Träna nacke!

Home Forums Styrkehörnan Träna nacke!

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej!

Eftersom jag spelar målvakt i undervattensrugby så skulle jag behöva träna min nacke lite extra eftersom det finns en ganska stor risk att skada den annars.

Finns det några bra effektiva övningar till att träna nacken?

Tack på förhand!

_antiz wrote:
    Hej!

Eftersom jag spelar målvakt i undervattensrugby så skulle jag behöva träna min nacke lite extra eftersom det finns en ganska stor risk att skada den annars.

Finns det några bra effektiva övningar till att träna nacken?

Tack på förhand!

nackhuva och vikt

Marklyft är en bra övning.

bli brottare så ska du få se på nacke;)

[http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071]
    Finns en del nack övningar där

2 övningar man kan göra utan vikt
    1. Ligg på rygg, lyft huvudet så hakan går i bröstkorgen, sedan tillbaka men ej vila huvudet i golvet utan stanna 5-10cm ovan.. gör en 40+ beroende på hur tränad nacke du redan har..
    2. Ligg på rygg. lyft upp huvudet några cm från golvet kolla höger kolla vänster osv inte ner med huvudet i golvet emellan… gör en 40+ där

Sen är ju klinchträning grymt bra för nacke och känns som bra träning för en uvmålis..

Raaze wrote:
    [http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071]
    Finns en del nack övningar där

det där inlägget på kolozzeum va skit bra :up: bra grund att utgå ifrån

Mathew_06002 wrote:
    bli brottare så ska du få se på nacke;)

:emo-thumb Så sant! Börja brottas så, ska du se att du kommer bli riktigt stark i nacken.

Jag vet att det inte är det primära området för denna övning (läs: trapezius), men jag upplever att shruggs bygger upp halsen till viss del.

/ Calle

*Nackrullning i brygga, sk. ”brottarrullning”

*Statisk nackbrygga med huvudet bakåtrullat så långt att pannan libber mot marken, sk. ”tysk brygga”

*Kinesisk båge, fötter och panna i marken, kroppen 90graders vinkel i höftleden, sk. ”på pannan ställ”

*Pannan i marken, ”spring runt” med fötterna så att du går från brygga till båge och tillbaka.

*Nack-, hals- och sida- ”curl” med viktskiva mot huvudet liggande på rygg, mage och sida på bänk med huvudet utanför.

*Trä igenom ett rep eller en dragrem i en viktskiva, bit fast i änden och ”Curla”

*Parövningar där man turas om att hålla emot medan den andra rör huvudet i olika riktningar.

Lycka till!!

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.