Home › Forums › Styrkehörnan › Strongwomen!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 december, 2006 at 11:45 #926810Anonym anvandareMemberCicero wrote:Är väl rätt ointressant vad man benpressar. Kör så att benen växer. Kraftmätningar kan man spara till böjen (min åsikt iaf). Personligen kör jag endast benpress för att som omväxling isolera framsida lår (aktiv vila efterföljande tunga pass med böj). Fötterna placerar jag långt bak på plattan vilket tvunget reducerar vikten.
Har inte haft nån tillgång till en bra ställning för att köra knäböj, därför jag kört nästan uteslutande benpress..
Nu när de kastat ut benpressen så e jag ju så illa tvungen att lära in knäböjen och ta riskan med en ostabil ställning..
Har tjatat de senaste två åren om att de åtminstone ska skruva fast den i golvet.. men, men21 december, 2006 at 12:24 #926811Anonym anvandareMemberrono wrote:[img=http://lastafetah.edu.gellivare.se/tidigarenr/nr_40/bilder/Bild%20077.jpg]sådan antar jag ? då anser jag även att du lyfter dina 80 kiloJa,fast man ligger med ryggen på golvet,lätt nedåtlutad om du förstår? Hemgjord sak ,tror jag!
21 december, 2006 at 12:29 #926812Anonym anvandareMember*Babe* wrote:E det svar på min fråga? Jag frågade om det inte var rätt nära din egen kroppsvikt har jag för mig…
Och jo det är det såg jag nu, du väger 70 står detFörlåt…:o jag måste ha missförstått dig! Jo det ligger nära min vikt. Jag är en klen typ! Hur du kan lyfta 280 på benpress är för mig helt OTROLIGT!!! Huvva! Det dröjer innan jag kommer dit!
21 december, 2006 at 13:01 #926813Anonym anvandareMemberJola Bero wrote:80kg på benpressen är ju utan din egen kroppsvikt, sen är det det väl egentligen bara halva vikten man lyfter igentligen eftersom att vikten glider på en lutande ställning i 45 graders vinkel, det är altså som att väga 50kg och göra en knäböjnope, gör ett kraftparalellogram så inser du att vikten som man pressar blir lika med sinusvärdet för vinkeln, sin45 grader = 0,707 eller något, så man pressar 71% av vikten, nästan 3/4 allstå, ökar man vinekln till 60 grader pressar man kring 85% av vikten om jag inte har helt dåligt minne.
så 280kg blir ändå ~200kg
21 december, 2006 at 13:20 #926814Anonym anvandareMemberErik__ wrote:nope, gör ett kraftparalellogram så inser du att vikten som man pressar blir lika med sinusvärdet för vinkeln, sin45 grader = 0,707 eller något, så man pressar 71% av vikten, nästan 3/4 allstå, ökar man vinekln till 60 grader pressar man kring 85% av vikten om jag inte har helt dåligt minne.så 280kg blir ändå ~200kg
Word!
21 december, 2006 at 13:24 #926815Anonym anvandareMember*Babe* wrote:Har inte haft nån tillgång till en bra ställning för att köra knäböj, därför jag kört nästan uteslutande benpress..
Nu när de kastat ut benpressen så e jag ju så illa tvungen att lära in knäböjen och ta riskan med en ostabil ställning..
Har tjatat de senaste två åren om att de åtminstone ska skruva fast den i golvet.. men, menGood for you! Du ska se att frånvaron av benpressen är det bästa som hänt dina ben. Fö verkar du ha grymt bra förutsättningar för böjen – starka ben alltså. Alltid kul med brudar som vågar satsa på benträningen:up:
21 december, 2006 at 13:43 #926816Anonym anvandareMemberErik__ wrote:nope, gör ett kraftparalellogram så inser du att vikten som man pressar blir lika med sinusvärdet för vinkeln, sin45 grader = 0,707 eller något, så man pressar 71% av vikten, nästan 3/4 allstå, ökar man vinekln till 60 grader pressar man kring 85% av vikten om jag inte har helt dåligt minne.så 280kg blir ändå ~200kg
Stämmer säkert, jag har aldrig räknat på det kommer bara ihåg att det var en tråd innan då folk enades om att det va ungefär halva vikten. Men du har säkert rätt.
21 december, 2006 at 17:31 #926817Anonym anvandareMemberJola Bero wrote:Stämmer säkert, jag har aldrig räknat på det kommer bara ihåg att det var en tråd innan då folk enades om att det va ungefär halva vikten. Men du har säkert rätt.Uträkningen ovan av Erik_ stämmer, men är missvisande. Det är trots allt olika övningar med olika förutsättningar så att säga att man hanterar x kg i benpress är inte direkt jämförbart med x kg i benböj.
Men man brukar säga att man tar ungefär hälften i benböj av vad man tar i benpress. Det är att ses som en tum-regel, där teknik,strikthet på respektive övning och annat spelar in.
21 december, 2006 at 18:00 #926818Anonym anvandareMemberstridis wrote:Uträkningen ovan av Erik_ stämmer, men är missvisande. Det är trots allt olika övningar med olika förutsättningar så att säga att man hanterar x kg i benpress är inte direkt jämförbart med x kg i benböj.Men man brukar säga att man tar ungefär hälften i benböj av vad man tar i benpress. Det är att ses som en tum-regel, där teknik,strikthet på respektive övning och annat spelar in.
jag har alltid jämfört benpress med knäböj : ) jag syfta bara på lyftet hur mkt vikt man egentligen pressade :ph34r:
21 december, 2006 at 19:01 #926819Anonym anvandareMemberCicero wrote:Good for you! Du ska se att frånvaron av benpressen är det bästa som hänt dina ben. Fö verkar du ha grymt bra förutsättningar för böjen – starka ben alltså. Alltid kul med brudar som vågar satsa på benträningen:up:Tackar så mycket:) Kommit igång nu med basövningar och börjar få in
lite vana..
Tränat fyra år mer eller mindre ”hårt”, med massa skador 😮
Men nu funkar det bra, kör hårt men försöker vara noga med strikt teknik och inte tvinga upp vikterna om det känns skumt.
Tränat sen i september nu efter ett sommar-uppehåll på tre månader och det har aldrig kännts så här bra!21 december, 2006 at 19:07 #926820Anonym anvandareMemberLioness wrote:Förlåt…:o jag måste ha missförstått dig! Jo det ligger nära min vikt. Jag är en klen typ! Hur du kan lyfta 280 på benpress är för mig helt OTROLIGT!!! Huvva! Det dröjer innan jag kommer dit!Jo det var lite skumt ..
Äh, det var ett tag sen.. Säkert svagare nu *tss*, men ja jag har lätt för ben. Alla har nån styrka och nån svaghet, min svaghet är bänkpress där jag kört typ 6 rep på 50kg som mest21 december, 2006 at 19:09 #926821Anonym anvandareMemberNån som hade koll på vad man ska ligga på för vikter som tjej för att tävla i styrka förresten?
22 december, 2006 at 10:02 #926822Anonym anvandareMember*Babe* wrote:Nån som hade koll på vad man ska ligga på för vikter som tjej för att tävla i styrka förresten?[http://www.styrkelyft.se/t2.aspx?p=110553 SM-kvalgränser styrkelyft]
22 december, 2006 at 21:23 #926823Anonym anvandareMemberOk..
22 december, 2006 at 21:25 #926824Anonym anvandareMemberLioness wrote:Vänder du dig till mig eller till Bear? Är det till mig så kan jag säga att naturligtvis är inte 30 kg i knäböj någon prestation i Världsklass men man måste ju för bövelen veta vad man ska ligga på. Vad för mål man bör ha!Alla måste ju börja någonstans . Jag är absolut seriös, har alltid varit intresserad av Strongdelen. Följer Starkeman event som en slav. Har dock ännu inte sett något med kvinnor dock. Nä, du lille kinx (jag antar att du är rätt ung med den attityden, känner igen attityden, har nämligen en 17,5 årig son) Berätta vad du gör själv först innan du kallar folk för oseriösa! Tack till Bear! Gillar när människor hjälper istället för att klanka på folk!:nono: Kul att du fortfarande tror på dig själv..DU ”Lioness” kanske kan bli en stor förebild för oss yngre Seriösa personer inom sporten.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.