Home › Forums › Styrkehörnan › Träna tungt eller lätt?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 juli, 2007 at 14:21 #82227Anonym anvandareMember4 juli, 2007 at 14:21 #769076Anonym anvandareMember
Tjo…Jo som rubriken säger, vad ger mest….att kör tungt och klara ca 8-10 reps i en övning eller köra lättare och göra 10-20 reps?
Kör jag tungt så får jag träningsvärk helt klart…men om jag kör lättare och fler reps så får jag klart mycket bättre pump och träningsvärken blir då mycket större..
..men vad ger mest?
4 juli, 2007 at 15:02 #769077Anonym anvandareMemberherrdanne wrote:Tjo…Jo som rubriken säger, vad ger mest….att kör tungt och klara ca 8-10 reps i en övning eller köra lättare och göra 10-20 reps?Kör jag tungt så får jag träningsvärk helt klart…men om jag kör lättare och fler reps så får jag klart mycket bättre pump och träningsvärken blir då mycket större..
..men vad ger mest?
beror på vad du vill uppnå…Men som alltid, variation. Alla är olika och fungerar olika. (Även om jag bara förespråkar tungt officiellt:P )
4 juli, 2007 at 15:22 #769078Anonym anvandareMemberja du. beror på vem du frågar jag kör tung med 6 rep å det funkar å bygga för mig och om du frågar nån annan så är lätt och fler reps bättre för att bygga. jag kör olika kör tungt i bas övningar och ibland lättare med fler reps i fin liret.. beror på hur jag har ätit och hur orken är efter dom tunga bas övningarna
4 juli, 2007 at 16:45 #769079Anonym anvandareMemberTunga vikter ger större styrkeökningar men lättare perioder behövs också, man kan inte köra på gränsen jämt. Prova tre veckor tungt, en vecka lätt?
4 juli, 2007 at 19:10 #769080Anonym anvandareMemberFör min del funkar tung träning bäst i de övningar där man förflyttar ganska mycket vikt, tex knäböj, lathsdrag, bänkpress mm. Däremot i tex bicepscurl så tycker jag att fler rep känns bättre. Jag har förvisso en annan syn än Herrdanne på vad som är tungt och vad som är lätt träning. Tung för mig är mellan 3-5 rep och lätt omkring 8. Något som jag tycker känns bra är också om man kör tungt och avslutar ett set på 10-15 rep för att köra ut det sista. Men sedan som storcc skrev så beror det på vad man vill uppnå. Är du ute efter att bli stark så borde du lyfta tungt, ska då få en fin kropp hålla på med fitness eller dylikt så är det kanske bättre att köra lite fler rep. Men om du ska köra tungt är det viktigt att din teknik är bra. Tex är det inte bra att kasta på och köra tunga 3 or i marken om din rygg ser ut som en ostbåge, då lär du skada dig. Jahopp det var min syn iallfall, hoppas du hittar något system som passar för dig.
5 juli, 2007 at 14:54 #769081Anonym anvandareMemberbsoj wrote:För min del funkar tung träning bäst i de övningar där man förflyttar ganska mycket vikt, tex knäböj, lathsdrag, bänkpress mm. Däremot i tex bicepscurl så tycker jag att fler rep känns bättre. Jag har förvisso en annan syn än Herrdanne på vad som är tungt och vad som är lätt träning. Tung för mig är mellan 3-5 rep och lätt omkring 8. Något som jag tycker känns bra är också om man kör tungt och avslutar ett set på 10-15 rep för att köra ut det sista. Men sedan som storcc skrev så beror det på vad man vill uppnå. Är du ute efter att bli stark så borde du lyfta tungt, ska då få en fin kropp hålla på med fitness eller dylikt så är det kanske bättre att köra lite fler rep. Men om du ska köra tungt är det viktigt att din teknik är bra. Tex är det inte bra att kasta på och köra tunga 3 or i marken om din rygg ser ut som en ostbåge, då lär du skada dig. Jahopp det var min syn iallfall, hoppas du hittar något system som passar för dig.Men är inte det lite av en myt att om man tränar med fler rep så får man en snyggare mer välformad kropp och om man kör tungt blir man bara stark? Ända sättet att forma kroppen på är ju att växa.
5 juli, 2007 at 14:57 #769082Anonym anvandareMemberdu blir stark och får volym på lättare vikt och fler repps-
5 juli, 2007 at 14:57 #769083Anonym anvandareMemberdu blir stark och får volym på lättare vikt och fler repps-
5 juli, 2007 at 16:54 #769084Anonym anvandareMemberR200 wrote:Men är inte det lite av en myt att om man tränar med fler rep så får man en snyggare mer välformad kropp och om man kör tungt blir man bara stark? Ända sättet att forma kroppen på är ju att växa.Det är 100% myt ja
5 juli, 2007 at 22:59 #769085Anonym anvandareMemberherrdanne wrote:Det är 100% myt jaTänkte väl det, för det hade varit mot all logik annars. Tung träning=Större muskler?
5 juli, 2007 at 22:59 #769086Anonym anvandareMemberAlcon wrote:du blir stark och får volym på lättare vikt och fler repps-Källa? Snarare tvärtom du. Så tungt som möjligt så rekryteras fler muskelfibrer. Fler reps ökar bara muskelkonditionen och kan göra en sliten.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.