Home › Forums › Styrkehörnan › stretch
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 oktober, 2007 at 00:13 #829345Anonym anvandareMember
Det beror på….
Om du är så stel att du inte kan utföra en rörelse i dess hela bana, hur skall du då uppnå full rörlighet?
Där kan streching vara en pusselbit, ihop med andra övningar som kan hjälpa dig att utöka din rörlighet.Jag tror på kombinationen av övningar + stretching för att snabbare uppnå fullgod rörlighet.
/the_PL_man
Erik__ wrote:mankan bibehålla den utan streching, jag blir rörligare hela tiden och jag strechar inte.ryckböj + bulgariska knäböj + raka mark.
31 oktober, 2007 at 17:45 #829346Anonym anvandareMemberthe_PL_man wrote:Det beror på….Om du är så stel att du inte kan utföra en rörelse i dess hela bana, hur skall du då uppnå full rörlighet?
Där kan streching vara en pusselbit, ihop med andra övningar som kan hjälpa dig att utöka din rörlighet.Jag tror på kombinationen av övningar + stretching för att snabbare uppnå fullgod rörlighet.
/the_PL_man
du utför övningen så djupt du kan, så kommer man bli rörligare, det har jag själv erfarat.
Men visst har säkert streching ett värde, men jag är ute efter att bygga styrka i ytterlägena också, frågan är ju om streching gör det i samma utsträckning.
31 oktober, 2007 at 18:09 #829347Anonym anvandareMemberJag stretchar aldrig, tävlar i styrkelyft och har inte träffat någon som är så vig som jag….
31 oktober, 2007 at 18:12 #829348Anonym anvandareMemberjikajd wrote:Man kan väl träna upp rörlighet och vighet genom att träna med full rörelsebana!?Ja.
Om man från början inte kan träna i full rörelselängd så kan man varje gång träna djupare och djupare. Tillslut så har du blivit tillräckligt rörlig.
Men om du är riktigt stel så är stretching bra för att snabbare bli rörligare.
31 oktober, 2007 at 18:26 #829349Anonym anvandareMemberdonville wrote:sen får man inte lika mkt värk.Nej, det är en myt. Du får inte mindre träningsvärk om du stretchar.
Quote:It has been suggested in the lay literature that static stretching and/or warm-up will prevent the occurrence of Delayed-Onset Muscle Soreness (DOMS). The primary purpose of this study was to determine the effects of static stretching and/or warm-up on the level of pain associated with DOMS. Sixty-two healthy male and female volunteers were randomly assigned to four groups: (a) subjects who statically stretched the quadriceps muscle group before a step, (b) subjects who only performed a stepping warm-up, (c) subjects who both stretched and performed a stepping warm-up prior to a step test, and (d) subjects who only performed a step test. The step test (Asmussen, 1956) required subjects to do concentric work with their right leg and eccentric work with their left leg to voluntary exhaustion. Subjects rated their muscle soreness on a ratio scale from zero to six at 24-hour intervals for 5 days following the step test. A 4x2x2 ANOVA with repeated measures on legs and Duncan’s New Multiple Range post-hoc test found no difference in peak muscle soreness among the groups doing the step test or for gender (p greater than .05). There was the expected significant difference in peak muscle soreness between eccentrically and concentrically worked legs, with the eccentrically worked leg experiencing greater muscle soreness.[/b] We concluded that static stretching and/or warm-up does not prevent DOMS resulting from exhaustive exercise.[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=2489863&ordinalpos=13&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum]
Quote:The present study sought to investigate the effects of preexercise stretching on delayed onset muscle soreness (DOMS), i.e. soreness, tenderness and loss of muscle force, that usually occurs after strenuous or unaccustomed eccentric exercise. Ten female volunteers performed 10 sets of 10 maximal isokinetic eccentric contractions for knee flexion with both legs after a 5-min ergometer cycling warm-up. Prior to the exercise for one leg, randomly chosen, 4 x 20 s of static stretching for the hamstring muscle group was implemented. Rated soreness, tenderness on algometer pressure and loss of maximal eccentric contractile force was evaluated preexercise and 24, 48 and 96 h postexercise. The exercise bout produced severe DOMS, with parameters peaking and troughing at 48 h postexercise. However, no significant differences were found, regarding any of the parameters, when comparing stretched and nonstretched legs. [/b]The present study thus suggests that preexercise static stretching has no preventive effect on the muscular soreness, tenderness and force loss that follows heavy eccentric exercise.[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=10407930&ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum]
31 oktober, 2007 at 21:55 #829350Anonym anvandareMemberKom igen när du tränat 20 år Timme…..
Jag sa samma sak när jag var i din ålder./the_PL_man
Timme wrote:Jag stretchar aldrig, tävlar i styrkelyft och har inte träffat någon som är så vig som jag….31 oktober, 2007 at 22:42 #829351Anonym anvandareMemberJag vet flertalet lyftare som aldrig stretchar och det är inga blåbär inom styrkelyft, trots det så har dom normal rörelselängd. Då måste teorin om att musklerna blir kortare för varje gång man tränar, falla totalt.
2 november, 2007 at 11:19 #829352Anonym anvandareMemberthe_PL_man wrote:Kom igen när du tränat 20 år Timme…..
Jag sa samma sak när jag var i din ålder./the_PL_man
haha Det gör jag gärna. Min morsa är 42 och snudd på lika vig som hon var när hon var 18. Hon stretchar aldrig och tränar inte styrketräning.
Jag har blivit begåvad med en väldigt vig och rörlig kropp och med hjälp av styrketräningen ska jag hålla den vig och rörlig.
2 november, 2007 at 11:46 #829353Anonym anvandareMemberMin morsa är 42 och snudd på lika vig som hon var när hon var 18. Hon stretchar aldrig och tränar inte styrketräning.
Jo, min morsa är 57 och vig som attan, hon tränar inte heller styrketräning…..
Själv dras jag med någon skit i höftpartiet, och stretching förbättrar iaf min rörlighet (självklart kör jag den i kombination med specifika rörlighetsövningar för mitt problem ex vis ryckböj).
/the_PL_man
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.