Undrar hur man gör?

Home Forums Styrkehörnan Undrar hur man gör?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

jag skulle upskatta om nån kunde ge mig lite tips ang muskel volym och styrka…..kan jag forsätta med tunga fria vikter och fortfarande bygga muskel volym och styrka?…för jag har stannat upp lite i ökandet av centimetrar kring armarna…eller skall jag gå ned på lägre vikter och reppa mera?….jag eftersträvar volym och styrka på bästa möjliga vis…jag blir mycket glad om ni vill ge mig lite tips.

ps.sorry om jag formulerat mig lite dåligt:o

Jora det klart du kan köra med tunga vikter och fortfarande bygga! . Men jag föredrar att variera mig lite .. Det går inte snabbt att bygga massa så äre bara. Ät och sov bra o träna hårt så kommer det

Variation där är nyckeln, shocka muskeln me olika vikt och reps! :emo-thumb

tack så mycket för svaren….ja det är väl bara att köra på då:)

Kom gärna med lite tips ang allt som har med styrka och volym att göra:up: …jag är lite oerfaren i gym världen jag har inte tränat ett år ens;)

Testa dig fram vad som känns bäst för olika muskelgrupper, för mig så verkar det som om de svarar heeelt olika på olika saker… Reps/set och övningar.

Något jag fastnade för var ”static hold” dvs att du stannar i ett läge under tiden du kör någon övning t ex. du kör knäböj, så stannar du någon cm över bottenläget och håller kvar där några sekunder, sen fullföljer du övningen.

Tack för all respons…ös på med mera bara jag vill höra allt!:up:

jwallin wrote:
    Testa dig fram vad som känns bäst för olika muskelgrupper, för mig så verkar det som om de svarar heeelt olika på olika saker… Reps/set och övningar.

Något jag fastnade för var ”static hold” dvs att du stannar i ett läge under tiden du kör någon övning t ex. du kör knäböj, så stannar du någon cm över bottenläget och håller kvar där några sekunder, sen fullföljer du övningen.

det är en väldigt bra sak att göra nästan med alla övningar… för då när du håller de där 2 sekunderna så forsar blodet igenom i musklerna och du får ut mer effekt av det hela… det metoden fungerar bäst för mig på benen, där är ju störst muskler :up:

Vad tror ni om drop set då?….inte för att man lär bli särskilt stark utav det men det lär ju ha en bra växt effekt har jag hört talas om:

Drop-set funkar skit bra för många inklusive mig själv. Speciellt för de som inte har tränat så länge (typ mindre än fem år). Det är dock ganska påfrestande förkroppen, så du ska inte köra drop-set varje pass tycker jag. Du kan använda dig av drop-set typ varannat eller ännu hellre var tredje tungt pass du kör per muskelgrupp.

okej..jag ska prova på det så snart som möjligt:up:

mina rekommendationer till en som vill börja bygga på bra:
    1. träna basövningar
    * Marklyft
    * Knäböj
    * Bänkpress

Det är de viktigaste och de bör vara de första övningarna som utförs i början i ditt pass (beroende på vad du ska träna för muskelgrupper förstås)

Komplement till marklyft kan sedan vara:
    * Skivstångsrodd
    * Latsdrag
    * Sittande rodd
    * Chins

Komplement bänken:
    * Militärpressar
    * Sittande/stående press bakom nacken (stående press bör man dock köra lågvikt om man inte är van att utföra denna övning)
    * Hantellyft framåt/sidor/framåtlutande sidor (för baksida axlar)
    * Flyes

Komplement till knäböjen
    * Vadpressar
    * Benpress
    * Hacksquat
    * Benspark
    * Bencurl (liggande/sittande)

Dessa övningar jag nämnt ovan är alltså småövningar och vissa av dem isolationsövningar och de bör användas som komplement för muskelgrupper som släpar efter, eller om man vill satsa extra på nån muskel. Det är många övningar jag utelämnat då jag inte har någon större lust att skriva mer :P

Reps då?

4-10reps och ha en total repssumma på 20 för styrka och 30-40 för volym tycker jag funkar bra för mig. skippa dropsets och failure. Att alltid vara fräsch i alla muskler inför ett träningspass har hjälpt mig att utveckla muskelvolym mkt snabbare än failureträning jag höll på med tidigare. Jag förespråkar därför helkropps/halvkroppspass där man utelämnar dessa träningsmetoder som failure.

Viktigast av allt: variation. kör aldrig samma reps och vikter pass efter pass. försök variera så mkt som möjligt och exempelvis kör marklyft 2-5reps första passet och 6-10reps andra, på så vis aktiverar man olika muskelfibrer.

axzell wrote:
    mina rekommendationer till en som vill börja bygga på bra:
    1. träna basövningar
    * Marklyft
    * Knäböj
    * Bänkpress

Det är de viktigaste och de bör vara de första övningarna som utförs i början i ditt pass (beroende på vad du ska träna för muskelgrupper förstås)

Komplement till marklyft kan sedan vara:
    * Skivstångsrodd
    * Latsdrag
    * Sittande rodd
    * Chins

Komplement bänken:
    * Militärpressar
    * Sittande/stående press bakom nacken (stående press bör man dock köra lågvikt om man inte är van att utföra denna övning)
    * Hantellyft framåt/sidor/framåtlutande sidor (för baksida axlar)
    * Flyes

Komplement till knäböjen
    * Vadpressar
    * Benpress
    * Hacksquat
    * Benspark
    * Bencurl (liggande/sittande)

Dessa övningar jag nämnt ovan är alltså småövningar och vissa av dem isolationsövningar och de bör användas som komplement för muskelgrupper som släpar efter, eller om man vill satsa extra på nån muskel. Det är många övningar jag utelämnat då jag inte har någon större lust att skriva mer :P

Reps då?

4-10reps och ha en total repssumma på 20 för styrka och 30-40 för volym tycker jag funkar bra för mig. skippa dropsets och failure. Att alltid vara fräsch i alla muskler inför ett träningspass har hjälpt mig att utveckla muskelvolym mkt snabbare än failureträning jag höll på med tidigare. Jag förespråkar därför helkropps/halvkroppspass där man utelämnar dessa träningsmetoder som failure.

Viktigast av allt: variation. kör aldrig samma reps och vikter pass efter pass. försök variera så mkt som möjligt och exempelvis kör marklyft 2-5reps första passet och 6-10reps andra, på så vis aktiverar man olika muskelfibrer.

+1 :up:

hmm ok:nerd:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.