Home › Forums › Styrkehörnan › tips för att lyfta med en katana tröja
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 augusti, 2009 at 13:32 #71006Anonym anvandareMember1 augusti, 2009 at 13:32 #550371Anonym anvandareMember
tänkte bara höra om det finns någon som har några heta tips på att lyfta med en katana tröja. Jag har kört med min tröja ca 15 ggr men jag kommer fan inte ner med den. Det funkar bra ner till en 40 mm kloss, men där är det stopp.
Jag väger ca 120 kg, är 176 cm och har stl 52 i tröjan, är den helt enkelt för liten./Biffen
1 augusti, 2009 at 14:42 #550372Anonym anvandareMemberKommer du inte ner med stången så får du lägga på mera kilo, alternativt sänka stången fortare…
Ta hjälp av 2 passare och lägg succesivt på fler kilon tills du kommer ner är min rekomendation..2 augusti, 2009 at 15:27 #550373Anonym anvandareMemberVad jag hört av mina träningskamrater som har lite erfarenhet av katanan så kan det ta fruktansvärt många pass att få till den + en jävla massa vikt på stången!
Håller med föregående. lasta på, klossbänka och se till att ha några passare till hands.2 augusti, 2009 at 21:01 #550374Anonym anvandareMemberKan vara en del mentalt också. Jag bänkar bra med min ner till 1 cm kloss men sista centimetern är svår. Vad händer om du använder lägre kloss? Var har du din svaghet? Hur mycket drar du tröjan?
3 augusti, 2009 at 11:08 #550375Anonym anvandareMemberTack för svaren, provade igår med mycket vikt (250 kg) och det gick hyfsat ner till ca 25 mm men går jag djupare så hamnar stången för långt ner mot magen.
Det är ganska frustrerande allt jag lyfter väger papper när jag kör mot kloss, men vad hjälper det när man inte kommer ner med stången. Börjar ju bli lite ont om tid tävling om ca 5 veckor och det vore ju surt om det inte funkar då. Får kanske bli att köra med den gammla tröjan då och försöka att få till det med katanatröjan till nästa tävling./ Biffen
3 augusti, 2009 at 15:47 #550376Anonym anvandareMemberHamnar stången mot magen så är vikten för lätt i förhållande till tröjjan, alltså lär du lasta på mer..
Håller med föregåenge, fan vad kul det skulle vara med tävlingar utan tröjja3 augusti, 2009 at 23:02 #550377Anonym anvandareMembermagenta wrote:Tack för svaren, provade igår med mycket vikt (250 kg) och det gick hyfsat ner till ca 25 mm men går jag djupare så hamnar stången för långt ner mot magen.
Det är ganska frustrerande allt jag lyfter väger papper när jag kör mot kloss, men vad hjälper det när man inte kommer ner med stången. Börjar ju bli lite ont om tid tävling om ca 5 veckor och det vore ju surt om det inte funkar då. Får kanske bli att köra med den gammla tröjan då och försöka att få till det med katanatröjan till nästa tävling./ Biffen
Finns det ingen styrkelyftsklubb i närheten dit du kan vända dig och få lite
tips? Tråkigt att behöva byta tröja innan du vet vad den verkligen går för.4 augusti, 2009 at 08:59 #550378Anonym anvandareMemberDu får jobba hårt för att hålla banan om du tenderar att maglyfta. Prova att trycka ut armbågarna lite kanske, och glöm inte att hålla axlarna i position.
Tycker man att tröja är töntigt kan man ju hålla sig borta från trådar som handlar om tröjor då. Jag tycker att det är töntigare att pissa på andra men inte våga tävla själv, men det är ju bara jag.
4 augusti, 2009 at 15:08 #550379Anonym anvandareMemberSka snacka med killarna i klubben också men jag tror inte att någon av dom har kört med katanatröja.
Men det är bara att kriga på, jag ger den ett par veckor till annars så kör jag med den gammla på nästa tävling./Biffen
6 augusti, 2009 at 01:08 #550380Anonym anvandareMemberDem snubbarna kör över 400 kg och tar över 300 kg utan tröja. Är det skrattretande? Jag förstår din mening men tänk på Formula 1 piloterna bara… Det är samma sak om vi skulle kritisera och skratta åt dem bara för att dem kör snabbare bilar än vi. Skulle vi säga att dem kör så bra bara pga att dem kör världens snabbaste bilar?
[http://www.youtube.com/watch?v=fK4Ax0wPb7Q] Titta hur Ryan Kenelly värmar upp.
Man måste vara urstark om man vill kunna köra i bänktröja, annars stången kan aldrig komma ner. Samma sak med Titan Katana. Du måste köra ca 265 kilo om du kan 270, annars kan du aldrig sänka ner vikten till bröstet. Därför är det så svårt med Katana. Det är inte till nybörjare.
Mvh!
bänkpress wrote:Japp jag kollar inte ens på styrklyft med dräkter/tröjjor längre bara löjligt att se… lyfter 100kg mer med tröjjan ställer sej upp o skriker och tror han är svinstark..
När tröjjan/dräkten har hjälpt till att lyfta viken..Folk på gymmet frågar mej när jag ska börja tävla i bänk mitt svar är när det finns tävlingar där dom inte kör med urlöjliga tröjjor..
Dom frågar mej om jag inte bara kan testa lyfta med tröjja men jag tokvägrar varför ska jag lyfta med nåt som hjälper mej lyft 45-80kg mer? finns inte en chans.. jag har tränat ashårt för att bli så stark som jag är… och är stolt över min EGNA styrka.
Checka snubbarna i från usa och deras 8 lagers tröjjor haha fy fan skrattretande att se…
6 augusti, 2009 at 01:12 #550381Anonym anvandareMemberRyan Kenelly igen:
[http://www.youtube.com/watch?v=cGIPKxYIFJU]
20 reps i 185 kg UTAN tröja. Det är inte bara tröjan som lyfter vikten när han kör på tävlingarna.
6 augusti, 2009 at 16:28 #550382Anonym anvandareMemberSjälvklart skulle sporten bli mer intressant utan material, då skulle folk igen på ett mer hederligt vis tävla om vem som är starkast i dom olika momenten, någonting som jag hoppas var en del av tanken med det hela i begynnelsen.
Dessutom skulle det inte kosta en massa pengar och du skulle kunna åka på tävlingar själv utan material hjälpare…
Det viktigaste är inte antalet kilo på stången, att utse den starkaste personen på tävlingen anser jag vara viktigare6 augusti, 2009 at 20:25 #550383Anonym anvandareMemberIofs ”nytt-tråd-material”, men jag undrar hur det kom sig att det började tävlas med
hjälpmedel i styrkelyft? Bänktröjan är ju numera ganska extrem i sin design och
funktionalitet.11 augusti, 2009 at 08:52 #550384Anonym anvandareMemberDet finns tydligen RAW tävlingar numera, inte så vanliga bara.
Vi gör en ny tråd om utrustning så slipper vi sabba den här tråden mera.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.