Strongwomen!

Home Forums Styrkehörnan Strongwomen!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 62 total)
  • Author
    *Babe* wrote:
    Nån som hade koll på vad man ska ligga på för vikter som tjej för att tävla i styrka förresten?

På [www.styrkelyft.se] kan man titta på den aktuella rankingen för SL-damerna i olika viktklasser. Dock kör den absoluta majoriteten med utrustning vilket gör att det kan vara svårt att jämföra raw-vikter med rankingen.

Erik__ wrote:
    jag har alltid jämfört benpress med knäböj : ) jag syfta bara på lyftet hur mkt vikt man egentligen pressade :ph34r:

Jag rått antog att det var det han jag citerade for efter men inte kom ihåg riktigt. Borde varit betydligt tydligare på den punkten inser jag nu.

kinx wrote:
    :nono: Kul att du fortfarande tror på dig själv..DU ”Lioness” kanske kan bli en stor förebild för oss yngre Seriösa personer inom sporten.

Du har ännu inte på denna tråd bevisat för mig hur seriös DU är. Därför anser jag inte att du har någon rättighet att kalla andra för oseriösa heller! Du har ännu inte berättat vad du presterar eller hur mycket du tränar för att bli ”strongman”. Vi är ju på ”Styrkehörnan” nu och denna tråd gjordes för att få bergrepp om hur man gör för att nå dit man vill inom denna gren. Eller???
    Säg något konstruktivt istället! Hjälp till vetja! Och självklart måste man tro på sig själv! Ingen annan gör det ju!! Kram på dig!

lättaste sättet att börja är nog att ta kontakt med någon klubb så kan de visa hur man ska träna o dyligt.

jag hittade en liten artikel om det iaf. [https://www.body.se/content/traning/artikel.asp?CID=60 https://www.body.se/content/traning/artikel.asp?CID=60%5D

Du säger att Du har bodybuildat i snart 20 år (Lioness).
    Släng upp en bild på dig som bevisar det, du kan ju inte vara så ”liten” efter så många års träning.

kinx wrote:
    Du säger att Du har bodybuildat i snart 20 år (Lioness).
    Släng upp en bild på dig som bevisar det, du kan ju inte vara så ”liten” efter så många års träning.

Och du har fortfarande inget konstruktivt att säga! GOD JUL!

30kg i knäböj efter 20 års träning är inte så bra resultat, jag är övertygad om att du har tränat under din egna potential. Med lite mer styrkeinriktad träning så kommer nog dina resultat skjuta i höjden.

Marklyft, knäböj, greppträning, och pressar över huvudet skulle jag lägga fokus på.

polaren wrote:
    30kg i knäböj efter 20 års träning är inte så bra resultat, jag är övertygad om att du har tränat under din egna potential. Med lite mer styrkeinriktad träning så kommer nog dina resultat skjuta i höjden.

Marklyft, knäböj, greppträning, och pressar över huvudet skulle jag lägga fokus på.

Tack polaren! Jo visst har jag förstått att jag har legat under. Inte kört så hårt som jag ska! Kan väl säga att mina 20 år som styrketränande kvinna har ju gått upp och ner genom vissa faser i livet. Har dessutom kört mycket kondition imellan oxå. Sprungit mycket mil-lopp.Sedan levde man länge på myten om att inte träna tungt för då kunde man bli stor. Jag har alltid,nästan ,tränat själv och på så sätt fått hemskt dåligt med information om ,till exempel, att man måste ha tränat hårt och länge för att bli stor.
    Så jag har ”fes-tränat” i massa år.Men nu är det slut med det.Efter jul ska jag börja öka rejält. Sluta fjanta mig med andra ord! GOD JUL!

:P Vill inte vara en viktipetter och förstöra julen på något sådan sätt.
    Kommer nu ta upp små saker som jag inte tror är nämnda (om de är det så får ni ursäkta).

Styrkelyft:
    Basövningar: Knäböj, Bänkpres och marklyft.
    Tillägg: Skivstångscurl, hammercurl, smalbänk och Axelpressar.

Det är vad jag vetligen är vad som tränas.
    Dock slängs nog lite benpress och trisepspuschdown in ibland.

Man tävlar i olika viktklasser samt också ofta med utrustning, den som lyfter mest vinner, om två stycken lyfter lika mycket vinner den som väger minst.

Man kan också enbart tävla i bänkpress (disco :P)

Domare avgör om lyften är godkända eller ej.

Strongman:
    Övningarna är oftast de samma som i styrkelyft, men de tränar grenträning också.. atlas granitstenar.. drar bilar och lyfter kors m.m.

När en styrkelyftar tränar för att nå maxvikt i lyften, så tränar en strongman för att nå sin högsta lägsta nivå.

Man får poäng på olika grenar och den med mest poäng vinner.

Vad jag vet så tävlar man inte i någon viktklass.

Mat:
    Äter är något av det mesta man gör.
    En man som Magnus Samuelsson äter 8000kcl.

Alla äter ju dock inte denna mängd, och det är ju främst eliten.
    Kostillskott brukar vara proteinpulver och kreatin.

Nu får ni kritisera hur mycket ni vill eller försöka reda ut vissa frågtecken så ska jag förklara utförligare om jag kan (?).

Om det är någon som kan något om strongwoman i Sverige så är det Anna Rosén (2:a Strongwomen WM, Polen 2006) och Anki (3:a Strong women WM i Polen 2006).
    Om jag var du Lioness så skulle jag kontakta dem. De har öppna träningar där man kan komma och testa på grenträning.

Mera information och kontaktuppgifter finns på deras hemsida:
    [http://hem.passagen.se/bole_strongteam/]

(på detta forum lär du inte få den information du leter efter, tyvärr)

Robert Svensson wrote:
    Du har ju redan bevisat vilken bra kille du är som inte har ett enda dugg viktigt att komma med själv. Lioness skulle nog kunna ta och lära dig endel.
    Svara på trådens syfte eller knip din fjortis mun och besvara oss onödiga kommentarer.

:nod :up:

Robert Svensson wrote:
    Syftet kanske inte har varit att bli en stor och grov skogshuggare?

:friends:

Robert Svensson wrote:
    I första han så är det ju mycket basövningar som är prioritet i styrkelyft. Vet inte så mycket om just kosten men tror inte dom äter så mycket annorlund. Husmankost i allmännhet. Mycket kött.
    Sen kan ju vissa tycka att du är lite sent ute. Men jag tycker aldrig det är försent att satsa på något. Även ifall det skulle gå åt pipsvängen.
    Sen tror jag du har satt ett lite väl för högt mål. Att bli världens starkaste krävs en del anamma. Prova att sätt ett lite lägre mål i första hand. Sen när du har uppnått det kan du sätt en lite högre mål som du sen ska eftersträva. Och så fortsätter du så hela tiden.
    Kristin Samuelsson tror jag hon heter.

God Jul :D

God jul själv Robert! Nog är jag lite sent ute men bättre sent än aldrig. Visst är jag ”gammel” men tillräckligt ung i sinnet för att våga satsa!:D Målet är högt men gör man det i små delmål ,en sak i taget, så kanske man kommer någon vart en dag. Mitt mål detta nya år 2007 är faktiskt att börja träna mycket styrka.Öka rejält med vikter. Få känna mig stark framför allt. Det är slut på ”klen” träning för min del. Även om jag inte står på någon estrad i framtiden för någon ”StrongWomen” tävling så är mitt mål att bli stark som bara den! :aggresiv:

Efter att har läst detta säger jag bara att:
    Många äro rådgivare och kritiker här.
    Det viktiga är att skilja konstruktiv kritik från den sorten som trycker ner en och får en att tappa lusten.
    Men har man fyra saker i bagaget nämligen: disciplin,motivation,struktur och målfokus så kan man inte misslyckas.

Lycka till Lejoninnan af Lappland och Go Fortsättning till alla:)

saragrenwood wrote:
    Efter att har läst detta säger jag bara att:
    Många äro rådgivare och kritiker här.
    Det viktiga är att skilja konstruktiv kritik från den sorten som trycker ner en och får en att tappa lusten.
    Men har man fyra saker i bagaget nämligen: disciplin,motivation,struktur och målfokus så kan man inte misslyckas.

Lycka till Lejoninnan af Lappland och Go Fortsättning till alla:)[/QUOTE

Tack Och mycket bra sagt!! God fortsättning på din väg i livet saragrenwood!:yahoo:

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 62 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.