Supertokigt, onormal styrka!!!

Home Forums Styrkehörnan Supertokigt, onormal styrka!!!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 30 total)
  • Author

Hur tror ni man tränar upp så man klarar det? Hänga och gunga kanske, till att börja med? Vanliga chins? Det är väl rätt självklart men det är kanske en del teknik…

Jag tycker det är sjukt. Jag kan inte rubba min kropp med en arm. Ändå gör man ca. 16 med 2.

Man börjar med att köra många många vanliga chins med extravikter. När jag klarade en etta med 75% av kroppsvikten i extravikter, samt en femma med 50% extra, tog det bara 4-5 veckor att få en riktig enarmare. Man kan jobba med olika assisterade versioner, greppa en handduk med ena handen, greppa den arbetande armen, träna bara negativa osv osv. Akta armbågarna och axlarna bara!

PaintSpot wrote:
    Någon på body som klarar det? Själv är jag inte ens i närheten

Jag har gjort 3 stycken jag pratade med en vän om att göra enarms chins sedan så kom vi överens om att se vem som lyckades först, efter 4,5månader så lyckades jag göra min första.
    Jag tränade inte så mycket enarms chins egentligen utan bara vanliga chins med olika grepp 3set med 3 olika övningar varje rygg pass först i passet.

Så vill man bara så går det med lite träning.:emo-thumb

Duuuktigt! Fy FAN vad bra! man blir sugen själv. men jag orkar ju inte alls många ens med TVÅ armar, HAHAHA! Jag orkar mycket mer när jag kör pullup och pullup med neutralt grepp.

Föresten, att bli bra på chins har jag svårt för. Man vill ju inte gå ner i vikt heller :) Man kanske skulle köra två gånger i veckan?

roxy wrote:
    Jag har gjort 3 stycken jag pratade med en vän om att göra enarms chins sedan så kom vi överens om att se vem som lyckades först, efter 4,5månader så lyckades jag göra min första.
    Jag tränade inte så mycket enarms chins egentligen utan bara vanliga chins med olika grepp 3set med 3 olika övningar varje rygg pass först i passet.

Så vill man bara så går det med lite träning.:emo-thumb

Tränade du två gånger i veckan på chins då?

Bicepsstyrka i förhållande till kroppsvikt. Det är allt det handlar om.

Jag klarar iaf att hänga med krokig arm i typ 12sekunder, men att dra sig med en arm, kommer man inte långt med!

Klarar ni att hänga i krokig arm?

mvh
    robin

Har man självmordsbenägna bicepsfästen kan nog negativa enarmschins vara en trevlig övning.:P :ph34r:

androushka wrote:
    Man börjar med att köra många många vanliga chins med extravikter. När jag klarade en etta med 75% av kroppsvikten i extravikter, samt en femma med 50% extra, tog det bara 4-5 veckor att få en riktig enarmare. Man kan jobba med olika assisterade versioner, greppa en handduk med ena handen, greppa den arbetande armen, träna bara negativa osv osv. Akta armbågarna och axlarna bara!

Intressant. Jag har hört att kroppsvikten x 2 (1RM, chins) ska vara en god utgångspunkt, då man utan någon större teknisk färdighet borde lyckas med denna bravad. Jag var ganska nära att klara en enarmare och körde som bäst kroppsvikten (80-81) + 45 kg hantel x 8 chins, varefter jag bytte gym (utan stång). Jag blir alltid sugen på att börja satsa på en enarmare igen när jag läser om andra som lyckats. Dina råd om assistansövningar är bra.

Ja tja, fast dubbla kroppsvikten i vanliga chins är en mycket högre nivå än en enarmare. Som jag sa, jag klarar enarmare men bara 75% av min kroppsvikt extra i vanliga. De flesta jag pratat med som gör enarmare klarar inte ens 75% extra. En arm i taget kan rekryteras bättre än om båda ska dra lika hårt samtidigt, jag tror det beror på neurologiska faktorer. Om du gjorde åttor med mer än 50% av din kroppsvikt borde du ha styrkan att fixa en enarmare, du behöver nog bara bana in rörelsen ordentligt för att få ut ditt max.

Hur ofta vågar man köra chins? Finns det nåt program så man kan slänga in chinsövningar två gånger i veckan?

Fan, jag är starkare i pullup, skumt va?

R200 wrote:
    Fan, jag är starkare i pullup, skumt va?

Pullups? Menar du chins där man har handflatorna vända mot sig? Nej, inte konstigt alls… Man brukar vara starkare i det.

henkebenke wrote:
    Pullups? Menar du chins där man har handflatorna vända mot sig? Nej, inte konstigt alls… Man brukar vara starkare i det.

Japp det menar jag. Aha, jag trodde det brukade vara tvärtom, men det är bra då.

RichardDobos wrote:
    extremt ovanligt att någon klarar de. finns inte många i världen.

Inte i förhållande till vad det finns människor totalt kanske, men har iallafall minst en på min thaiboxningsträning så det är nog inte så himla ovanligt :)

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.