Home › Forums › Styrkehörnan › Svenskt Rekord Bänkpress!?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 augusti, 2007 at 23:47 #81104Anonym anvandareMember23 augusti, 2007 at 23:47 #739931Anonym anvandareMember
Hej undrar vad det svenska rekordet i bänkpress kan ligga på, herrar 65kilosklass.
MVH!
23 augusti, 2007 at 23:55 #739932Anonym anvandareMemberAmer wrote:Hej undrar vad det svenska rekordet i bänkpress kan ligga på, herrar 65kilosklass.MVH!
208kg i 67,5kg.
23 augusti, 2007 at 23:58 #739933Anonym anvandareMemberfy s*tan, 60kg muskler då eller?
24 augusti, 2007 at 00:05 #739934Anonym anvandareMemberErik__ wrote:208kg i 67,5kg.I Senior alltså..
Och i Junior:
180,0 kg i 67,5 kg
Ungdom:120,0 kg i 67,5 kg.
24 augusti, 2007 at 00:12 #739935Anonym anvandareMemberzyxuz wrote:fy s*tan, 60kg muskler då eller?samma kille har världsrekord i klass 60 knäböj på 320kg, utan lindor. Så lite muskler kanske det finns där hehe
24 augusti, 2007 at 01:17 #739936Anonym anvandareMemberSami.A wrote:I Senior alltså..Men de är ändå ruskigt mastigt för en person som väger ~68 kilo8)
24 augusti, 2007 at 10:52 #739937Anonym anvandareMemberDet är ju egentligen helt ointressant för oss som tränar utan utrustning. Det skiljer ju hur mkt som helst mellan vad de tar utan tröja och med tröja i bänkpress t ex.
24 augusti, 2007 at 13:47 #739938Anonym anvandareMemberVisst kan man tycka att det är trist med dräkterna, men fusk är det inte, iom att det är tillåtet enligt reglerna. Spikskor, startblock och specialbanor i spinterlöpning har också ”höjt standarden” men det är inte heller fusk. Är sprinterlöparna stolta över sina tider trots att de springer med andra förutsättningar än motionärerna? Jag tror det…
Sen håller jag med om att det vore bättre om utrustningen inte var tillåten, men att vare sig tro att tröjan lyfter själv eller att förringa prestationerna är bara trams. Se det som en helt annan övning istället. Gymbänkpress och tävlingsbänkpress är två olika saker och kräver olika sorts styrka.
24 augusti, 2007 at 15:40 #739939Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Det är ju egentligen helt ointressant för oss som tränar utan utrustning. Det skiljer ju hur mkt som helst mellan vad de tar utan tröja och med tröja i bänkpress t ex.Det är olika, mellan lyftarna, en del gör det jättemycket för andra mindre
24 augusti, 2007 at 19:01 #739940Anonym anvandareMemberJohnny Wahlqvist ska ha pressat upp 346 kg på träning, vet inte om han lyckades med det i tävlingen för något vecka sedan..
Men det är ju 170+kg klassen, men ändå.
24 augusti, 2007 at 19:02 #739941Anonym anvandareMemberJohnny Wahlqvist ska ha pressat upp 346 kg på träning, vet inte om han lyckades med det i tävlingen för något vecka sedan..
Men det är ju 170+kg klassen, fast ändå.
24 augusti, 2007 at 19:53 #739942Anonym anvandareMemberHallberg wrote:Visst kan man tycka att det är trist med dräkterna, men fusk är det inte, iom att det är tillåtet enligt reglerna. Spikskor, startblock och specialbanor i spinterlöpning har också ”höjt standarden” men det är inte heller fusk. Är sprinterlöparna stolta över sina tider trots att de springer med andra förutsättningar än motionärerna? Jag tror det…Jag vet inte men… Har inte styrkelyftarna speciella skor, speciell utrustning etc?
Tror du inte ett par böjskor ger mer kg på stången än ett par träskor, eller för den delen inga skor alls? Eller en hal, smal och allmänt jävlig bänk kontra en som man använder nu? Att underlaget prepareras är nog ingen tillfällighet heller…
Det är något som kommer utöver detta, som i vissa fall ger 100, eller tom mer, kilo extra på stången. Det är snarare jämförbart med en katapult som tillåter sprinters att springa 100m på typ 7s.
Så ser jag på det hela iaf…
25 augusti, 2007 at 09:58 #739943Anonym anvandareMembertp: Jag håller i stort sett med dig (om vi tänker oss att de startar med en gummibandskatapult som de får spänna själva ). Låt säga att det var så att sprinterlopp startades med en sån katapult (och att det var tillåtet), så vore det inte fusk, iom att det var tillåtet, och det skulle kräva enormt mkt av löparna att inte sjunka ihop av kraften i katapulten utan istället använda den för att springa snabbare. Sen vore det visserligen inte lika kul att se iom att det skulle bli helt omöjligt att jämföra med sina egna tider i löpning (precis som SL inte går att jämföra med gymträning), men det vore inte fusk och det skulle garanterat vara en stor prestation att springa så snabbt ändå.
Så racka gärna ner på att användandet av dräkter är tillåtet, men att racka ner på lyftarna som använder dem tycker jag är fel. Man använder den utrustning som är tillåten i alla sporter (Jämför slalom på Stenmarks tid med idag) och det är _inte_ fusk och det är garanterat en stor prestation i vilket fall som helst. (Det är dessutom betydligt jobbigare att göra ett maxlyft med utrustning än ett maxlyft RAW, iom att belastningen ökar så mkt att hela kroppen stressas så mkt mer)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.