Stats!! Knaboj, Marklyft & Bankpress

Home Forums Styrkehörnan Stats!! Knaboj, Marklyft & Bankpress

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 331 through 345 (of 557 total)
  • Author
    smocke wrote:
    Håller med dej där makkan! många har ju sina resultat med tröjjor och andra hjälmedel!

Det är raw som är imponerande ej några gummisnodds hjälpmedel!

Jag antar att du tycker likadant inom bb då? Dvs naturliga resultat är mer imponerande än de med ”hjälpmedel”?

Visserligen elakt mot styrkelyftare att jämföra styrkelyftares hjälpmedel med de hjälpmedel bbs använder men poängen borde vara klar i vilket fall som helst.

Mantus.. +1

Grejen med som jag tycker är tråkigt med utrustning är att alla får ut så olika mycket av sin utrustning.
    Har man inte tur och det är så att den kroppen man fått passar bra för utrustning så kan man inte konkurera.
    Ingen som får ut en halv sekund mer av spikskor än nån annan.

Martin. wrote:
    Grejen med som jag tycker är tråkigt med utrustning är att alla får ut så olika mycket av sin utrustning.
    Har man inte tur och det är så att den kroppen man fått passar bra för utrustning så kan man inte konkurera.

Källa på det :)

Damir_T wrote:
    Källa på det :)

Behöver ingen källa på det, det vet du lika bra som jag ;)

Martin. wrote:
    Behöver ingen källa på det, det vet du lika bra som jag ;)

Hade faktist ingen aning om det… Men ett par ”jumpadojjor” till alla i Real Madrid i Spanska ligan, tror du resultatet hade varit lika bra då?

Och…. handskar till målvakten, nej…. Inga sådana. Greppet får han träna själv, inga speciella grepphandskar…

Benskydd? Nej.. De får härda som de som tränar kampsort gör. Osv osv…

Martin. wrote:

Titta här vad jag skrev!!

”Grejen med som jag tycker är tråkigt med utrustning är att alla får ut så olika mycket av sin utrustning.”

Damir_T wrote:
    Hade faktist ingen aning om det… Men ett par ”jumpadojjor” till alla i Real Madrid i Spanska ligan, tror du resultatet hade varit lika bra då?

Och…. handskar till målvakten, nej…. Inga sådana. Greppet får han träna själv, inga speciella grepphandskar…

Här har alla skor och alla får bättre fäste och det är inte så att den som har bäst skor vinner, i SL så tjänar olika personer olika mycket på utrustning. Det ville jag ha sagt att jag tycker är tråkigt, inte att man tjänar på den.

Aja, då fattar jag mer vad du menar.

Martin. wrote:

Den som tekniktränar mkt får naturligtviss ut mkt mer.
    Finns många som knappt tränar med utrustning utan dammar av den vid tävling.:nono:

Jag hävdar att istort sett alla kan bli bra utrustningslyftare. Mkt sitter i huvudet, mkt är korekt ”anpassning” av utrsutningen och resten är korekt teknik. Bra coaching osv.
    Jag är fortfarande nybörjare men jag vägrar inse att jag av någon outgrundlig andledning skulle få ut mindre än andra. Allt hänger på vad man bestämer sig för. Man får inte vara rädd för vikterna.

helt rätt martin. !

För det första blir det aldrig helt rättvist. Människor har t.ex olika muskelfiberfördelning, vilket gör att somliga människor redan av detta skäl kommer att lyfta mer än andra. Somliga har också en ”lämpligare kroppsbyggnad” än andra. Endel har t.ex korta armar och stor bröstkorg, och har därmed kortare pressväg i bänkpress.

Vad beträffar utrustningen så gäller det att hitta den utrustning som passar en själv bäst. Sedan gäller det att anpassa tekniken efter utrustningen (eller ibland tvärtom : att anpassa utrustningen efter tekniken). Och så gäller det att träna med utrustning för att bli bra på att lyfta med den (det är för övrigt därför som jag skrev, att en SL-ares rawresultat ofta inte motsvarar hans styrka, samt att om man skulle tävla raw så skulle lyftarnas rawresultat stiga).

Har man inte nå folk som hjälper en på träningarna går det inte så bra att lyfta med utrustning. Så för dom som tränar själv är en stor nackdel med utrustning. SL är ju nästan mer en lagsport än induviduell sport med utrustning. Inte på själva tävlingen kanske men på träningarna där man lägger grunden till alla resultat….

Bänk:110 Kg
    Mark:140 Kg
    Knäböj: 105 Kg

Vikt 75 kg. Vet att mina knäböj inte är dom bästa men ska jobba på det. :)

Bänk:130 Kg
    Mark:220 Kg
    Knäböj: 155 Kg

Utan tröjjor å bälten å sånt strunt:D

Vikt: ca:88kg just nu.
    Längd: 182cm.

Damir_T wrote:

Handlar det inte om vem som e starkast?
    Det heter väl Styrkelyft?

Viewing 15 posts - 331 through 345 (of 557 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.