Home › Forums › Styrkehörnan › Strongman Redskap
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 maj, 2008 at 16:29 #415715Anonym anvandareMember
Hej!
Jag och en kompis är intresserade av att börja träna och sedan börja tävla i strongman tävlingar, men jag tänkte kolla om det möjligtvis finns någon här på bodyforumet som vet var man kan köpa redskap så som vikingpress, stock, stenar. Och om det finns någon som bor i göteborgs trakten som man kanske skulle kunna få följa med till något ställe och prova på lite grenar.
Mvh Joachim
10 maj, 2008 at 16:29 #63173Anonym anvandareMember10 maj, 2008 at 21:42 #415716Anonym anvandareMemberHör med MR GBG han har nog bra koll om vad som händer där. Förövrigt tror jag att man får bygga det mesta själv, för liten marknad för att någon ska kunna livnära sig på det tror jag.
10 maj, 2008 at 23:13 #415717Anonym anvandareMemberNoPain_NoGain wrote:Hej!Jag och en kompis är intresserade av att börja träna och sedan börja tävla i strongman tävlingar, men jag tänkte kolla om det möjligtvis finns någon här på bodyforumet som vet var man kan köpa redskap så som vikingpress, stock, stenar. Och om det finns någon som bor i göteborgs trakten som man kanske skulle kunna få följa med till något ställe och prova på lite grenar.
Mvh Joachim
Tjenare!
Det finns inget ställe i gbg som har strongmanprylar ännu tyvärr. Jag, Emma och Peter Rundberg åker då och då till Mellrud och tränar ([www.kiprod.com]), där finns all utrustning och Rune som vi tränar hos säljer även stockpress, stenar osv.. Har ni tänkt starta upp någon strongman förening i Gbg? I så fall är vi ett helt gäng som är på. :up:
Det gymmet vi tränar på idag är LIFE i majorna, där finns gott om fria vikter, hantlar upp till 100kg o lite annat smått o gott. :pop:
Hade bäst!
/Stefan
11 maj, 2008 at 09:52 #415718Anonym anvandareMemberTjo!
Okej det låter intressant, tror du vi skulle kunna hänga med dit någon gång och prova på? Nej som det är just nu så är vi mest intresserade av att prova på lite olika grenar och träna upp styrkan, vi har planerat att ställa upp i Tjörns Starkaste Man 2009. Det är målet just nu. Och vi känner ingen som håller på med sporten heller som kan hjälpa en och ge tips och råd
Vi bor inte i göteborg heller kanske jag skulle påpeka, polaren som ockå är intresserad bor på en bondgård i Jörlanda som inte ligger långt ifrån GBG och det är där vi har tänkt börja träna lite och skaffa in lite däck,stockar,stenar.mvh jocke
11 maj, 2008 at 11:46 #415719Anonym anvandareMemberNoPain_NoGain wrote:Tjo!Okej det låter intressant, tror du vi skulle kunna hänga med dit någon gång och prova på? Nej som det är just nu så är vi mest intresserade av att prova på lite olika grenar och träna upp styrkan, vi har planerat att ställa upp i Tjörns Starkaste Man 2009. Det är målet just nu. Och vi känner ingen som håller på med sporten heller som kan hjälpa en och ge tips och råd
Vi bor inte i göteborg heller kanske jag skulle påpeka, polaren som ockå är intresserad bor på en bondgård i Jörlanda som inte ligger långt ifrån GBG och det är där vi har tänkt börja träna lite och skaffa in lite däck,stockar,stenar.mvh jocke
Ja, det är klart ni kan hänga på nästa gång vi ska dit. Men just nu är det inget planerat. Peter tävlade igår i Nässjö och jag jobbar mycket helger. Nästa lördag 17e maj är det en tävling i Rolling Thunder i Kungsbacka som ni kanske är intresserade av? Varför ställer ni inte upp i Tjörns starkaste man i år? Jag är anmäld dit och kommer vara med i år.
Du kan ringa till Rune i Mellerud o höra så att han är hemma, så är det bara att åka dit o prova på. Han brukar tycka det är kul när folk kommer dit o tränar. Han har ett helt vanligt gym också med hantlar till 120kg. Hans nummer står väl på [www.kiprod.com], har inte det i huvet nu.
Hade fint! /Stefan
11 maj, 2008 at 14:40 #415720Anonym anvandareMemberOhoj där! Trevligt att folk är intresserade av strongman Tävlingen i Kungsbacka är flyttad till 24:e maj. Krockade tydligen med nån löptävling i götet…
11 maj, 2008 at 15:01 #415721Anonym anvandareMemberHmm, den 24:e maj kanske man kan komma, iaf som åskådare Jo jag ska nog till Tjörns starkaste man och kolla men inte ställa upp detta året, känner att jag vill bygga upp en bättre grundstyrka och teknik i samtliga grenar. Men jag ska försöka ringa han och kolla om det finns möjlighet att komma dit och prova på någon dag ..
Men vi ses kanske på Rolling Thunder i Kungsbacka då..
Ha det bäst
Jocke
11 maj, 2008 at 15:48 #415722Anonym anvandareMemberMrGbg wrote:Ja, det är klart ni kan hänga på nästa gång vi ska dit. Men just nu är det inget planerat. Peter tävlade igår i Nässjö och jag jobbar mycket helger. Nästa lördag 17e maj är det en tävling i Rolling Thunder i Kungsbacka som ni kanske är intresserade av? Varför ställer ni inte upp i Tjörns starkaste man i år? Jag är anmäld dit och kommer vara med i år.Du kan ringa till Rune i Mellerud o höra så att han är hemma, så är det bara att åka dit o prova på. Han brukar tycka det är kul när folk kommer dit o tränar. Han har ett helt vanligt gym också med hantlar till 120kg. Hans nummer står väl på [www.kiprod.com], har inte det i huvet nu.
Hade fint! /Stefan
Asså, ska du vara med i Tjörns Starkaste Man? Har du vart med innan? Jag ska vara där och heja på dig
Ha det
11 maj, 2008 at 16:02 #415723Anonym anvandareMemberNoPain_NoGain wrote:Asså, ska du vara med i Tjörns Starkaste Man? Har du vart med innan? Jag ska vara där och heja på digHa det
Japp. Tänkte väl prova på den tävlingen i år igen, var där förra året men det gick inget vidare då.. jäkla konditionsgrenar hade dom då, men i år ska det väl vara lite bättre hoppas jag.
Hade fint!
11 maj, 2008 at 16:05 #415724Anonym anvandareMemberTyvärr, men jag kan dock ge Er lite motivation. Titta på de här två videorna [http://www.youtube.com/watch?v=LIrkYhIgWmw] och [http://www.youtube.com/watch?v=RvzAEuxEuM4] Sen måste jag bara säga fan vad snygga bokalerna är i strongman, en kille som bär på hela jordklotet
11 maj, 2008 at 16:53 #415725Anonym anvandareMemberMrGbg wrote:Japp. Tänkte väl prova på den tävlingen i år igen, var där förra året men det gick inget vidare då.. jäkla konditionsgrenar hade dom då, men i år ska det väl vara lite bättre hoppas jag.Hade fint!
Okej, hoppas det går bättre för dig detta året :emo-thumb
Sedan är vinnaren Stefan Johanesson inte lätt att slå, han är riktigt duktig och stark som en björn. Men jag får se om jag kanske ställer upp i år, får satsa på att inte komma sist iaf ..
Fick ju en massa inspiration nuHa det gott
jocke
11 maj, 2008 at 23:34 #415726Anonym anvandareMemberNoPain_NoGain wrote:Okej, hoppas det går bättre för dig detta året :emo-thumb
Sedan är vinnaren Stefan Johanesson inte lätt att slå, han är riktigt duktig och stark som en björn. Men jag får se om jag kanske ställer upp i år, får satsa på att inte komma sist iaf ..
Fick ju en massa inspiration nuHa det gott
jocke
Nej, Stefan är stark och har bra teknik i de grenarna dom har där (men dom har haft samma varje år). I vanliga tävlingar så delas det upp i -105kg och +105kg, och vikterna man ska lyfta är ju anpassade därefter. Det var en tävling i Vänersborg för ett par veckor sen med lite större människor. Där blev vinstvikten i kronlyft 400kg, i stockpress 170kg, sen var det distans med 140kg väskor i farmers, conans cirkel med 300kg och atlasstenar 120-180kg.
I öppna viktklasser vinner i regel de tyngsta, eftersom de naturligtvis är starkare. Den tyngsta jag tävlat mot vägde 170kg och då var det deadlift hold med en folkvagn.. stor chans man hade där då.. *asg*
Ställ nu upp i Tjörn starkaste man, tror inte alls du kommer sist.. Ska hålla tummarna för en bra placering, dvs en bakom mig.
12 maj, 2008 at 16:27 #415727Anonym anvandareMemberJo det borde faktiskt vara lite mer uppdelat efter vad man väger.
Hehe jo jag ska se om jag är med, ska bara försöka få med en kompis som är mycket intresserad av att börja med strongman också. får se hur träningen går nu under sommaren, lite små jobbigt ibland då jag jobbar 3-skift. Men vi tänkte ringa och höra med han Rune om det finns möjlighet att komma dit ibland och träna.Jag pratade med Birger idag, han som äger kållerkärrs gym som har hand om Tjörns Starkaste Man tävlingen. Dom ska höja vikterna till i år :up:
Farmers walk väskorna ska dom höja från 75 till 100kg och däcket från 230 till 300kg.Ha de
12 maj, 2008 at 20:49 #415728Anonym anvandareMemberNoPain_NoGain wrote:Jo det borde faktiskt vara lite mer uppdelat efter vad man väger.
Hehe jo jag ska se om jag är med, ska bara försöka få med en kompis som är mycket intresserad av att börja med strongman också. får se hur träningen går nu under sommaren, lite små jobbigt ibland då jag jobbar 3-skift. Men vi tänkte ringa och höra med han Rune om det finns möjlighet att komma dit ibland och träna.Jag pratade med Birger idag, han som äger kållerkärrs gym som har hand om Tjörns Starkaste Man tävlingen. Dom ska höja vikterna till i år :up:
Farmers walk väskorna ska dom höja från 75 till 100kg och däcket från 230 till 300kg.Ha de
Jo jag vet om att dom har höjt vikterna i år. Ska bli kul. Blir spännande o se hur många som kan utföra grenen ifall det är 30 flip på däcket i år också, fast med 300kg istället för 230kg. Blir ju som att göra 30reps på 150kg i marklyft (lyfter ju bara halva däcket). Men det får väl gå vägen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.