaten negativt snarare än positivt.
Dessutom bedöms tävlingslyften av tre domare och bör följa ganska stränga regler för att bli godkända. Som exempel tar jag en av mina gamla bekanta. Han tävlade i bänkpress i klass 110 kg juniorer (på den tiden som ingen använde bänktröja). Han klarade 185 kg på tävling. När han tränade några dagar senare gjorde han ett gymlyft på 215 kg. Skillnaden var 30 kg.
Jag tror nog det är en aning missvisande att tro, att en toppstyrkelyftare inte skulle vara starkare än de flesta motionstränande för att SL-arna lyfter med utrustning. Tror man det så tror man fel.
25 mars, 2008 at 00:33 #463789Anonym anvandareMemberThomas.B wrote:Att gämföra ett par skor som ger bättre fäste med dräkter som lyfter 1/3 av vikten är ju att ta i. Jag gillar personligen raw (eller bälte/lindor).
Däremot är det alltid kul att se tunga vikter lyftas!Varför det? Spikskorna ger ju inte enbart lite bättre fäste. Utan spikskor, dobbar el dyl. så hade nog en hel del sporters resultat försämrats betänkligt. Jag hade å min sida inte velat halka runt på en blöt gräsmatta i gympaskor om jag spelat fotboll.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.