Home › Forums › Styrkehörnan › Strongman Träningsschema
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 oktober, 2008 at 17:41 #68089Anonym anvandareMember5 oktober, 2008 at 17:41 #490465Anonym anvandareMember
Hej!
Jag har tävlat i några Strongman tävlingar under sommaren, jag är lite nyfiken hur ni andra i forumet som tävlar i Strongman lägger upp eran träning, både på gymmet och grenträningen.
Mvh Joachim
9 oktober, 2008 at 11:34 #490466Anonym anvandareMemberJa du Joachim, mig slog du ju pa Tjorn sa jag tycker nog det ar DU som ska avsloja hur du tranar hehe! Ursakta stavningen, ar och reser i Australien…. / Marcus
9 oktober, 2008 at 12:43 #490467Anonym anvandareMemberHej!
När jag körde grenträning så periodiserade jag gym och grenpass
En period med tung träning i gymmet, uteslutande basövningar och grenträning en dag i veckan med lättare vikter och fokus på explosivitet och rörlighet
nästa period mer explosivitet och lättare vikter i gymmet samt tyngre vikter i gren träningen
Alla funkar vi olika, men detta gick bra för mig och jag höll mig fräsch i kroppen.
Närmare tävling så körde jag grenar fler dagar och minskade träningen i gymmet. Då var ju redan grundstyrkan klar och fokuserade på tävlingsmomenten- och det jag behöll var marklyften.Vad jag förstår så har det gått jättebra för dig, det viktigaste är nog att hitta ett koncept som passar din kropp.
Lägg gärna in din fråga i Anders Johanssons gästbok om du inte redan gjort det, där får du säkert många kloka svar!
Lycka till!
Jossan9 oktober, 2008 at 14:55 #490468Anonym anvandareMemberPiraten wrote:Ja du Joachim, mig slog du ju pa Tjorn sa jag tycker nog det ar DU som ska avsloja hur du tranar hehe! Ursakta stavningen, ar och reser i Australien…. / MarcusHehe, jag har tränat i 3år och då endast gym träning. Började träna Strongman i maj 2008 och körde min första tävling en vecka senare där jag kom 3:a.
Men nu försöker jag köra mer grenträning, jag har en 140kg Atlas sten , en stock, och däck hemma som jag kan köra med.Hur går det med träningen utomlands? Några tävlingar på G eller?
Ha det bra Joachim :emo-thumb
9 oktober, 2008 at 14:58 #490469Anonym anvandareMemberJosefin Brander wrote:Hej!När jag körde grenträning så periodiserade jag gym och grenpass
En period med tung träning i gymmet, uteslutande basövningar och grenträning en dag i veckan med lättare vikter och fokus på explosivitet och rörlighet
nästa period mer explosivitet och lättare vikter i gymmet samt tyngre vikter i gren träningen
Alla funkar vi olika, men detta gick bra för mig och jag höll mig fräsch i kroppen.
Närmare tävling så körde jag grenar fler dagar och minskade träningen i gymmet. Då var ju redan grundstyrkan klar och fokuserade på tävlingsmomenten- och det jag behöll var marklyften.Vad jag förstår så har det gått jättebra för dig, det viktigaste är nog att hitta ett koncept som passar din kropp.
Lägg gärna in din fråga i Anders Johanssons gästbok om du inte redan gjort det, där får du säkert många kloka svar!
Lycka till!
JossanOkej, tack för tipsen! :emo-thumb
Jag kör ungefär så nu, kör 3 gympass och ett strongman pass i veckan. Och när det gäller basövningar brukar jag köra 5×5, och på andra övningar kör jag runt 4x8reps. Hur verkar det?Mvh Joachim
10 oktober, 2008 at 11:55 #490470Anonym anvandareMemberTja Jossan! Vilket repsantal o vilken intensitet körde du med då? Vi sågs föressten på Kristiansand showlift open -07. Jag var där med Emma då.
/Stefan
10 oktober, 2008 at 12:05 #490471Anonym anvandareMemberMrGbg wrote:Tja Jossan! Vilket repsantal o vilken intensitet körde du med då? Vi sågs föressten på Kristiansand showlift open -07. Jag var där med Emma då./Stefan
Hej Stefan!
Vad roligt att höra av dig! Du var verkligen grym i Norge, ja minns fortfarande villken j-a spirit du hade! Hur går det för dig nu? Tränar Emma och du ihop?
Reps och antal?
Basövningarna i gymmet låg/ligger oftast på 5*5 som sedan gick ner mot treor och tvåor mot toppningen (12 veckors program)
Perioder/pass med explosivitet var intensiteten hög för att öka mjölksyra tröskeln, intervall liknande träning.
Lycka till!
Jossan10 oktober, 2008 at 12:48 #490472Anonym anvandareMemberJosefin Brander wrote:Hej Stefan!Vad roligt att höra av dig! Du var verkligen grym i Norge, ja minns fortfarande villken j-a spirit du hade! Hur går det för dig nu? Tränar Emma och du ihop?
Reps och antal?
Basövningarna i gymmet låg/ligger oftast på 5*5 som sedan gick ner mot treor och tvåor mot toppningen (12 veckors program)
Perioder/pass med explosivitet var intensiteten hög för att öka mjölksyra tröskeln, intervall liknande träning.
Lycka till!
JossanTack Jossan! Det var min första tävling i Norge, egentligen skulle jag bara följt med Emma och tittat på. Men så blev jag övertalad.. och biten.. Så det har blivit några mer tävlingar sen dess. Då vägde jag in på 87.5kg och tävlade i -90kg, men den klassen finns ju inte nån annanstans, så jag har gått upp ca 20kg sen dess och går i -105kg nu istället. Har mest gjort nybörjartävlingar än, var i Schweiz på Newcomer cup i augusti och där var det ganska tufft motstånd. Kul att träffa lite kända strongmans då också som skulle vara med i den internationella ”Strongest Man of Switzerland” som dom körde efter vår tävling. Blev inbjuden att va med i den nästa år. Sen provade jag att va med i SM-kvalet för -105kg i Norrköping för nån vecka sen, men där hade jag inte mycket att hämta. Annars har jag väl tränat ca 5gympass o 5konditionspass i veckan nu under säsong och ska ägna vintern åt att försöka bli starkare och då blir det väl inte mycket kondition. *s*
Emma har flyttat och pluggar på annan ort under en period, så henne hör jag inte mycket av tyvärr. Men innan dess har hon tränat ganska flitigt. Tyvärr är grenträningen i princip obefintlig eftersom vi inte har något i Gbg och jag inte längre har någon bil, men det ska väl ordna sig med tiden hoppas jag.
Tävlar du mycket nu? Har läst lite om dig på svenska och norska sidor, verkar gå bra för dig. Du är duktig! :emo-thumb
11 oktober, 2008 at 16:03 #490473Anonym anvandareMemberMrGbg wrote:Tack Jossan! Det var min första tävling i Norge, egentligen skulle jag bara följt med Emma och tittat på. Men så blev jag övertalad.. och biten.. Så det har blivit några mer tävlingar sen dess. Då vägde jag in på 87.5kg och tävlade i -90kg, men den klassen finns ju inte nån annanstans, så jag har gått upp ca 20kg sen dess och går i -105kg nu istället. Har mest gjort nybörjartävlingar än, var i Schweiz på Newcomer cup i augusti och där var det ganska tufft motstånd. Kul att träffa lite kända strongmans då också som skulle vara med i den internationella ”Strongest Man of Switzerland” som dom körde efter vår tävling. Blev inbjuden att va med i den nästa år. Sen provade jag att va med i SM-kvalet för -105kg i Norrköping för nån vecka sen, men där hade jag inte mycket att hämta. Annars har jag väl tränat ca 5gympass o 5konditionspass i veckan nu under säsong och ska ägna vintern åt att försöka bli starkare och då blir det väl inte mycket kondition. *s*Emma har flyttat och pluggar på annan ort under en period, så henne hör jag inte mycket av tyvärr. Men innan dess har hon tränat ganska flitigt. Tyvärr är grenträningen i princip obefintlig eftersom vi inte har något i Gbg och jag inte längre har någon bil, men det ska väl ordna sig med tiden hoppas jag.
Tävlar du mycket nu? Har läst lite om dig på svenska och norska sidor, verkar gå bra för dig. Du är duktig! :emo-thumb
Hej Stefan!
Tack och bock! Jag har inte grentränat på ett tag utan ägnat mig mer åt uppbyggnad ett tag och övergått mer åt OL. Har lite planer framöver,, men det återstår att se..( Jag skriver en del i min blogg om min träning om du är intresserad..)Roligt att det gått så bra för dig, keep on fighting!
MVH Jossan
//Ursäkta intrånget i tråden
11 oktober, 2008 at 16:42 #490474Anonym anvandareMemberJosefin Brander wrote:Hej Stefan!
Tack och bock! Jag har inte grentränat på ett tag utan ägnat mig mer åt uppbyggnad ett tag och övergått mer åt OL. Har lite planer framöver,, men det återstår att se..( Jag skriver en del i min blogg om min träning om du är intresserad..)Roligt att det gått så bra för dig, keep on fighting!
MVH Jossan
//Ursäkta intrånget i tråden
OL? Nu kopplar inte hjärnan vad det är för något? Hittade din blogg o var inne o tjuvläste lite igår. Du e fan grym, inte många på din nivå.
Jocke har säkert inget emot att vi lånade tråden lite.. har lagt till msn, så får du gärna ge lite tips där framöver.
Hade bäst Jossan!!
Stefan
11 oktober, 2008 at 17:54 #490475Anonym anvandareMemberMrGbg wrote:OL? Nu kopplar inte hjärnan vad det är för något? Hittade din blogg o var inne o tjuvläste lite igår. Du e fan grym, inte många på din nivå.Jocke har säkert inget emot att vi lånade tråden lite.. har lagt till msn, så får du gärna ge lite tips där framöver.
Hade bäst Jossan!!
Stefan
Hej igen!
OL= Tyngdlyftning.:emo-thumb
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.