Tråden om RAW vs. utrustning

Home Forums Styrkehörnan Tråden om RAW vs. utrustning

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 98 total)
  • Author
    jmkdavid wrote:
    Det var ungefär åt det hållet jag var på väg och därför jag frågade om hans vikt… men du han före! :D :emo-thumb

Seriöst ”Bänkpress”, varför inte ställa upp på två tävlingar… en för att kvala till SM och sedan SM… och visa vart skåpet ska stå? Ta dig till pallen utan utrustning för att knäppa alla styrkelyftare med utrustning på näsan?

Så fort det här ämnet kommer upp så finns det massor med människor som tycker det är töntigt med utrustning men att dom absolut skulle tävla om det var utan utrustning. Men man vill inte tävla på olika villkor, alltså mot andra som kör utrustning, vilket jag kan förstå.
    Däremot förstår jag inte varför ingen då tar tag i det och startar någon organisation och ansluter det till ett RAW-förbund och kör lite tävlingar? eller bara anordnar lite RAW-tävlingar. Det skulle ju inte få SM-status men det kanske är hardkåååår ändå?
    Varför fortsätta gnälla och tjata på styrkelyftförbundet och att någon annan ska göra något? och dom som kör med utrustning är konstiga? Styrkelyftförbundet har ju valt linje. Dessutom förändras inte dom genom att ni bitchar på ett forum. Skaffa licens, börja tävla utan utrsutning. Visa att intresset är stort så kanske [http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128886 det här] blir verklighet?
    Eller dra ihop någonting själva. Kör med dom reglerna ni vill ha då. Det borde ju gå? Det verkar ju finnas väldigt många som är intresserade av raw-tävlingar.. ialf om man ska tro vad man läser på alla forum (vilket ialf inte jag gör). Det är ju svajningt många som påstår att dom skulle tävla om det var råååååååååw och lite med haaardkååår så nog borde ni få ihop tävlingar om ni bara tar tummen ur och fixar något.

För övrigt verkar det hända en del på raw-sidan nu (se länkar nedanför), så skaffa licens och kör raw… som sagt, visa att intresset finns!

[http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134549 http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134549%5D

[http://www.powerliftingwatch.com/node/11008 http://www.powerliftingwatch.com/node/11008%5D

[http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128886 http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128886%5D

ReNeGaDe wrote:
    Alltså, varför lägga energi och ork till att gnälla över styrkelyftarnas utrustning? Är det något sorts bekräftelsebehov som ni gnäller över att deras utrustning är löjlig? De lär ju klå er med två/tresiffriga maxvikter ändå, utan utrustning. Nu är ju sporten som den är, och jag tycker inte det är något fel/löjligt/dumt med saken alls. Är väl som att klaga över idrottsgrenen tresteg, med argumentet att man inte alls hoppar 18m, eftersom man tar tre steg innan själva hoppet. Eller stavhopp, att själva staven är fusk, etc. Listan kan göras lång.

Jag tycker att SL:are som använder utrustning förtjänar lika mycket respekt som ovannämnda idrottsgrenar, som för övrigt ingen här, lustigt nog, har sagt något om.

Tresteg handlar om att hoppas så långt som möjligt, med hjälp av just tre steg innan hoppet. Stavhopp handlar om att hoppa/komma så högt upp som möjligt med hjälp av just staven. Och styrkelyft är inget undantag. Där handlar det om att lyfta så tungt som möjligt, vilket man gör om man använder dräkt.

Tänk efter lite, alla sporter behöver utrustning. Vissa mer än andra, men faktumet kvarstår att utrustning är en viktig del i alla sporter.

Vad gör det om en kille maxar 300kg i bänk med dräkt, och 200kg utan? Vad exakt är det som stör er?

Visst håller jag med om att det är ”coolare” med raw, men det räcker nog inte för att få bort tröjor/dräkter-na.

Bara att gilla läget. ;)

Jag önskar jag kunde ge er en kram just nu.

Inget fel med styrkelyftare som kör med utrustning, det tragiska är bara att styrkelyft utan utrustning i princip helt har dött ut.. Man har alltså inte friheten att välja!

I andra sporter kan man göra ett val, hoppa höjd med eller utan stav, hoppa läng i ett eller 3 steg osv.

Många är helt enkellt bara besvikna över att det inte längre finns en möjlighet att tävla mot andra i sl där Alla på samma villkor kör utan utrustning.

Sen att folk blir förbannade på att folk vill köra utan utrustning har jag ingen som helst förståelse för.

Jag har också retat mig på användat av bänktröjor mm. For visst ser det bättre ut att bänka i en vanlig t-shirt och en sådan ger garanterat ingen hjälp. Dock är det bara att inse utvecklingen går framåt knappast bara styrkelyftaren får bättre och bättre utrustning (hjälpmedel) Styrkelyftarna är som redan sagts tidigare starkare än de allra flesta även utan sin utrustning. Sen ska man ju inte tro att det bara är att dra på sig en bänktröja och plötsligt bänkar man 50kg mer direkt. Det krävs teknik och mycket träning innan man överhuvudtaget får ut en massa kilon av tröjan. Så jag håller med det är bara slöseri med energi att reta sig på utrustning. Reglerna är så och då är det bara att gilla läget. Fast viss utrustning som vissa förbund godkänner är kanske att gå ett steg för långt. Håller också med om att fler raw-tävlingar skulle finnas och att fler skulle ställa upp. Jag skulle nog själv försöka mig på raw-bänk om jag inte hade sådan glaskropp. Tricepsfästet är för tillfället halvt avslitet suck.:(

Heinrich wrote:
    240 raw i minus 110 lär nästan vara ett inoficiellt svensk rekord…

This is the internets….

Själv är jag inte irriterad över hur det ser ut idag med all den high tech-utrustning som
    används i styrkelyft. Jag är snarare fascinerad över hur det hela tog sin början. Var det
    någon som började laborera med dräkter och tröjor och så sakteliga fick till en design
    som hjälpte till i böjen/pressen? Och efter det hakade fler på och till slut fördes det hela
    in i regelböckerna?

Naturligtvis är det ju således lockande att hela tiden sträva efter ett mer extremt
    material som gör att man kan mata skivstången med ytterligare några kakor. Det är ju
    samma sak i de flesta sporter, ta t ex sprint. Banorna blir ”snabbare” genom ett visst
    underlag och en hel arena kan designas så att vindarna nere i grytan blir så gynnsamma
    som möjligt. Skorna utformas med specialspik och görs i hypermoderna material. Lite kul
    att de flesta fortfarande springer i något enklare plagg (shorts och linne är väl inte helt
    ovanligt på vissa tävlingar). Motsvarigheten till simmningens hajdräkt lär inte slå igenom
    än på ett tag.

Tillbaka till bänktröjan. Visst är det så att det fortfarande är en styrkeprestation, det är
    inget snack om saken. För att vinna en tävling måste man vara starkast med tröja, och
    så långt är det fair & square. Men det handlar väl även om vem som kan utnyttja
    tröjan bäst? Då har vi plötsligt fört in ytterligare ett tekniskt moment till en redan teknisk
    gren, som jag tycker bänkpress är utifrån min amatörmässiga synvinkel.

Jag tycker inte till om det, utan konstaterar bara att det är som det är.

Det enda negativa jag finner med dräkterna är att 2 personer kan ha på samma dräkt och få ut olika resultat av just dräkten, även om träningen är densamma. Förstår ni min poäng? Iaf av erfarenheter från min sida.

Annars har det blivit som ett litet ”krig” mellan sporterna

De inoljade fjolliga byggarna med sina uppumpade muskler gentemot de stora tjockisarna som äter korv och ost mellan seten och bara lyfter med sina dräkter…

Sanningen är ofta ganska långt ifrån och styrketräningen är väl ett gemensamt intresse hursom.

Finns många slare som sadlat om eller prövat byggning och byggare som prövat på styrkelyft.

Vem som helst bänkar inte 400 kg med dräkt och vem som helst kan inte vinna Mr O heller.

Fredrik.J wrote:
    Det enda negativa jag finner med dräkterna är att 2 personer kan ha på samma dräkt och få ut olika resultat av just dräkten, även om träningen är densamma. Förstår ni min poäng? Iaf av erfarenheter från min sida.

Annars har det blivit som ett litet ”krig” mellan sporterna

De inoljade fjolliga byggarna med sina uppumpade muskler gentemot de stora tjockisarna som äter korv och ost mellan seten och bara lyfter med sina dräkter…

Sanningen är ofta ganska långt ifrån och styrketräningen är väl ett gemensamt intresse hursom.

Finns många slare som sadlat om eller prövat byggning och byggare som prövat på styrkelyft.

Vem som helst bänkar inte 400 kg med dräkt och vem som helst kan inte vinna Mr O heller.

Om du och jag försöker lyfta samma vikt under ett pass, så lyfter vi på olika sätt pga. kroppsstruktur.

Långa armar / kort rygg är bra i marklyft, men inte i bänk osv.

Hajjar du vart jag vill komma?

Hajdräkter, anyone?

Grejen med dräkt är att man blir så jävla mindre impad på nån som tar 250 med dräkt, när han tar typ 180 annars(samma som mig)….

Heinrich wrote:
    Inget fel med styrkelyftare som kör med utrustning, det tragiska är bara att styrkelyft utan utrustning i princip helt har dött ut.. Man har alltså inte friheten att välja!

Och vems fel är det att det ”har dött ut”? Det var inte länge sedan Norrlandsmästerskapen i Styrkelyft och Bänkpress hölls i två klasser – en med och en utan utrustning. I år fanns det bara ”den vanliga klassen”. Dvs där du fick tävla mot folk med utrustning även om du valde att köra raw. Det gick helt enkelt inte att få ihop nog många deltagare till rawklasserna för att det skulle ”vara värt det”. Var håller alla raw-anhängare till?
    Vad gör du och andra raw-anhängare för att vända trenden? Förutom att klaga på internetforum över hur löjliga utrustningsanvändare är? Tycker fortfarande ni borde göra något åt saken om det är så tragiskt. Nu verkar det ju vara ett perfekt läge för er att verkligen engagera er då förbundet verkar kolla på möjligheterna med fler raw-tävlingar… men dom lär inte gå in på bodys forum för att kolla intresset så vill ni verkligen ha ändring så gå med i förbundet och engagera er på riktigt.

Heinrich wrote:
    Vad är det för mening att tävla utan utrustning om alla andra på tävlingen använder den?
    Det lär väll inte vara någon vits?

Vad är det för vits att tävla överhuvudtaget? Jag vet varför jag tävlar, men varför vill du tävla? Är det enda viktiga att vinna? Att få ett SM-guld typ? Eller varför vill du tävla… men absolut inte under ”orättvisa förutsättningar”?

Heinrich wrote:
    Många är helt enkellt bara besvikna över att det inte längre finns en möjlighet att tävla mot andra i sl där Alla på samma villkor kör utan utrustning.

Var håller då dom ”många” till som sagt?! Förutom på forum på nätet? Visst ni kanske måste jobba lite för er sak men då måste vi alla! Styrkesporter är som du vet små i sverige och det ligger mycket ideellt jobb bakom varje tävling. Jag har hjälpt till före och efter alla tävlingar (både SL och typ ”strongman”-variant) trots att jag själv har tävlat. Varför kan ni inte fixa lite tävlingar då? Om norrlandsmästerskapen kunde få rawklasser sanktionerade av förbundet så kan det ju inte vara en omöjlighet? Fast det är klart, det är jobbigare än att skriva inlägg på ett forum… men det fixar ni!

Heinrich wrote:
    Sen att folk blir förbannade på att folk vill köra utan utrustning har jag ingen som helst förståelse för.

Det skulle inte jag ha heller.. fast jag har aldrig hört eller läst något sådant överhuvudtaget… bara det omvända. Var har du fått höra det?

bänkpress wrote:
    Jag sa aldrig att jag hade gjort 240kg men den dagen hade jag nog kunnat gjort 235-240kg…

Jag bänkade 210 lätt 225kg lätt……….

Plus det finns ett klipp på mej när jag bänkar 210kg och det är lätt så nej this is not the internet!!!!

[http://img190.imageshack.us/i/mov00933.mp4/]

I brist på passare den dagen då jag var själv så körde jag i smithen men klarar lika mycket i vanlig bänk
    plus hade bara 30 sek att spela in den filmen så jag fick snabba mej på!

Du är stark! Inget snack om saken! Men…
    Sådana där armbågsstöd är inte tillåtna i SL. Borde dom vara det? Men inte annan utrustning? Smithmaskin är inte heller inte heller tillåtet. Inte heller att studsa på bröstet. Inte heller att inte låta bli att låsa ut armarna helt i toppläget.

240 kg hade kunnat räcka till silver på BP-SM 2008 i -110. Ska du inte tävla ändå? Fast som sagt, då måste du köra med stopp på bröstet och sådana saker (inga rövlyft, hela foten i golvet mm)

Bänkpress, sticker man ut hakan så får man ta skit, så är det.

Men ärligt talat, du är grymt stark, kommer du upp i närheten av de vikter du berättar om ska du absolut ställa upp i en tävling! Och RAW, det vore riktigt häftigt att se. Där har du chansen att bli omtalad i branchen.

bänkpress wrote:
    det är bomulls armbågs stöd om man ens kan kalla dom för det .. för dom ger värme och inget stöd…

Plus jag hade 30sek på mej att lyfta studs? ja la ner stången till bröstet och studsa inte!!
    Skulle aldrig falla mej inte att studsa vikten så jag påtalar det ofta för folk som kör bröst på gymmet…

Och rövlyft kör jag aldrig heller med….

Men som sagt det ska alltid gnällas på utförandet, jag brukar lägga stången på bröstet annars med stopp så att säga! men har man bara 30 sek på sej att filma lyftet så får man fasiken snabba på….

I brist på passare den dagen då jag var själv så körde jag i smithen men klarar lika mycket i vanlig bänk.

Som du kanske inte såg att jag skrev! därav smithen!

Det var inte menat som en klagan. Jag skrev ju att du var stark, eller hur? Du fick creed. Jag uppmanade dig att tävla och passade samtidigt på att påpeka lite saker (som tex ang armbågsvärmarna/stöden eller vad fan man nu ska kalla det) inte är tillåtna, även om dom är av bomull och inte ger stöd. Var inte säker på hur mycket du visste eftersom jag uppfattade det som att du aldrig hade testat att tävla?

Är du intresserad av att tävla eller skrev du mest här för att påpeka hur löjligt du tycker det är med utrustning?

Om du är intresserad av tävling men bara kan tänka dig rena raw-tävlingar… vad planerar du att göra för att få det att bli verklighet? Eller vad tycker du ”någon” borde göra för att utrustningsmotståndare ska bli riktigt nöjda också? (hoppas du kommer med någon bättre idé än ”förbjud all utrustning rakt av!” så den här diskussionen kanske kan leda någonstans. Skulle vara en skön omväxling mot alla andra sådana här trådar som aldrig ge något).

jmkdavid wrote:
    Och vems fel är det att det ”har dött ut”? Det var inte länge sedan Norrlandsmästerskapen i Styrkelyft och Bänkpress hölls i två klasser – en med och en utan utrustning. I år fanns det bara ”den vanliga klassen”. Dvs där du fick tävla mot folk med utrustning även om du valde att köra raw. Det gick helt enkelt inte att få ihop nog många deltagare till rawklasserna för att det skulle ”vara värt det”. Var håller alla raw-anhängare till?
    Vad gör du och andra raw-anhängare för att vända trenden? Förutom att klaga på internetforum över hur löjliga utrustningsanvändare är? Tycker fortfarande ni borde göra något åt saken om det är så tragiskt. Nu verkar det ju vara ett perfekt läge för er att verkligen engagera er då förbundet verkar kolla på möjligheterna med fler raw-tävlingar… men dom lär inte gå in på bodys forum för att kolla intresset så vill ni verkligen ha ändring så gå med i förbundet och engagera er på riktigt.

Vad är det för vits att tävla överhuvudtaget? Jag vet varför jag tävlar, men varför vill du tävla? Är det enda viktiga att vinna? Att få ett SM-guld typ? Eller varför vill du tävla… men absolut inte under ”orättvisa förutsättningar”?

Var håller då dom ”många” till som sagt?! Förutom på forum på nätet? Visst ni kanske måste jobba lite för er sak men då måste vi alla! Styrkesporter är som du vet små i sverige och det ligger mycket ideellt jobb bakom varje tävling. Jag har hjälpt till före och efter alla tävlingar (både SL och typ ”strongman”-variant) trots att jag själv har tävlat. Varför kan ni inte fixa lite tävlingar då? Om norrlandsmästerskapen kunde få rawklasser sanktionerade av förbundet så kan det ju inte vara en omöjlighet? Fast det är klart, det är jobbigare än att skriva inlägg på ett forum… men det fixar ni!

Det skulle inte jag ha heller.. fast jag har aldrig hört eller läst något sådant överhuvudtaget… bara det omvända. Var har du fått höra det?

Jag har själv ställt upp på sm i bänkpress med utrustning, så jag dissar ingenting.
    Däremot så känner jag en del folk, även extremt duktiga bänkare som tävlar på riktigt hög nivå som säger att dom helst skulle vilja att tröjan försvann.

Utrustningen gör en billig sport extremt dyr, utrustningen ökar skaderisken, Utrustningen gynnar vissa kroppstyper mer än andra, samt att det göt det hela ganska mycket besvärligare när du hela tiden behöver ha minst en coach med dig så fort du ska på med grejjerna.

Detta var några nackdelar, vilka är fördelarna?
    Fler vikter på stången?

Anledningen till att man vill tävla på samma villkor är för att man vill kunna jämföra sina resultat med dom andra tävlanden.

Kommer jag att tävla nå mer framöver så kommer det däremot förmodligen att bli med utrustning pga att det inte finns några alternativ i dagsläget

en reflektion. jag är nybörjare inom SL.

Jag tar mindre med tröjan än utan. så det är enormt mycket teknik för att hantera tröjan och få ut vikter av den. alltså ger det en annan aspekt på lyftningen, istället för bara råstyrka så kan du vara tekniskt duktig och på så sätt få ett bra resultat. det ger en ny dimension till sporten..

Tar man 240kg RAW så är man sverigeelit oavsett.. så tävla!

stavhopp anses ju inte löjligt fast du använder en stav( svårare stav ju bättre du är) för att hoppa högre än vad du kunnat göra utan….

Se SL med utrustningen som en sport och SL-RAW som en annan.

Gör du så mycket RAW ”bänkpress” är det väl bara tävla på första bästa tävling. Sedan fattar inte jag hur bänktröja kallas fusk, det är ju godkänt enligt tävlingsreglerna och alla använder sig av det. FUSK är om man gör nåt som ej är tillåtet enligt reglerna.

Sedan låter det högre på internet forum från vissa håll än vad verkligheten ser ut. Är ofta några få personer som vill få det att låta som majoriteten hatar utrustning. Vi hade RAW tävling på norrlandsmästerskapen ifjol och det var ett väldigt svalt intresse. Tror det var 6-7st deltagare totalt i bänkpress om man slår ihop alla klasser.

MVH/Fredrik Svensson

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 98 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.