Strongwomen!

Home Forums Styrkehörnan Strongwomen!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 62 total)
  • Author
    rono wrote:
    Inte för att låta dum men 30kg i knäböj ? och har styrketränat i 20år enligt infon på dig ?

Har du bara kört oseriöst i 20 år då eller har du tävlat eller liknande ?

Har aldrig tävlat.
    Jag började 1986 och tränade i två år seriöst, sedan har det varit till och från i perioder beroende livets olika faser. Kört stenhårt i ett halvår,lagt av i 2 månader o.sv.Sedan tröttnade jag helt på det och körde sedan i massor av år med konditionsträning och sprang ”Mil-lopp” och hade mig! Det var först för fem år sedan jag började lägga tid och bli mer seriös på gymmet. 30 kg i knäböj ”bara” beror på en förb… knäskada. Fotboll i unga år samt arbetat på Systembolag i 14 år där vi hade en gammal inredning där du fick kliva upp och ner för att nå flaskor! Men nu är det faktiskt på bättringsvägen tack vare mycket promenader ,tror jag. Nog utömmande svar åt dig?
    Kram!

Lioness wrote:
    Har aldrig tävlat.
    Jag började 1986 och tränade i två år seriöst, sedan har det varit till och från i perioder beroende livets olika faser. Kört stenhårt i ett halvår,lagt av i 2 månader o.sv.Sedan tröttnade jag helt på det och körde sedan i massor av år med konditionsträning och sprang ”Mil-lopp” och hade mig! Det var först för fem år sedan jag började lägga tid och bli mer seriös på gymmet. 30 kg i knäböj ”bara” beror på en förb… knäskada. Fotboll i unga år samt arbetat på Systembolag i 14 år där vi hade en gammal inredning där du fick kliva upp och ner för att nå flaskor! Men nu är det faktiskt på bättringsvägen tack vare mycket promenader ,tror jag. Nog utömmande svar åt dig?
    Kram!

Vill inte vara den som krossar dina drömmar, men har du en knäskada som begränsar dig till 30 kg i böjen är nog strong-tävlingar inte något för dig. Mkt avig + hög belastning av knälederna i flera av de vanliga grenarna (som du säkert vet).

Satsa hellre på rehab och se till att bygga upp styrkan i buggarna. Lycka till!

Cicero wrote:
    Vill inte vara den som krossar dina drömmar, men har du en knäskada som begränsar dig till 30 kg i böjen är nog strong-tävlingar inte något för dig. Mkt avig + hög belastning av knälederna i flera av de vanliga grenarna (som du säkert vet).

Satsa hellre på rehab och se till att bygga upp styrkan i buggarna. Lycka till!

Tack för din omtanke! Angående satsning så har jag nog själv börjat förstå ett och annat om den biten. Kul tråd ändock ! ”Babe ” var ju oxå lite intresserad och jag hoppas hon fick lite kött på benen av denna tråd!
    Lustigt med knäna ändå…jag orkar 80 kilo på benpressen?????Får inte ont?
    Kram!

Själv har jag tagit o reppat på 280kg i benpress när jag var som starkast..
    Men den var himla soft, på ett annat gym känndes det mkt tyngre (bägge var liggande som man lägger viktskivor på).
    Synd nog fick nån nån snilleblixt på den kommunala badanläggningen (där jag
    gymmar) och bytte ut allt mot f***ing fitnessmaskiner (gissar mig på att det
    det billigaste märket också)
    *morr*.
    Jaja, nu försöker jag köra in tekniken på knäböj istället, vilket känns
    läskit då ställningen där är allt annat än stadig *tss*. Min bror påstår att
    bara jag får in tekniken ordentligt så borde jag klara 100 kg rätt snart..
    Jag vill gärna veta vilka vikter det är man kör på som strongwoman så
    har man nåt att jämföra med.

Lioness wrote:
    Lustigt med knäna ändå…jag orkar 80 kilo på benpressen?????Får inte ont?
    Kram!

Men det är väl inte så mkt mer än din kroppsvikt?
    Dock bra ändå då många fegar sej o kör benpress alldeles för
    lätt, minst sin egna kroppsvikt ska man ju klara (har jag hört), eller??

80kg på benpressen är ju utan din egen kroppsvikt, sen är det det väl egentligen bara halva vikten man lyfter igentligen eftersom att vikten glider på en lutande ställning i 45 graders vinkel, det är altså som att väga 50kg och göra en knäböj

Jola Bero wrote:
    80kg på benpressen är ju utan din egen kroppsvikt, sen är det det väl egentligen bara halva vikten man lyfter igentligen eftersom att vikten glider på en lutande ställning i 45 graders vinkel, det är altså som att väga 50kg och göra en knäböj

Meh, va deprimerande då… Då sjunker ju mina fina 280 kg avsevärt :(

Angående knäböj som jag håller på o tränar in, teknik?
    Allså alla säjer ju annorlunda, en Pt jag snacka med tyckte 90* vinkel räcker, andra säjer ”ass to the grass”.. Vad e det som gäller?

Lioness wrote:
    Har aldrig tävlat.
    Kram!

OK!

*Babe* wrote:
    Angående knäböj som jag håller på o tränar in, teknik?
    Allså alla säjer ju annorlunda, en Pt jag snacka med tyckte 90* vinkel räcker, andra säjer ”ass to the grass”.. Vad e det som gäller?

Håhåjaja. PT:s är ett roligt släkte. Djupa böj ftw!

*Babe* wrote:
    Meh, va deprimerande då… Då sjunker ju mina fina 280 kg avsevärt :(

Är väl rätt ointressant vad man benpressar. Kör så att benen växer. Kraftmätningar kan man spara till böjen (min åsikt iaf). Personligen kör jag endast benpress för att som omväxling isolera framsida lår (aktiv vila efterföljande tunga pass med böj). Fötterna placerar jag långt bak på plattan vilket tvunget reducerar vikten.

*Babe* wrote:
    Men det är väl inte så mkt mer än din kroppsvikt?
    Dock bra ändå då många fegar sej o kör benpress alldeles för
    lätt, minst sin egna kroppsvikt ska man ju klara (har jag hört), eller??

På Benpressen på vårt gym,ligger du nere på rygg och lyfter vikterna,uppåt.Skitgammal pryl ,alltså(säkert ,farlig oxås!)! Så nog sjutton lyfter jag mina 80 kilo! Kram!

Lioness wrote:
    På Benpressen på vårt gym,ligger du nere på rygg och lyfter vikterna,uppåt.Skitgammal pryl ,alltså(säkert ,farlig oxås!)! Så nog sjutton lyfter jag mina 80 kilo! Kram!

[img=http://lastafetah.edu.gellivare.se/tidigarenr/nr_40/bilder/Bild%20077.jpg]sådan antar jag ? då anser jag även att du lyfter dina 80 kilo

Lioness wrote:

E det svar på min fråga? Jag frågade om det inte var rätt nära din egen kroppsvikt har jag för mig…
    Och jo det är det såg jag nu, du väger 70 står det :P

rono wrote:
    [img=http://lastafetah.edu.gellivare.se/tidigarenr/nr_40/bilder/Bild%20077.jpg]sådan antar jag ? då anser jag även att du lyfter dina 80 kilo

Lyfter (nåja, lyfte) jag mina 280 kg då också?
    Den ser ju precis ut som de benpressar jag kört på *tss*

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 62 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.