Stats!! Knaboj, Marklyft & Bankpress

Home Forums Styrkehörnan Stats!! Knaboj, Marklyft & Bankpress

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 436 through 450 (of 557 total)
  • Author
    mr green1 wrote:
    Lite updates på mig.
    Marklyft: 120kg*3 (kronlyft 160kg*1)
    Böj: 80kg riktigt jävla illa men jag jobbar på det:o
    Bänkpress: 100kg*3. Första gången uppe på tre siffrigt idag.

Min kroppsvikt 81kg

Ny vikt på marken8) 1*150kg

Väger fortfarande 81kg.

thomas.R wrote:
    Lite offtopic:

Jag maxar runt 150-160Kg x 1-2 i sittande benpress (fullt djup, med fötterna i bredd med axlarna). Vad är realistiskt att tro att jag tar i knäböj? Smith är allt mitt gym har att erbjuda och jag har hört att smith-knäböj är dåligt för knäna så jag har aldrig brytt mig om det. Låt oss säga att jag kör några pass knäböj och får in tekniken. Var tror vi att jag hamnar?

Knappt 100 kg. Mellan 70-100?

Eftersom man är sjukt stark i benpress. Min flickvän, som är väldigt smal/slimmad, tar 140 i benpress ( första gången hon testade ). Hon gör nu efter 2 månaders träning 75 i böjen!.

Om vi jämför mig, 260 RAW böj, och ca 520×3 i benpressen. Pressar säkert 600×1…

Damir_T wrote:
    Knappt 100 kg. Mellan 70-100?

Eftersom man är sjukt stark i benpress. Min flickvän, som är väldigt smal/slimmad, tar 140 i benpress ( första gången hon testade ). Hon gör nu efter 2 månaders träning 75 i böjen!.

Om vi jämför mig, 260 RAW böj, och ca 520×3 i benpressen. Pressar säkert 600×1…

Det var en sjuuuk skillnad

Sedan är det sågott som omöjligt att veta vad knäböjsvikter blir i benpress och vice versa då alla benpressar är olika. Är det en rak sittande benpress orkar man ganska mycket mer än i en 45 graders där man pressar upp och ifrån sig.
    Slädens vikt varierar, där jag tränar t.ex sitter jag på släden och släden rör sig så jag kan egentligen räkna med min kroppsvikt + slädens vikt i totalvikten (dock inget jag gör).

Jag pressar iaf 135kg i knäböj och 280-300kg i benpressen.

aha,nu vat det intressant,jag kör 340 kg 10 x 3 i benpress(liggande) och maxar 400 kg 6 reps,kan säkert mer,men jag har aldrig testat benböj,vad tror ni jag kan sattsa på?

Det går inte att jämföra vikter när man pratar om så olika övningar som benpress och benböj. Båda övningarna är bra för att bygga ben och rumpa men benböjen tar förutom de nämnda muskelgrupperna även mycket på ryggmuskulaturen, främst då den nedre regionen av ryggen. Hela bålen får jobba rätt hårt vid benböj jämfört med benpress.

I benpress jobbar ryggmuskulaturen i princip ingenting. Kort kan man säga att för att bli stark i benpress krävs starka benmuskler och starka rumpmuskler. För att bli stark i benböj krävs förutom starka ben och rumpmuskler stark korsrygg och rejäl bålstyrka. På grund av att övningarna är så olika är det nästan meningslöst att jämföra vikter mellan övningarna. Du kan i princip vara grisstark i benpress men trots det endast böja väldigt blygsamma vikter på grund av att rygg och bål är för svag i förhållande till benstyrkan. En kedja blir ju aldrig starkare än den svagaste länken. Jag själv körde väldigt mycket benpress när jag var yngre gjorde 8or på 700-750kg i 45graders benpress. Trots det klarade jag inte mer än några reps på 250kg i böjen. Detta på grund av att min benmuskulatur var betydligt starkare än min rygg och bålmuskulatur. Ryggen klarade inte att hantera tyngre vikter medans benen tycktes orka hur mycket som helst. I dag kör jag bara benböj och jag gör några reps på 250kg men jag kan svära på att jag aldrig skulle orka 750kg i benpressen nu mer. Mina ben och rumpa är mindre nu än förr men jag föredrar att hålla en benstyrka som även min rygg klarar att motsvara. Därför undviker jag benpressen numer.

Damirs resultat i benböjen är mycket bra och att han inte gör mer än 530×3 i benpressen skvallrar om en ryggstyrka som motsvarar hans benstyrka.

Sen är ju faktum att man blir stark i de övningar man tränar på. Vill man bli stark i benböj gör man bäst i att träna benböj flitigt. Benpress kan ge dig starka stora ben men ger inte mycket om du har som avsikt att bli stark i benböj. Då har du nog mer glädje av marklyft i så fall. Marklyft och benböj är två övningar som har en hel del gemensamt. Jag kör flitigt mina benböjspass men kör nästan aldrig marklyft, trots det gör jag några reps på 250kg i marken. Benböj ger rejäl styrka i korsryggen vilket benpress aldrig kommer att ge. Så mitt tips är att vi slutar försöka överföra resultat man gjort i benpress till den betydligt mer avancerade övningen benböj.

Fortress wrote:
    Det går inte att jämföra vikter när man pratar om så olika övningar som benpress och benböj. Båda övningarna är bra för att bygga ben och rumpa men benböjen tar förutom de nämnda muskelgrupperna även mycket på ryggmuskulaturen, främst då den nedre regionen av ryggen. Hela bålen får jobba rätt hårt vid benböj jämfört med benpress.

I benpress jobbar ryggmuskulaturen i princip ingenting. Kort kan man säga att för att bli stark i benpress krävs starka benmuskler och starka rumpmuskler. För att bli stark i benböj krävs förutom starka ben och rumpmuskler stark korsrygg och rejäl bålstyrka. På grund av att övningarna är så olika är det nästan meningslöst att jämföra vikter mellan övningarna. Du kan i princip vara grisstark i benpress men trots det endast böja väldigt blygsamma vikter på grund av att rygg och bål är för svag i förhållande till benstyrkan. En kedja blir ju aldrig starkare än den svagaste länken. Jag själv körde väldigt mycket benpress när jag var yngre gjorde 8or på 700-750kg i 45graders benpress. Trots det klarade jag inte mer än några reps på 250kg i böjen. Detta på grund av att min benmuskulatur var betydligt starkare än min rygg och bålmuskulatur. Ryggen klarade inte att hantera tyngre vikter medans benen tycktes orka hur mycket som helst. I dag kör jag bara benböj och jag gör några reps på 250kg men jag kan svära på att jag aldrig skulle orka 750kg i benpressen nu mer. Mina ben och rumpa är mindre nu än förr men jag föredrar att hålla en benstyrka som även min rygg klarar att motsvara. Därför undviker jag benpressen numer.

Damirs resultat i benböjen är mycket bra och att han inte gör mer än 530×3 i benpressen skvallrar om en ryggstyrka som motsvarar hans benstyrka.

Sen är ju faktum att man blir stark i de övningar man tränar på. Vill man bli stark i benböj gör man bäst i att träna benböj flitigt. Benpress kan ge dig starka stora ben men ger inte mycket om du har som avsikt att bli stark i benböj. Då har du nog mer glädje av marklyft i så fall. Marklyft och benböj är två övningar som har en hel del gemensamt. Jag kör flitigt mina benböjspass men kör nästan aldrig marklyft, trots det gör jag några reps på 250kg i marken. Benböj ger rejäl styrka i korsryggen vilket benpress aldrig kommer att ge. Så mitt tips är att vi slutar försöka överföra resultat man gjort i benpress till den betydligt mer avancerade övningen benböj.

Stämmer nog riktigt,testade för första gången mark och benböj igår och idag,körde 4 på 120 i mark,vågade inte lasta på nå mer och körde en 4 på 140 kg böj och bänk vill ni inte veta,helt värdelös:o

Jo, som du sa att man blir stark på det man tränar!!

Jag tränar benpress i slutet av mina böjpass ( i vissa perioder ) så jag kör kanske 10-20 benpress pass / år.. Vilket är ganska lite.

520×3 var väldigt lätt btw!

balronx wrote:
    Stämmer nog riktigt,testade för första gången mark och benböj igår och idag,körde 4 på 120 i mark,vågade inte lasta på nå mer och körde en 4 på 140 kg böj och bänk vill ni inte veta,helt värdelös:o

Vad var det för slags böjar? Djupa? Hockeyböjar? 4 reps på 140 i riktiga knäböj är tungt, speciellt för att vara första gången ;)

samutown wrote:
    Vad var det för slags böjar? Djupa? Hockeyböjar? 4 reps på 140 i riktiga knäböj är tungt, speciellt för att vara första gången ;)

inte riktigt så djupa som jag ville,men dem tog som fan!

Är väldigt roockie inom byggarvärlden. Har precis börjat styrketräna och prövade lite olika basövningar!

Bänkpress: 100*1
    Knäböj: 100*4

dåligt?

Ante_xxx wrote:
    Är väldigt roockie inom byggarvärlden. Har precis börjat styrketräna och prövade lite olika basövningar!

Bänkpress: 100*1
    Knäböj: 100*4

dåligt?

Ja, träna hårdare.

Man kan inte jämföra knäböj- och benpressresultat överhuvudtaget. Dessutom finns mycket liten positiv transfer mellan benpress och böj (= ett ökat benpressresultat behöver inte betyda ett enda kilogram till i böjen).

Det är också svårt att jämföra benpressresultat. För det första är benpressar väldigt olika. För det andra så är benpress en övning som går att utföra på mycket olika sätt (bl.a beträffande rörelsebanans längd).

Damir tränar ett antal benpresspass i somliga träningsprogram, och ingen benpress alls i andra program. När han tränar benpress är det huvudsakligen som grundstyrkekomplement, enkelt sagt för att öka muskelmassan i benen. För att öka i böjen behöver han dock träna alla delområden i böj. Hans resultat i benpress är säkert sämre än vad de vore om han skulle satsa på benpress (och sämre än om han inte skulle träna benpress som sista benövning, då han redan är fysiskt och psykiskt trött).

Själv tycker jag benpress är en dålig styrkemätare.

Kille på 70kg

Bänk: 60kg 4×8
    Knäböj: 70kg 4×8
    Mark: 80kg 4×8 med bälte.

Får väl bli att testa och maxxa någon gång för att se hur mycket man klarar =)

15 år (går i 9an), 80kg, 180cm

Bänkpress: 90kg
    Knäböj: 3*100kg
    Marklyft: 175kg med remmar o bälte

Viewing 15 posts - 436 through 450 (of 557 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.