Home › Forums › Styrkehörnan › Tråden om RAW vs. utrustning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 oktober, 2009 at 10:35 #506163Anonym anvandareMemberthe_pl_man wrote:sedan kan man väl fråga sig om vi är intresserade av att få in dopingliberala raw-talibaner i styrkelyftsvärlden? Jag är iallafall inte det.
Däremot dopingmotståndare som gillar att lyfta utan utrustning är helt ok.
/the_pl_man
+1
9 oktober, 2009 at 15:10 #506164Anonym anvandareMemberLenny085 wrote:Du läste nog inte riktigt ordentligt i så fall. För jag skrev att det borde finnas raw-mästerskap som ett komplement till tävling med utrustning, då kan dom som vill tävla på lika villkor.Sen sa jag inte att utrustningsbiten var lätt, jag har själv sysslat med den biten så jag vet vad man går igenom.
Sen vet jag många kompisar och andra som har tittat in på gymet för att testa, som inte vill fortsätta när utrustningsbiten kommer in i bilden.
Så om man har ett ”Komplement” till utrustningen kanske fler börjar med idrotten.För just nu är sporten död i Sverige, i alla fall om man lyssnar till dom som tävlade på 80-talet
Jag kommenterade inte ditt inlägg specifikt. Jag hade quoatat ditt inlägg isåfall.
9 oktober, 2009 at 15:28 #506165Anonym anvandareMemberOm man vill ha raw-tävlingar, så pratar man med gymägaren på sitt gym och frågar om man kan anordna en raw SL-tävling, där folk från olika gym får delta mot en liten tävlingsavgift. Det borde inte vara omöjligt. Jag tycker att det är en bättre lösning, än att gnälla på internet om hur fel det är med utrustning och därför vill folk inte tävla. Helt ärligt, det finns möjligheter till raw styrkelyft om man bara är engagerad.
9 oktober, 2009 at 23:34 #506166Anonym anvandareMemberTråden börjar bli tjatig, men finns det någon som kan nämna någon nackdel med att köra sl utan utrustning?
En sak jag finner väldigt skrämmande som nämnts tidigare i tråden är ju att lyftarna inte kommer att kunna behålla sina rekord, då utrustningen hela tiden blir bättre och bättre!
Kanske dax att infinna ett totalt materialstop?
Annars kanske vi kommer att få tröjor med inbyggda bladfjädrar i framtiden?10 oktober, 2009 at 08:50 #506167Anonym anvandareMemberJag vill börja med att förtydliga att jag inte är emot raw-tävlingar. Det jag vänder mig emot är alla som grinar om att
- någon annan ska ordna det till dem
- utrustning är fusk
- alla ska tävla raw
För mig personligen ger det en dimension till till träning och tävling. När det kommer till raw ligger mitt max ganska statiskt, och visst har jag säkert en del kilon att ta genom att bli starkare, men inte alls lika många som när jag adderar utrustning. Dessutom tänker jag inte sticka under stol med att det är roligare att böja 160 än 120, eller bänka 105 istället för 80. Särskilt när jag får utveckla båda delarna – både styrkan och tekniken.
Apropå utvecklingen av materialet ligger det redan ett utvecklingsstopp på tröjorna som jag förstått det. Det finns begränsningar i hur långa lindor får vara, hur dräkter ser ut osv. Bättre att jobba för en rimlighet i utrustningen än att ta bort den imo.
10 oktober, 2009 at 10:05 #506168Anonym anvandareMemberNackdelen med raw är ganska uppenbar, nämligen skaderisken. Det var nämligen pga detta som bänktröjorna såg dagens ljus. Blir inte alls samma belastning på axlarna då du är inbäddad i tight tröja.
10 oktober, 2009 at 13:55 #506169Anonym anvandareMemberFördelar, nackdelar… jag gillar att köra med utrustning, jag vill köra med utrustning. Har inget emot raw som sagt. Jag tror båda kan existera. Om nu någon tar tag i frågan om raw-tävlingar och engagerar sig ordentligt och inte bara via internetforum. Jag är inte så intresserad av sådana tävlingar själv så jag kommer inte att engagera mig så överdrivet mycket, känner jag för att tävla raw så gör jag det på någon vanlig serietävling.
Kass jämförelse… men vad är det egentligen för vits med formel1-bilar? Dom kostar ju bara pengar. Svårt att hitta folk som kan skruva i dom. Svårt att finansiera det. Det går ju så himla snabbt i formel1 också. Mycket snabbare än med ”riktiga” bilar. Allt sådant måste ju skrämma bort nybörjare. Jag känner 3583 personer som hade tävlat om det bara fanns lite mer folkracetävlingar där riktiga förare kunde tävla. Och förarna i formel1 kan ju inte ens köra bil, bilen gör ju allt jobb åt dom. Alla borde hålla sig till folkrace! Hoppas någon formel1-förare läser detta och anordnar en tävling åt mig och mina vänner.
10 oktober, 2009 at 15:13 #506170Anonym anvandareMemberLaszlo Meszaros (Ungern) har gjort 300 kg på RAW vm i Ryssland… 😛
10 oktober, 2009 at 17:08 #506171Anonym anvandareMemberkjell33 wrote:Nackdelen med raw är ganska uppenbar, nämligen skaderisken. Det var nämligen pga detta som bänktröjorna såg dagens ljus. Blir inte alls samma belastning på axlarna då du är inbäddad i tight tröja.Dom lyftare jag pratat med tycker inte så, själv har jag ingen aning.
Vet dock att tröjorna kan gå sönder, kan inte vara någon höjdare.10 oktober, 2009 at 17:11 #506172Anonym anvandareMemberthe_PL_man wrote:Sedan kan man väl fråga sig om vi är intresserade av att få in dopingliberala RAW-talibaner i styrkelyftsvärlden? Jag är iallafall inte det.Däremot dopingmotståndare som gillar att lyfta utan utrustning är helt OK.
/the_PL_man
Är det skillnad på dopinginställning mellan RAW och utrustning?
Min erfarenhet är att det förekommer inom båda inriktningarna.10 oktober, 2009 at 18:07 #506173Anonym anvandareMemberVincent Qvarfordt wrote:Är det skillnad på dopinginställning mellan RAW och utrustning?
Min erfarenhet är att det förekommer inom båda inriktningarna.Om du tittar på detta forum så är det ganska vanligt med att tycka att tröjor är fusk, men att det är helt OK att trycka i sig AAS.
Generellt sett så är det inom SL- Sverige idag ICKE accepterat att trycka i sig förbjudna preparat, och där skiljer det inget mellan de som använder utrustning och de som kör utan.10 oktober, 2009 at 20:11 #506174Anonym anvandareMemberCSF6 wrote:Laszlo Meszaros (Ungern) har gjort 300 kg på RAW vm i Ryssland… 😛[http://www.youtube.com/watch?v=b8Tr5qfDkCY]
Här är filmen.
10 oktober, 2009 at 20:35 #506175Anonym anvandareMemberthe_PL_man wrote:Om du tittar på detta forum så är det ganska vanligt med att tycka att tröjor är fusk, men att det är helt OK att trycka i sig AAS.
Generellt sett så är det inom SL- Sverige idag ICKE accepterat att trycka i sig förbjudna preparat, och där skiljer det inget mellan de som använder utrustning och de som kör utan.Då förstår jag hur du menar.
15 oktober, 2009 at 10:04 #506176Anonym anvandareMemberthe_PL_man wrote:Om du tittar på detta forum så är det ganska vanligt med att tycka att tröjor är fusk, men att det är helt OK att trycka i sig AAS.
Generellt sett så är det inom SL- Sverige idag ICKE accepterat att trycka i sig förbjudna preparat, och där skiljer det inget mellan de som använder utrustning och de som kör utan.Shit vad jag håller med dig i detta.. Folk slänger upp bilder hit och dit samt hyllar tävlingar där de vet att människor trycker. Tycker inte att det är rätt, dock liknar jag inte utrustning med doping utan anser just att det ska finnas olika ligor shit starta en steroid liga lixom men låt de som vill tävla rent tävla rent ock RAW också.
11 mars, 2010 at 20:14 #506177Anonym anvandareMemberSM i Styrkelyft classic, dvs RAW….
Mer information…… [http://iof3.idrottonline.se/templates/NewsPage.aspx?id=13380 http://iof3.idrottonline.se/templates/NewsPage.aspx?id=13380%5D
Under länken finns även regler………
Tävlingsdatum: 14-15 augusti
Tävlingsort: Umeå
Inbjudan: med övrig information kommer att läggas in i databasenLyftarutrustning
Obligatoriskt är: Trikå, skor, strumpor, t-shirtTillåten övrig utrustning är: Bälte, handledslindor
(material i form av knävärmare od är EJ tillåtet)Utrustningen ovan skall följa gällande definitioner i regelboken
Kval:
För att få tävla måste man ha klarat nedanstående kvalgränser i klassisk styrkelyft eller ha klarat kvalgränserna till utrustnings SM. Om inte särskilda tävlingsprotokoll förs för klassiskt styrkelyft skall en tydlig markering göras vid den lyftare som har tävlat i klassisk styrkelyft.Damer klassisk SL
48kg=160kg
52kg=175kg
56kg=200kg
60kg=222,5kg
67,5kg=255kg
75kg=280kg
82,5kg=295kg
+82,5kg=310kgHerrar klassisk SL
56kg=320kg
60kg=367,5kg
67,5kg=422,5kg
75kg=470kg
82,5kg=520kg
90kg=560kg
100kg=590kg
110kg=607,5kg
125kg=622,5kg
+125kg=640kgHoppas på mycket folk nu, för intresset verkar ju finnas….
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.