Home › Forums › Styrkehörnan › tacksam för hjälp..
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 februari, 2007 at 11:24 #908228Anonym anvandareMemberLindh89 wrote:skulle va tacksam för lite feedback/ kritik angående lyft teknik:)
[http://karlstadsak.se/media/videos/mathias_061021_2.wmv]
Har du ingen tränare i klubben du tävlar för? Sista böjen hade jag inte godkänt så du hade nog tur där:)
du skulle ha nytta av att ändra lite i din teknik i marken så en tränare på plats som har god erfarenhet kan göra susen för du har definitivt alla förutsättningar för att gå långt i sporten! Lycka till!:up:11 februari, 2007 at 18:40 #908229Anonym anvandareMemberLindh89 wrote:okej, kul att du blivit sugen igen:emo-thumb ah de där tröjorna är fan inget att ha!!!!!! fattar inte att de fortfarande finns kvar med alla problem som uppstår när de används.en likasinnad:) synd att man måste anpassa sig och använda tröja för att ha någon chans på SM mm. eller jag får se om något år, kanske kommer upp så man kan placera sig bra även utan tröja:emo-thumb.
vad ligger målen på till SM om man får fråga?
11 februari, 2007 at 21:50 #908230Anonym anvandareMemberAng 290-böjen:
[img=http://www.karlstadsak.se/sl/images/uvs061026-006.jpg]Domarna tyckte iaf att detta räckte till tre vita lampor.Ang marken så kör han numer sumo, drog 265 igår på tävlingen & sedan 280 till knäna. Sumo passar hans kroppsbyggnad mkt bättre.
Ang tränare så har han det, vi jobbar kontinuerligt med teknik & träningsupplägg.
mvh
the_PL_manannova wrote:Har du ingen tränare i klubben du tävlar för? Sista böjen hade jag inte godkänt så du hade nog tur där:)
du skulle ha nytta av att ändra lite i din teknik i marken så en tränare på plats som har god erfarenhet kan göra susen för du har definitivt alla förutsättningar för att gå långt i sporten! Lycka till!:up:11 februari, 2007 at 22:36 #908231Anonym anvandareMemberser ut som perfekt djup. precis tillräckligt för godkänt.
lycka till på U-SM Mathias(stavning?)
11 februari, 2007 at 23:40 #908232Anonym anvandareMemberannova wrote:Har du ingen tränare i klubben du tävlar för? Sista böjen hade jag inte godkänt så du hade nog tur där:)
du skulle ha nytta av att ändra lite i din teknik i marken så en tränare på plats som har god erfarenhet kan göra susen för du har definitivt alla förutsättningar för att gå långt i sporten! Lycka till!:up:jodå ja har en coach och vi bestämde oss för att byta till sumo istället vilket gav resultat med en gång. tack ändå, alltid bra med kritik från annat håll än från dem som ser dig hela tiden:)
11 februari, 2007 at 23:47 #908233Anonym anvandareMemberrinse wrote:en likasinnad:) synd att man måste anpassa sig och använda tröja för att ha någon chans på SM mm. eller jag får se om något år, kanske kommer upp så man kan placera sig bra även utan tröja:emo-thumb.vad ligger målen på till SM om man får fråga?
stavningen var perfekt:emo-thumb de går självklart att tävla utan tröja.. nu senast på bänk sm placerade sig en vän till mig 2:a i klass 100 (junior) och han körde raw, dock så bommade sig 5-6 stycket ut sig då, men ändå..
som mål har jag 305, 177,5 och 290.. sen hur realistiska dom är åter står ju att se, men siktar man på stjärnorna så kommar man kanske till månen iaf8)
12 februari, 2007 at 10:50 #908234Anonym anvandareMemberHmmm, varför just 177,5 ?
/the_PL_man
12 februari, 2007 at 13:37 #908235Anonym anvandareMemberLindh89 wrote:stavningen var perfekt:emo-thumb de går självklart att tävla utan tröja.. nu senast på bänk sm placerade sig en vän till mig 2:a i klass 100 (junior) och han körde raw, dock så bommade sig 5-6 stycket ut sig då, men ändå..som mål har jag 305, 177,5 och 290.. sen hur realistiska dom är åter står ju att se, men siktar man på stjärnorna så kommar man kanske till månen iaf8)
jo jo men om jag ska tävla på SM utan tröja ska jag vara god för att vinna.
saftiga mål. se nu till att klara av dem också för har man satt mål så ska dem klaras av. nu när du väl har satt dom har du inget val;)
12 februari, 2007 at 16:45 #908236Anonym anvandareMemberQuote:the_PL_man wrote:Ang 290-böjen:
[img=http://www.karlstadsak.se/sl/images/uvs061026-006.jpg]Domarna tyckte iaf att detta räckte till tre vita lampor.Ang marken så kör han numer sumo, drog 265 igår på tävlingen & sedan 280 till knäna. Sumo passar hans kroppsbyggnad mkt bättre.
Ang tränare så har han det, vi jobbar kontinuerligt med teknik & träningsupplägg.
mvh
the_PL_manJag misstog mig – tittade på andra lyftet. Låter bra, man ska inte köra fast i gamla vanliga tekniker. Lycka till!
12 februari, 2007 at 19:23 #908237Anonym anvandareMemberregus wrote:Det är nog inte meningen att han ska köra djuupa knäböj. Han är styrkelyftare, desutom styrkelyftare på tävling.Sorry då trodde att man skulle göra djupa för att det skulle bli godkänt. Nu fattar jag varför alla styrkelyftare böjer så mycket
12 februari, 2007 at 19:31 #908238Anonym anvandareMembersn00k wrote:Sorry då trodde att man skulle göra djupa för att det skulle bli godkänt. Nu fattar jag varför alla styrkelyftare böjer så mycketPlatsen där höften möter låret ska vara under knät, sen hur man gör det är en annan sak.
12 februari, 2007 at 20:19 #908239Anonym anvandareMemberrinse wrote:jo jo men om jag ska tävla på SM utan tröja ska jag vara god för att vinna.saftiga mål. se nu till att klara av dem också för har man satt mål så ska dem klaras av. nu när du väl har satt dom har du inget val;)
då är de bara att pompa på och lyfta så mycket som behövs.
haha, nej nu är de bara upp till bevis=)
13 februari, 2007 at 11:18 #908240Anonym anvandareMemberDetdär med att det är bra med kritik från annat håll än från dem som alltid ser en är både sant och falskt.
Den som alltid ser en lyftare kan i någon mån bli blind för detaljer, och inte (genast) lägga märke till t.ex när en detalj i tekniken har förändrats till det sämre. Detta kan en utomstående lägga märke till snabbare (inte förändringen men själva teknikbristen).
Att be om teknikkkommentarer på ett forum har den negativa följden att vem som helst kan kommentera. De okunniga ser visserligen sällan detaljerna för en lyftare med annars bra grundtteknik. Så de säger oftast ”Det ser bra ut”, och har inget negativt att kommentera (och då kan de ju inte heller göra någon skada). Men risken finns att någon kommer med helt huvudlösa råd.
Råden borde alltså komma från sådana som är tillräckligt kunniga. Men inte heller två kunniga behöver tycka lika. Den ena kanske tycker att man ska göra på ett visst sätt medan den andra tycker tvärtom. Hör man på alla blir man bara förvirrad.
Det klokaste är att lita på EN kunnig och bara (i samråd med denne) lyssna på andras åsikter i VISSA SPECIELLA teknikfrågor. Dessutom bör man pröva sig fram bland olika möjligheter (inte bara de ”traditionella”, utan också lite ovanligare, ifall man har teknikproblem).
13 februari, 2007 at 19:44 #908241Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:Detdär med att det är bra med kritik från annat håll än från dem som alltid ser en är både sant och falskt.Den som alltid ser en lyftare kan i någon mån bli blind för detaljer, och inte (genast) lägga märke till t.ex när en detalj i tekniken har förändrats till det sämre. Detta kan en utomstående lägga märke till snabbare (inte förändringen men själva teknikbristen).
Att be om teknikkkommentarer på ett forum har den negativa följden att vem som helst kan kommentera. De okunniga ser visserligen sällan detaljerna för en lyftare med annars bra grundtteknik. Så de säger oftast ”Det ser bra ut”, och har inget negativt att kommentera (och då kan de ju inte heller göra någon skada). Men risken finns att någon kommer med helt huvudlösa råd.
Råden borde alltså komma från sådana som är tillräckligt kunniga. Men inte heller två kunniga behöver tycka lika. Den ena kanske tycker att man ska göra på ett visst sätt medan den andra tycker tvärtom. Hör man på alla blir man bara förvirrad.
Det klokaste är att lita på EN kunnig och bara (i samråd med denne) lyssna på andras åsikter i VISSA SPECIELLA teknikfrågor. Dessutom bör man pröva sig fram bland olika möjligheter (inte bara de ”traditionella”, utan också lite ovanligare, ifall man har teknikproblem).
du har så rätt så, men även en erfaren coach kan missa små saker eftersom han är van att se mig lyfta, och t.ex. om fler lägger märke till samma saker så är sannolikheten ganska stor för den saken behöver ändras.
det märks ganska väl om den som komenterar har någon koll på de eller inte.. och är inte ett formum till för att söka hjälp och diskutera saker
13 februari, 2007 at 20:23 #908242Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:Quote:Råden borde alltså komma från sådana som är tillräckligt kunniga. Men inte heller två kunniga behöver tycka lika. Den ena kanske tycker att man ska göra på ett visst sätt medan den andra tycker tvärtom. Hör man på alla blir man bara förvirrad.Det klokaste är att lita på EN kunnig och bara (i samråd med denne) lyssna på andras åsikter i VISSA SPECIELLA teknikfrågor. Dessutom bör man pröva sig fram bland olika möjligheter (inte bara de ”traditionella”, utan också lite ovanligare, ifall man har teknikproblem).
Hur avgör du just VILKA teknikfrågor du väljer att lyssna på någon annan? Jag håller med, samråd med din coach för det mesta men ibland kan det vara värt att låta andra med kunskaper om sporten att titta och komma med tips och idéer på variationer – inte alla tekniker som passar alla lyftare heller som vi alla vet. Jag själv skulle inte kommentera någons teknik i tex gymnastik då jag intengting vet om sporten men är själv tränare inom styrkelyft så jag vet vad jag ser och vad jag letar efter. Sen är det upp till var och en hur mycket man vill ta till sig och testa sig fram skadar heller aldrig! :up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.