Home › Forums › Styrkehörnan › Tråden om RAW vs. utrustning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 oktober, 2009 at 20:13 #506148Anonym anvandareMemberLenny085 wrote:Man kan nog diskutera detta fram och tillbaka i en evighet verkar det som
Till att börja med tycker jag fortfarande sporten blir missvisande för en utomstående. Ingen kan ju relatera till sporten på något plan, så som exempelvis en löpare kan när han/hon kollar på friidrott på TV.
Som ett exempel har jag en historia om när några på mitt förra arbete frågade hur mycket jag tog i bänk. 165kg med bänktröja och 130 utan sa jag då. Jaså! så du gör bara 130 utan stålmannendräkten då sa dom
Och om du är den Fredrik Svensson jag tror att du är, vad kommer du säga om 10 år när materialet i bänktröjorna är mycket bättre och dom gör en bit över 400kg i bänk. Även fast dom kanske inte är bättre ”Raw”
Då tycker i alla fall jag att om man hade kört utan utrustning, så hade kanske rekorden blivit lite mer svårslagna och långvariga.Och om vi återgår till 80-talet kan jag bara säga vad jag har hört eftersom jag själv är född 85. Men då gick väl sporten i SVT och VM i scandinavium nåt år.
Och sen vet man att vissa preparat förekom rätt flitigt, men det gör det ju i alla sporter nu med. Men den diskussion kan vi ta i en annan tråd.Sen har ja bara i min kompiskrets ett 10-tal personer som skulle tävla om det fanns ett Raw-mästerskap (Inte i samband med en annan tävling). Så att säga att n testat i Sundsvall kanske inte säger så mycket
Rekord är tillför att slås och tiderna förändras. Jag hade för 8år sedan Nordiskt juniorrekord med 253kg gjort i en gammal Inzer ehphd som nu är slaget med värre tröjor. Men kul att ha haft rekord.
RAW tävlingen vi hade var en separat tävling. Utrustning lördag RAW på söndag. Om jag inte minns fel var det 7st bänkare med om man räknar ihop alla klasser. Så intresset var inte så stort.
2 oktober, 2009 at 21:29 #506149Anonym anvandareMemberMen vilket gnäll Ni som är intresserad av att lyfta RAW, det verkar ju vara en hel del, starta föreningar på era gym, anordna tävlingar och sitt inte och vänta på att andra ska fixa allt. Kör hårt nu för fan! :up:
3 oktober, 2009 at 09:25 #506150Anonym anvandareMemberbänkpress wrote:Intresset finns men det behövs mera reklam och information om RAW tävlingar..Vem ska göra den reklamen och informationen? Och om vilka tävlingar då? Det arrangeras ju knappt några för de som arrangerats har inte fått tävlande.
Det är ju bs att varenda kotte känner någon som minsann skulle tävla om det fanns möjlighet att tävla raw, för det finns redan, men alla dessa som skulle tävla lyser med sin frånvaro.
forzmark wrote:Men vilket gnäll Ni som är intresserad av att lyfta RAW, det verkar ju vara en hel del, starta föreningar på era gym, anordna tävlingar och sitt inte och vänta på att andra ska fixa allt. Kör hårt nu för fan! :up::up:
3 oktober, 2009 at 10:29 #506151Anonym anvandareMemberJag ser det inte som gnäll, och jag är inte ute efter att skaffa ovänner.
Det jag vill är att göra sporten större och inte konkurrera ut tävlingar med utrustning.
Men jag tror att om det fanns ett mästerskap (Sm Raw) så skulle det nog bli lite fler anmälda. Men då får man nog lägga tävlingen så att det inte krockar med en annan tävling.Sen vill jag tillägga att jag jobbar på att få igång det här. Men jag har ingen erfarenhet av att anordna tävlingar. Men jag har skrivit till förbundet och anmält mitt intresse och hjälper gärna till.
4 oktober, 2009 at 15:29 #506152Anonym anvandareMemberbänkpress wrote:Orka läsa vad du skriver hela tiden mini… alltid negativ.Jo jag känner folk som skulle tävla och dom i sin tur känner folk som skulle tävla men blir det större och det kommer upp arrangerade tävlingar så ser folk att RAW tävlingar finns…
Alltid negativ? Du själv är ju inte speciellt positiv. Jag har inte sett någon i denna tråd som tycker om utrustning som klankat på dom som vill köra raw. Du däremot spyr ju galla till höger och vänster. Vi vet att du vill köra raw och det är ok! Men varför gnälla så mycket på andra som vill köra med utrustning? Som du själv skrev ”du tycker inte som jag och jag tycker inte som du!”.
Som jag har försökt skriva tidigare och som många fler har skrivit nu: vill du tävla RAW så se till att göra något åt det då. Se till att något händer. Varför skulle vi som gillar utrustning fixa tävlingar åt dig för att du inte gillar vad vi gör?
Det verkar som du tror att vi som tävlar med utrustning har någon hemlig supergrupp med folk som anordnar alla tävlingar åt oss och att vi får allt serverat på silverfat… så är det inte. Det ligger mycket ideellt arbete bakom varenda tävling… och om vi fixar det så borde ju även ni som gillar raw också kunna fixa det? Fast det är iofs jobbigare än att bara bitcha på nätet.
Dålig reklam? Är du ens med i en styrkelyftsklubb? Om du är det får du prata med dom på klubben för dom får garanterat inbjudningar till alla tävlingar.
Om du inte är medlem så finns alltid styrkelyft.se! Men det kanske krävs personliga inbjudningar direkt hem i brevlådan för att du ska bli nöjd?
4 oktober, 2009 at 19:53 #506153Anonym anvandareMemberbänkpress, det verkar lite som att du vill att man ska tävla genom att visa sin träningsfilm… Alla kan skriva vad dom gjorde i sin personliga stil sista träningspasset så vinner den som skrev högst. Det blir säkert jättemånga tävlande och rättvist måste det ju bli så länge man inte får ha IPF-godkänd tröja på sig eller hur? Ok, det här kanske var lite provocerande, men det känns som att du inte riktigt är *hmm* med på plan. Du verkar redan ha bestämt att utrustning är skit så varför du diskuterar här förstår jag inte riktigt.
Nu vet jag inte varför men jag måste ändå fråga (du kanske svarat tidigare i nån tråd) vad du tycker om motorsport? Segling? Fotboll? Tennis? Cykling? Alpina sporter? Tycker du att man borde spela tennis med trärack? Om inte, varför? Eller ska alla utrustningssporter bort? Nu är det iofs inte självklart relevant för du kan såklart tycka att utrustningen borde bort bara inom styrkelyft utan att ta ställning till andra sporter, men det vore ändå kul att höra din generella åsikt. Och så vill jag också veta, för jag har för mig att du tycker bälte är ok; varför är det ok med just bälte? Till sist så kan jag säga att jag tycker också att det är en nackdel att man inte jämför det du kallar ”den egna riktiga styrkan”, men jag inser ju att även i ett RAW-lyft så ingår en stor del teknik och det är ju bara det att med utrustning så ökas möjligen andelen teknik i lyftet plus att styrkefokus eventuellt flyttas till andra muskler/muskelgrupper.
5 oktober, 2009 at 19:55 #506154Anonym anvandareMemberbänkpress wrote:Ni har inget att komma med spelar ingen roll hur ni än vrider och vänder på det.. tröjjor är fusk och rent löjligt punkt…Kära bänkpress. Jag sysslar inte med SL, men jag är kapabel att tolka regler.
Är något tillåtet enligt regelverket är det inte fusk.Du får naturligtvis gärna tycka att det är löjligt med tröjor, och du är väldigt duktig på att tala om det, igen och igen och igen. Men fusk är det inte.
5 oktober, 2009 at 21:28 #506155Anonym anvandareMemberInte för att jag vill vara elak. Men nog är man bra enkelspårig om man hävdar att de som följer reglerna i en idrottsgren fuskar. Eller också förstår vederbörande inte innebörden av ordet fusk?
5 oktober, 2009 at 22:05 #506156Anonym anvandareMemberPrecis att använda nåt som är tillåtet enligt gällande tävlingsregler kan aldrig vara fusk. Om man därimot t ex dopar sig då är det FUSK…..
6 oktober, 2009 at 17:33 #506157Anonym anvandareMemberbänkpress, du har inget att komma med spelar ingen roll hur du än vrider och vänder på det. Att lyfta på rumpan och framför allt att ligga i Smithen är definitivt fusk och framför allt rent löjligt. Ännu värre är såklart att gnälla som du gör. Du e helt enkelt sämst som det brukar heta.
6 oktober, 2009 at 17:47 #506158Anonym anvandareMemberhjulben wrote:Du e helt enkelt sämst som det brukar heta.Varför sjunka till denna dagisnivån? Finns det någon anledning att komma med personangrepp?
Tveksamt va. Dessutom är risken stor att dra på sig en väldigt onödig varning.6 oktober, 2009 at 21:36 #506159Anonym anvandareMemberFredrik Svensson wrote:Precis att använda nåt som är tillåtet enligt gällande tävlingsregler kan aldrig vara fusk. Om man därimot t ex dopar sig då är det FUSK…..Håller med 100%! :nod
7 oktober, 2009 at 17:57 #506160Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Varför sjunka till denna dagisnivån? Finns det någon anledning att komma med personangrepp?
Tveksamt va. Dessutom är risken stor att dra på sig en väldigt onödig varning.Ja, uppenbarligen har du inte uppfattat sarkasmen. Ibland räcker tydligen inte en smiley. Jag får väl skriva tydligare och mer i klartext i fortsättningen…
Sarkasmen består alltså i att bänkpress tycker att dom som lyfter med tröja inte har uträttat något och för att visa det subjektiva i det så valde jag att visa på att man kan uppfatta hans (hennes) prestationer på liknande sätt från ett annat perspektiv. Det här förutsatte jag hade framkommit i och med den långa tråden.
8 oktober, 2009 at 14:33 #506161Anonym anvandareMemberTycker att bevisbördan ligger på raw-förespråkarna. Ett ev initiativ om raw-tävlingar måste komma underifrån. Det är inte förbundet som arrangerar tävlingar utan det är upp till klubbarna. Ett alternativ kan vara att starta en tråd här på body och förhöra er om ev intresse att köra en raw-tävling i ngn av storstäderna el i norrland. Tyvärr visar de norrlandsmästerskap vi anordnade i sundsvall 2008 att intresset för rawbänk är ganska magert men det kanske går bättre i ngn av storstäderna, vad vet jag.
9 oktober, 2009 at 08:46 #506162Anonym anvandareMemberSedan kan man väl fråga sig om vi är intresserade av att få in dopingliberala RAW-talibaner i styrkelyftsvärlden? Jag är iallafall inte det.
Däremot dopingmotståndare som gillar att lyfta utan utrustning är helt OK.
/the_PL_man
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.