Home › Forums › Styrkehörnan › Utrustning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 september, 2006 at 23:49 #89522Anonym anvandareMember7 september, 2006 at 23:49 #957304Anonym anvandareMember
Alla ni som tränar (eller tränar och tävlar) i styrkelyft, vad använder ni för utrustning?
Bälte?
Handskar?
Dragremmar?
Gummidräkt?Intressan att vet bara.
//Bear
8 september, 2006 at 14:42 #957305Anonym anvandareMemberBälte? – Wahlanders
Handskar? – handskar?
Dragremmar? – Better Bodies
Gummidräkt? – Metal8 september, 2006 at 18:38 #957306Anonym anvandareMemberemmzan wrote:Bälte? – Wahlanders
Handskar? – handskar?
Dragremmar? – Better Bodies
Gummidräkt? – MetalHandskar syftar jag på träningshandskar.
9 september, 2006 at 12:17 #957307Anonym anvandareMemberom man tävlar i SL använder man inte handskar varken på tävling eller träning.
28 september, 2006 at 23:47 #957308Anonym anvandareMemberHeller inte remmar.
1 oktober, 2006 at 12:13 #957309Anonym anvandareMemberBälte använder jag ibland. Dräkt och lindor har jag men dräkten har jag inte prövat än. Ska försöka hålla mig ifrån bänktröja, men man kan ju alltid ändra sig
12 oktober, 2006 at 13:32 #957310Anonym anvandareMemberTitan Fury F6 bänktröja
Gasp bälte
Titan titanium handledslindor samt knälindor.13 oktober, 2006 at 16:29 #957311Anonym anvandareMemberDe flesta som tränat och tävlat lite längre använder väl den utrustning som tävlingsreglerna tillåter. Det är ingen mening med att använda otillåten utrustning ens på träning.
13 oktober, 2006 at 16:31 #957312Anonym anvandareMemberGummidräkt?
[img=http://www.houseofharlot.com/The_Galleries/gallerypix/Gen_Mercedes/devil_san_marco_480h.jpg]
13 oktober, 2006 at 19:18 #957313Anonym anvandareMemberDen enda utrustningen en tävlingsSL-are kan tänka sig utöver den som är godkänd på tävlingar är dragremmar I VISSA ÖVNINGAR, men förstås ALDRIG I TÄVLINGSLYFTEN.
Min gamle kompis Jarmo Virtanen, niofaldig världsmästare i styrkelyft i klass 75 och 82,5 kg med ett marklyftsrekord kring 350, sa när det blev tal om remmar : ”Glöm dem”. Angående detta håller jag inte med Virtanen (det är en av ganska få gånger vi har olika åsikter). I övningar där man 1) har övertunga vikter med ”normalgrepp” (t.ex tunga shrugs, kronlyft, lockouts etc) eller där man vill fokusera på övre rygg (och inte vill blanda in ”greppet”) kan jag mycket väl tänka mig att man använder remmar.
13 oktober, 2006 at 19:27 #957314Anonym anvandareMemberOrdet gummidräkt är för övrigt enligt min åsikt föråldrat. För övrigt använder styrkelyftare olika dräkter för alla tre delgrenar : en dräkt för böj, en för bänk, en för mark. SOMLIGA använder dock samma – eller åtminstone likadan (av samma ”modell”) dräkt i böj och mark.
Många använder också olika bälten i de tre delgrenarna : ett maxtjockt bälte för böj, ett aningen mindre tjockt i marklyft och ett särskilt bälte för bänkpress.
Märk dessutom bältets funktion i knäböjning och marklyft : det ska ”stöda MAGEN”. Detta betyder att man aldrig ska använda ett bälte som är smalt framtill, i all synnerhet inte i böj. Har man ett sådant bälte ska man snabbt skaffa ett nytt, och fram till dess att det nya levererats så ska man svänga om det, så man har den breda sidan fram.
(Jag märker att jag alltid skriver en massa självklarheter i dessa träningsforum. Det märkliga är att man ibland förvånas av att de mest elemäntära och självklara saker kan vara oklara för somliga. Men alla är barn i början, förstås)
19 oktober, 2006 at 14:09 #957315Anonym anvandareMemberi ärlighetens namn så tror jag inte här hänger för många SL:are på detta forumet utan mer i så fall folk som vill börja eller veta lite mer om SL. då är inte alla självklarheter så självklara. så du gör ett bra jobb med att lägga ut dessa stahlberg.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.