Tråden om RAW vs. utrustning

Home Forums Styrkehörnan Tråden om RAW vs. utrustning

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 98 total)
  • Author
    bänkpress wrote:
    Jag får la ha det som ett mål att börja tävla vore kul att göra nåt av alla år av träning =)

En liten fin pokal lr nåt =)

do it!
    blir ett bra statement om du kör utan tröja också!

Hehe, sen om man gillar att det låter lite mer än det är så har man viss fördel av att tävla i nåt som har få deltagare. ” Jag tog brons i en bänkpress tävling ” å så behöver man inte berätta att det bara var 3 som deltog. :D

RAW for the win!

deleted.

nasse wrote:
    Hehe, sen om man gillar att det låter lite mer än det är så har man viss fördel av att tävla i nåt som har få deltagare. ” Jag tog brons i en bänkpress tävling ” å så behöver man inte berätta att det bara var 3 som deltog. :D

RAW for the win!

Ha ha ha Ja det kan man ju göra. Kan man dessutom lägga till att man tog brons trots att man minsann var så hardcore så man körde utan utrustning och 1:an och 2:an bara kom före för att dom fuskade med utrustning så blir det ju ännu tuffare.

eller typ ge fan i att tävla och bara leva på gymryktet så att säga. Bara göra lyft på gymmet som aldrig skulle bli godkända av domare. Eller klassikern ”Jag har tagit XXXkg men jag är lite rädd att skada mig nu så jag maxar inte” eller ”jag maxade XXX sist men det gick lätt så jag hade säkert tagit XXX också… om jag bara ville”
    Sen kan man försöka övertyga alla om att man minsann är starkare än ALLA styrkelyftare i toppen, för dom lyfter bara mycket pga sin utrustning… ”hade dom bara kört utan så hade jag också tävlat och då jävlar skulle jag…. för jag är stark på riktigt, och dom som tävlar nu fuskar bara, utrustningen gör hela jobbet åt dom”.

Hehe, exakt. Plus att vi ska inte glömma dopingtestet heller som finns på IPF. :up: Kul om man bänkar mycket på gymmet men dem gör dopingtest direkt om ngn slår rekordet på SM… och man måste vara ren annars det finns inget nytt rekord och inga mer tävlingar till nästa 2 år… :emo-thumb

jmkdavid wrote:
    Ha ha ha Ja det kan man ju göra. Kan man dessutom lägga till att man tog brons trots att man minsann var så hardcore så man körde utan utrustning och 1:an och 2:an bara kom före för att dom fuskade med utrustning så blir det ju ännu tuffare.

eller typ ge fan i att tävla och bara leva på gymryktet så att säga. Bara göra lyft på gymmet som aldrig skulle bli godkända av domare. Eller klassikern ”Jag har tagit XXXkg men jag är lite rädd att skada mig nu så jag maxar inte” eller ”jag maxade XXX sist men det gick lätt så jag hade säkert tagit XXX också… om jag bara ville”
    Sen kan man försöka övertyga alla om att man minsann är starkare än ALLA styrkelyftare i toppen, för dom lyfter bara mycket pga sin utrustning… ”hade dom bara kört utan så hade jag också tävlat och då jävlar skulle jag…. för jag är stark på riktigt, och dom som tävlar nu fuskar bara, utrustningen gör hela jobbet åt dom”.

Personligen gillar jag inte utrustningen i SL, jag har inte orken, lusten, pengarna
    och framförallt inte lust av rent bekvämlighetsskäl att köra med utrustning.

De som tror att det är lättare att träna med utrustning har inte testat, jag
    har testat ett fåtal ggr och kan tala om att det inte bara att dra på sig en
    tröja så lyfter man mer. Det känns som en helt annan övning att köra bänk
    med tröja än RAW.

Även om jag själv inte alls gillar utrustning så inser jag att det är mycket hårt
    jobb bakom att köra med utrustning och få ett bra resultat.

:pop:

En sådan här debatt är egentligen helt osaklig. Det är naturligtvis inte fråga om raw kontra utrustning utan om att tävla eller inte tävla. Antingen tävlar man på toppnivå i styrkelyft med utrustning eller också tävlar man inte alls. Den som vill ändra på det måste använda andra vägar än att framföra barnsliga åsikter på internetforum.

Det är naturligtvis inte något fel på att vara motionär och träna utan att tävla. Men det som trådstartaren och hans(?) gelikar inte förstår är att somliga vill mäta sina resultat med andra genom att tävla i sin gren (sådana människor kallas idrottsmän i motsats till dem som inte tävlar, som är motionärer). Vill man tävla – i synnerhet om man vill göra det på toppnivå – så följer man de regler som Internationella Styrkelyftsförbundet bestämt, och använder alltså utrustning. Det enda sakliga med nasses inlägg är valet av nick.

Det är klart att det finns många starka motionärer. Men det är en sak att säga att man ”skulle ha klarat” 240 kg i bänkpress en viss dag och att verkligen göra det på tävling. För det första är det inte säkert att tävlingen skulle råka ordnas just den dag motionären ifråga skulle ha klarat 240. Tävlar man ska man toppa formen rätt. Dessutom ska man kanske resa 50 mil, övernatta på ett dåligt hotell, väga in klockan 7 på morgonen och tävla kl 9, utan att ha hunnit äta ordentligt. Bänken kanske är ovan, den ovana omgivningen eller motståndarna gör en nervös. När man hunnit ”tajma” uppvärmningen perfekt flyttas tävlingsstarten 25 minuter framåt. Tävlingsreglerna är strikta och man har tre försök, oberoende man lyckas eller inte. Man har skrivit på ett dopingavtal och får vara beredd på att bli testad.

Det är alltså inte sagt att man lyfter riktigt lika mycket på tävling som man gör på träning. I synnerhet gäller detta om man klarat 210 ”lätt” (men utan stopp på bröstet) och kanske skulle kunnat lyfta 240. Det är i det filmade fallet (pga brist på stopp tillsammans med det andra som jag skrivit om tävlingar) troligare att tävlingsresultatet i det filmade fallet skulle vara under 210 kg än att det skulle vara över 230. För min del tvivlar jag dessutom starkt på alla som säger att de lyfter lika mycket fritt som i smithmaskin.

Bänkpresströjan ger naturligtvis, rätt använd, en hel del kg extra, så att resultatet inte motsvarar den egentliga styrkan. Men i de allra flesta fall är det ändå de som är de bästa tröjbänkarna som skulle vara de bästa rawbänkarna, om man skulle tävla raw på toppnivå.

Men prata är alltid lätt – i synnerhet på internet.

bänkpress wrote:
    Asså folk på detta forum är ju helt otroliga ska jag stå o räkna vikterna ha 34 vittnen ha domare som säger åt mej att köra med stop på en vanlig bänkdag på gymmet? herregud sluta vara så patetiskt avundsjuk…

Glöm inte att du ska lämna pissprov också.
    Alltså, det handlar nog inte om avundsjuka även om du gärna vill tro det. Det handlar om att det är mindre värt att stå vid sargen och säga åt dem som är med i matchen att du hade tagit dem vilken dag som helst om du nu bara velat. Antingen så tävlar man och mäter sig med andra, eller så gör man det inte. Då är 210 kg på internet bara 210 kg på internet.

Bänkpress, jag säger till dig: Visa dem mannen, visa dem! :bb:

Drömmen hade ju varit att styrkelyft utan dräkter blev en os gren precis som tyngdlyftning.
    Sån tur är så är det väll mer eller mindre omöjligt att tillföra tyngdlyftningen liknade dräkter på grund av rörelsemomentet.

Heinrich wrote:
    Drömmen hade ju varit att styrkelyft utan dräkter blev en os gren precis som tyngdlyftning.
    Sån tur är så är det väll mer eller mindre omöjligt att tillföra tyngdlyftningen liknade dräkter på grund av rörelsemomentet.

Skulle du vara med i OS då?

Nej, men jag hade suttit klistrad framför tvn!!

Bänkpress : Alla har rätt till åsikter, t.ex har du det. Och jag.

Min åsikt är iaf att åsikter om vad man ”skulle kunna” lyfta är tämligen värdelösa. Det är tävlingsdagen – upp till bevis – man ska klara vikterna. Detta betyder inte att du inte skulle vara stark. Men tävling är tävling, och man kan inte jämföra sina resultat med tävlingsresultat – i synnerhet om man inte ens gjort sina resultat, utan de är sådana man kanske ”skulle kunna” lyfta.

Också lyftets strikthet kan ha stor betydelse. T.ex i rawbänk kan redan ett kort stopp ta bort ganska många kg. Känner t.ex en lyftare som klarade 185 kg i en tävling på 80-talet (det var raw, antingen var det före tröjans tid eller efter att tröjan förbjöds, minns inte vilket). Några dagar senare lyfte han 215 kg hemma. Det var en skillnad på 30 kg, det.

bänkpress wrote:
    Då tycker jag att RAW lyftare får köra med alla preparat som finns… fusk som fusk lr hur?

oj oj oj vad tragisk du börjar bli. Var det där verkligen det bästa du kunde komma med? Suck…

Jag tycker att Bolt ska springa utan spikskor och utan startblock, sen ska han göra en stående start med. Det är nämligen så jag gör när jag springer och jag tycker att det blir helt ointressant med alla dessa hjälpmedel. Han skulle ju inte vara i närheten av lika snabb utan allt fusk.

Sen tycker jag att kvinnlig kroppsbyggning ska förbjudas eftersom jag inte tycker att det är snyggt. För visst är det väl en rimlig begäran att idrottsvärlden ska anpassas efter mina åsikter? Tänkte väl det.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 98 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.