Strongmanutrustning, vart hittar man?

Home Forums Styrkehörnan Strongmanutrustning, vart hittar man?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Tävlade på en liten öppen strongmantävling förra våren och kom på att det var riktigt roligt.

Har nu funderat på att fixa fram lite utrustning som ska vara tillgänglig för allmänheten helt gratis.

Helst vill jag ha en stock som är rätt lätt men givetvis påbyggnadbar, farmers walk-kassar på 50-70-90 kg, kanske även 110 kg. Svets finns om jag bara har materialet.

Atlasstenar, ingen aning om vikt, tips?

Har ett väldigt lätt däck, från en bärgningsbil, vill även ha ett 250 kg men kanske även något lite lättare. 150-200 kg.

Ska försöka knåpa ihop en sele för att kunna dra bilar och liknande med.

Tips om material, vikter och utrustning tas tacksamt mot via pm.

Är det verkligen inte någon som har något att komma med?

Kul med fler hemmabyggen!

Har själv liten stenar som jag tyvärr inte gjutit själv men tänkte nu till sommaren börja gjuta nya stenar på mer än 80 kg som våra nuvarande är!

Däck hittar du ju bäst på närmaste däckfirma som tar hand om gamla traktor- och dumpsterdäck. Det är bara att gå till dem och fråga om du kan ta dem, annars gör de sig av med dem på ett dyrt sätt så de blir nog glada.

Vi här kanske kan hjälpas åt att få upp lite blueprint på konstruktioner för att gjuta stenar, bygga en yoke eller liknande?

Ett tips på att göra stenar, som jag läste här på forumet, är att ta en badboll, som man sedan gipsar runt, men lämnar ett hål. När man har gjort det, så tar man ur luften från badbollen och tar sedan bort badbollen, genom att helt enkelt dra ut den igenom hålet som man lämnade när man gipsade. Efteråt är det bara att hälla i betong genom hålet och sedan när allt har stelnat så knackar man bort gipset.

Det är ett mycket smidigt sätt som jag skall testa.

Hej Vincent!

Det bästa tipset är att bli kompis med en svetsare och utforska skroten. Så brukar de flesta strongmanredskap komma till. Vet inte riktigt vilken strongman med utrustning som bor närmast Sparreholm. Du är givetvis välkommen att hälsa på hos oss i Uppsala, men jag misstänker att det är en bit att åka. Tavho på extremepower har nog bra koll på södra sidan av Stockholm och du har Årsjö och kompani i Norrköping/Linköping. Däck brukar man kunna få gratis från däckfirmor, sandsäckar kan man fylla själv och som sagt; utforska skroten. Stenar kan t ex John Pasanen här på forumet ordna. Stockar behövs ofta byggas speciellt, men en appollons axel fixar kanske en stålfirma om de får måtten. Det är också smart att samla ihop ett gäng så att inte den ekonomiska bördan blir för stor för dig. Kanske ordna Sparreholms Starkaste Man för de lokala gymnissarna och använda eventuell vinst till nya redskap?

Mvh/Lars

Lars Gustafsson wrote:
    Hej Vincent!

Det bästa tipset är att bli kompis med en svetsare och utforska skroten. Så brukar de flesta strongmanredskap komma till. Vet inte riktigt vilken strongman med utrustning som bor närmast Sparreholm. Du är givetvis välkommen att hälsa på hos oss i Uppsala, men jag misstänker att det är en bit att åka. Tavho på extremepower har nog bra koll på södra sidan av Stockholm och du har Årsjö och kompani i Norrköping/Linköping. Däck brukar man kunna få gratis från däckfirmor, sandsäckar kan man fylla själv och som sagt; utforska skroten. Stenar kan t ex John Pasanen här på forumet ordna. Stockar behövs ofta byggas speciellt, men en appollons axel fixar kanske en stålfirma om de får måtten. Det är också smart att samla ihop ett gäng så att inte den ekonomiska bördan blir för stor för dig. Kanske ordna Sparreholms Starkaste Man för de lokala gymnissarna och använda eventuell vinst till nya redskap?

Mvh/Lars

Tack för ett bra svar.
    Leker med tanken att fixa sponsorer till detta eftersom det skall vara gratis för allmänheten, får dock se hur det går med det.
    Uppsala är inte så långt, vore kul att komma och kolla samt få lite tips eftersom jag har noll koll, tävlingen jag körde var simpel och jag blev intvingad påväg hem från gymet:p

Vincent Qvarfordt wrote:
    Tack för ett bra svar.
    Leker med tanken att fixa sponsorer till detta eftersom det skall vara gratis för allmänheten, får dock se hur det går med det.
    Uppsala är inte så långt, vore kul att komma och kolla samt få lite tips eftersom jag har noll koll, tävlingen jag körde var simpel och jag blev intvingad påväg hem från gymet:p

Skicka mig ett PM när du är redo. Vi kör vanligen på söndagförmiddagarna.
    //Lars

Två tunnor och sedan fylla dem med cement efter behov och fixa dit något stadigt nack stöd kanske?
    Vatten väger ju en del också, men blir kanske lite o stabilt.
    Kanske bara min dåliga fantasi :)

Om du har någon industri, svetsverkstad eller liknande så räcker det oftast med att man kommer med en smörgåstårta för att få plocka åt sig järnskrot som de ändå kommer att slänga/ sälja till skrotpris.. skrotpriset för svart (kolstål) är inte högt, 30-50öre kilot? eller liknande.. Men somsagt, om du går in till arbetsledaren/chefen och säger att du behöver matrial för att bygga gymutrustning/vikter så tror jag nog att det inte ska vara några problem.. Lycka till!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.