Tråden om RAW vs. utrustning

Home Forums Styrkehörnan Tråden om RAW vs. utrustning

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 98 total)
  • Author
    jmkdavid wrote:
    oj oj oj vad tragisk du börjar bli. Var det där verkligen det bästa du kunde komma med? Suck…

+1337

Dock tycker jag att man ska ha separata tävlingar för RAW och för de med utrustning iom att det blir en lite annorlunda tävlingsform, men att säga det som bänkpress sa (no offence) är helt galet.

Är inte RAW tävlingar på lite frammarsch föresten? Tycker att de har fått mer uppmärksamhet en tid nu, i alla fall Efferdings och Konstantinovs framfart.

Inte en aning jag är bara en gymråtta med storhetsvansinne.. jag har ingen koll alls på omvärlden eller något riktigt överhuvud taget, jag vet det jag vet och lär mig det jag behöver lära mig här oftast :) So you tell me ^_^

bänkpress wrote:
    Då tycker jag att RAW lyftare får köra med alla preparat som finns… fusk som fusk lr hur?

Om något är tillåtet är det inte fusk. Eller hur?

Detta ämne blir alltid lika tjafsigt så jag ber er vänligen men väldans bestämt att hålla nivån hög. Alltså motsatsen till låg.

Det finns bara en sak att göra idag och det är att ha ett raw förbund som dom har i staterna, samt ipf med utrustning som vi redan har idag.
    Någon annan lösning finns inte!
    Risken är dock överhängande stor att en så liten sport inte kommer att ha tillräcklig uppslutning för 2 förbund, iaf inte i ett så litet land som sverige.

Tävlar man i ipf däremot så är det utrustning som gäller, antingen köper man det eller så gär man det inte.
    Att tävla utan utrustning på deras tävlingar finns lixom bara inte!

bänkpress wrote:
    Så dra inte fram din sandlåde attityd imot mej…. du tycker inte som jag och jag tycker inte som du!…

Men det är ok att båda tycker olika.

Och sandlådan leker ni båda i. Sluta upp med det, detta är inget dagis, eller förskola heter det väl nuförtiden. Hursomhelst så är ni väl relativt vuxna karlar och sandlådan är endast till för barnen.

Så släpp hinken och spaden och skutta ur sandlådan.

Som jag tidigare påpekat så är det IPF som bestämmer reglerna i IPF-styrkelyft. Om IPF godkänner utrustning så är den godkänd. Detta betyder att de som vill tävla i SL med framgång (framförallt internationellt) bör ha utrustning antingen de tycker om det eller ej.

Däremot är doping mot IPF:s regler och därmed fusk.

Vad bänkpress, jag själv eller andra enskilda personer tycker privat har ingen som helst betydelse i sammanhanget.

Jag ska ännu tillägga, att då det gäller en värderingsfråga – av typen vad som är rätt/fel – så kan det finnas olika åsikter, och det kan vara omöjligt att avgöra vem som har rätt.

bänkpress har naturligtvis rätt till en subjektiv åsikt att utrustning är fusk.

Men rent objektivt så är det inte någon värderingsfråga. IPF bestämmer reglerna, och de som vill tävla i IPF bör följa reglerna.

Själv skulle jag inte kalla bänkpress´attityd för sandlådeattityd. Däremot skulle jag kalla den ”järnvägsattityd”. Och dessutom en mycket enkelspårig sådan.

jag vill bara säga åt er som säger ”vad fusk med utr osv” att om ni hade dragit på er en tröja eller dräkt och lindor så skulle ni förmodligen inte få ut 100 kg av vardera pga att det krävs jävligt mycke träning med sl utrustning! inte bara att dra på sig en tröja å pressa 250 kg :) .. orkar inte läsa igenom hela tråden men jag förstår att ni skrivit mycke sånt :)

Intressant tråd.

Jag är själv före detta styrkelyftare som tröttnat på utrustning.

Jag har personligen skickat mail till förbundet ang. RAW-tävlingar.

Där jag skriver att utomstående inte förstår sig på sporten, varför man ska ha hjälpmedel för att lyfta mer, för det är vad det är till för.
    Till en början kan jag tänka mig att lindor och så vidare var till för att förebygga skador, men sen gick det i min mening utför.

Till exempel: låt säga att du gör 150kg i bänkpress (RAW) och 200kg med tröja.
    Det blir en skillnad på 25% !!! Då skulle Usain Bolt springa 100m på under 7.5 sek med rätt utrustning!?

Detta är fel för sporten för ingen kan visa hur starka dom egentligen är.
    Se bara hur det gick för simmarna i somras.
    Nya dräkter och över 50 rekord fullkomligen slaktades, även fast simmaren i fråga kanske inte hade varit snabbare med tidigare utrustning.

Jag kommer fortsätta skriva mail till förbundet ang. RAW. Jag hoppas dom kan ta fram ett mästerskap som komplement till tävlingar med utrustning i alla fall.

För då kommer jag börja tävla igen (Och alla som ryggar tillbaka när dom testar på och ser all utrustning)

Jag har tävlat både utan och med utrustning. Om man ska placera sig någorlunda så måste man köra med utrustning. Man väljer själv, man tävlar mot sig själv utan utrustning, man tävlar mot andra med utrustning eller så tävlar man inte alls. Jag tycker inte att man bör jämföra en raw gymbänkare med en tävlande SL-bänkare, då blir det bara fel. Det är två olika saker. Som att jämföra cykling med motorcykelåkning. Två helt olika grenar.

Det är inte lätt att bänka med tröja, det är inte lätt att böja med lindor och dräkt, eller marklyfta med dräkt. Det krävs flera timmar seriös och fokuserad träning för att man ska bli bra med utrustning. Det är inte bara att ta på sig utrustning och tro att man ska få tiotals kilon utav den. Kilona man får av utrustningen kommer inte gratis, det är inte helt smärtfritt :nono: Man får det man ger :) Raw-SL är bekvämare på alla sätt och vis. Däremot är det roligare med utrustning eftersom de flesta tävlar med den och den är så pass etablerad sport att det finns världsmästerskap bl a.

IPF styrkelyft=tävling och träning med utrustning och man bör inte jämföra vanlig gymbänk, knäböj och marklyft med IPF Styrkelyft.

Du läste nog inte riktigt ordentligt i så fall. För jag skrev att det borde finnas raw-mästerskap som ett komplement till tävling med utrustning, då kan dom som vill tävla på lika villkor.

Sen sa jag inte att utrustningsbiten var lätt, jag har själv sysslat med den biten så jag vet vad man går igenom.

Sen vet jag många kompisar och andra som har tittat in på gymet för att testa, som inte vill fortsätta när utrustningsbiten kommer in i bilden.
    Så om man har ett ”Komplement” till utrustningen kanske fler börjar med idrotten.

För just nu är sporten död i Sverige, i alla fall om man lyssnar till dom som tävlade på 80-talet

Visst är det så dom som inte är insatt kan ju få svårt att relatera till vikter med utrustning. Utrustningsträning är ganska extrem om man vill bli rikitgt stark i det man tävlar. Så länge det inte finns stora mästerskap i RAW lyftning kommer det aldrig kunna bli nåt av det. När man läser på olika forum om RAW lyftning så kan man få uppfattningen om att det finns ett jätte stort intresse. Men det är bara en liten skara som försöker låta högt tror jag. Vi i Sundsvall arrangerade en RAW tävling isamband med Norrlands ifjol och det var väldigt klent deltagar mässigt i RAW klassen.

Vad gäller 80-talet så var det ett mycket svart årtionde vad gäller SL. Visst mycket medaljer men extremt mycket doping som gett SL en dålig rykte som det absolut inte förtjänar idagens lägge. Styrkelyft är mycket renare idag än vad många tror.

Lenny085 wrote:
    För just nu är sporten död i Sverige, i alla fall om man lyssnar till dom som tävlade på 80-talet

Fast de har ju fel. Vi har ungefär lika många tävlande om inte fler, och vi har många aktiva klubbar. Vi har ett eget förbund till skillnad från 80-talet, och vi har ett arbete mot doping. Så jag påstår att sporten troligen är vid bättre hälsa nu än då. Det är sällan bättre förr.

Man kan nog diskutera detta fram och tillbaka i en evighet verkar det som :)

Till att börja med tycker jag fortfarande sporten blir missvisande för en utomstående. Ingen kan ju relatera till sporten på något plan, så som exempelvis en löpare kan när han/hon kollar på friidrott på TV.

Som ett exempel har jag en historia om när några på mitt förra arbete frågade hur mycket jag tog i bänk. 165kg med bänktröja och 130 utan sa jag då. Jaså! så du gör bara 130 utan stålmannendräkten då sa dom =)

Och om du är den Fredrik Svensson jag tror att du är, vad kommer du säga om 10 år när materialet i bänktröjorna är mycket bättre och dom gör en bit över 400kg i bänk. Även fast dom kanske inte är bättre ”Raw”
    Då tycker i alla fall jag att om man hade kört utan utrustning, så hade kanske rekorden blivit lite mer svårslagna och långvariga.

Och om vi återgår till 80-talet kan jag bara säga vad jag har hört eftersom jag själv är född 85. Men då gick väl sporten i SVT och VM i scandinavium nåt år.
    Och sen vet man att vissa preparat förekom rätt flitigt, men det gör det ju i alla sporter nu med. Men den diskussion kan vi ta i en annan tråd.

Sen har ja bara i min kompiskrets ett 10-tal personer som skulle tävla om det fanns ett Raw-mästerskap (Inte i samband med en annan tävling). Så att säga att n testat i Sundsvall kanske inte säger så mycket

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 98 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.