sumomark/grodböj ?

Home Forums Styrkehörnan sumomark/grodböj ?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hoppas ni fattar vad jag menar med detta :p

Aja, skulle uppskatta om någon kunde lägga upp några länkar här
    lite angående teknik etc. I just dessa övningar.

tack .

Känner till övningarna.
    När det gäller marklyft så har jag själv alltid kört med smal benställning, men har kompisar som kör sumo. Ingen skillnad på träningsprogram.
    De flesta som kör sumostilen står oxå väldigt brett i knäböjen.Gäller styrkelyftare, förmodar att du håller på med det eller funderar börja med de?
    När det gäller grodböj så står man tätt ihop med benen och fötterna utåtvinklade. Inget för nybörjare, oftast tyngdlyftare som är bra på detta.
    Vet inga bra länkar på dessa övningar, men bör nog finnas på någon styrkelyftssida.
    MVH/Esa

Esa 48 wrote:
    Känner till övningarna.
    När det gäller marklyft så har jag själv alltid kört med smal benställning, men har kompisar som kör sumo. Ingen skillnad på träningsprogram.
    De flesta som kör sumostilen står oxå väldigt brett i knäböjen.Gäller styrkelyftare, förmodar att du håller på med det eller funderar börja med de?
    När det gäller grodböj så står man tätt ihop med benen och fötterna utåtvinklade. Inget för nybörjare, oftast tyngdlyftare som är bra på detta.
    Vet inga bra länkar på dessa övningar, men bör nog finnas på någon styrkelyftssida.
    MVH/Esa

okej, tackar tackar… nja, funderar lite som sagt på att börja med det.. kul
    att testa nya övningar. Jag visste inte att man menade att man skulle
    köra benen tätt i den böjen, trodde man stod bredd då också… ;)

Tjänar man något i marken när man kör sådär ? Har ju sett lyftare kört båda delarna så…

kiivisch wrote:
    okej, tackar tackar… nja, funderar lite som sagt på att börja med det.. kul
    att testa nya övningar. Jag visste inte att man menade att man skulle
    köra benen tätt i den böjen, trodde man stod bredd då också… ;)

Tjänar man något i marken när man kör sådär ? Har ju sett lyftare kört båda delarna så…

Nja, svårt att säga. Om man ser på världseliten så använder man båda stilarna och med väldigt bra resultat.
    Fanns en bra lyftare i Finland, Jarmo Virtanen(världsmästare ett antal ggr).
    Han var mästare på sumostilen och breda knäböj. Han var mjuk i höfterna och kunde gå nästan rakt ner, utan att behöva använda ryggen så mycke.
    Självklart så hade han tränat in den stilen på en längre tid.

Magnus_ wrote:
    Något jag aldrig fattat är dock hur man lyckas med att inte sätta ner vikten på fötterna på vägen ner när man står riktigt brett:p

haha näe, samma här… :p

Om man tjänar något på att dra sumo är väldigt individuellt, jag gjorde en ökning på 30kg på 3 pass när jag bytte från traditionell till halvbred sumo, dock blir det rätt pissiga lyft då jag är smidig som ett kylskåp.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.