Home › Forums › Styrkehörnan › Vackra böj
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 december, 2007 at 11:36 #821076Anonym anvandareMembernicke biff wrote:Är det nån som va mä på matte-lektionerna och kan räkna ut va 475lbs är?
475 pounds = 215.456376 kilograms
3 december, 2007 at 22:31 #821077Anonym anvandareMemberVackrare?
Belyaev 380kg (världsrekord):
[youtube=WToF3V-Vl4I]Olech 350kg (världsrekord):
[youtube=4r8N77PCr4I]4 december, 2007 at 04:08 #821078Anonym anvandareMemberBernhard wrote:Vackrare?Nej, bara tyngre.
4 december, 2007 at 04:18 #821079Anonym anvandareMemberAldrig vackert med så fula dräkter:p
Böj utan dräkt eller inte alls!!4 december, 2007 at 23:05 #821080Anonym anvandareMemberTobbe T wrote:Nej, bara tyngre.Frågan är om Wayne Johnssons teknik håller vid vikter runt max? Stången högt upp och väldigt rak i ryggen = stor risk för balansproblem, speciellt vid tyngre vikter.
4 december, 2007 at 23:06 #821081Anonym anvandareMembermatte79 wrote:Böj utan dräkt eller inte alls!!Brukar vara en vanlig kommentar från nybörjare…
5 december, 2007 at 00:10 #821082Anonym anvandareMemberBernhard wrote:Vackrare?Belyaev 380kg (världsrekord):
[youtube=WToF3V-Vl4I]Olech 350kg (världsrekord):
[youtube=4r8N77PCr4I]Det är ju så sjukt vackert! Kolla vilka monsterben de har! Så vansinnigt grova! Antagligen så böjer Olech ca 300 utan utrustningen också
5 december, 2007 at 04:00 #821083Anonym anvandareMemberJag tycker inte att lyften du postade är vackare, Bernhard. Inte rent estetiskt, men väldigt imponerande är de! Sen vilken teknik som är ”rätt” kan vi ju diskutera tills fan hämtar hem oss utan att egentligen komma någonstans. Det beror ju på vad man är ute efter. Självklart är det som Belyaev gör i filmen optimalt för att lyfta så mycket som möjligt i 1RM, framför allt med utrustning. Men för en byggare som främst vill packa på så mycket massa som möjligt på quadriceps är ju det i den första filmen bättre. En OL lyftare får förmodligen ut mera av att träna vanliga böj med, eller kanske hellre front squats? (Där kan jag ha fel, vet inget om OL.)
Men nu pladdrar jag visst, me so sorry… Hursomhelst, kan vi inte konstatera att ”The beauty is in the beholder’s eyes” och nöja oss med det?
Sen tycker jag kommentarer som ”utan dräkt eller inte alls” är ganska tramsigt. Får hoppas det var ett skämt.
5 december, 2007 at 06:28 #821084Anonym anvandareMemberBernhard wrote:Frågan är om Wayne Johnssons teknik håller vid vikter runt max? Stången högt upp och väldigt rak i ryggen = stor risk för balansproblem, speciellt vid tyngre vikter.Ja men det var inte ämnet. Jag tycker helt enkelt att en OL-böj är snyggare estetiskt och mer naturlig än en SL-böj som ofta kan se rätt knölig ut. Ännu snyggare är frontböj, det är nåt fint över en självreglernande övning som frontböj eller ryckböj, håller man inte formen tappar man stången. OLyftare tränar böj för att stärka benen, SLare tränar böj för att lyfta mycket vikt. Vissa förståsigpåare menar dessutom att man inte kan utföra en korrekt SL-böj utan utrustning och det gör det bara ännu mindre tilltalande för mig.
5 december, 2007 at 12:24 #821085Anonym anvandareMemberTobbe T wrote:Ja men det var inte ämnet. Jag tycker helt enkelt att en OL-böj är snyggare estetiskt och mer naturlig än en SL-böj som ofta kan se rätt knölig ut. Ännu snyggare är frontböj, det är nåt fint över en självreglernande övning som frontböj eller ryckböj, håller man inte formen tappar man stången. OLyftare tränar böj för att stärka benen, SLare tränar böj för att lyfta mycket vikt. Vissa förståsigpåare menar dessutom att man inte kan utföra en korrekt SL-böj utan utrustning och det gör det bara ännu mindre tilltalande för mig.Ser böjarna som Bernhard länkade till knöliga ut?
Och ja, det går alldeles utmärkt att utföra en SL böj utan utrustning
5 december, 2007 at 12:39 #821086Anonym anvandareMemberTycker snarare det är så att böj med så rak rygg ser knöligt ut.
Ser stel opererat ut.
Föredrar lätt snygga SL böj.5 december, 2007 at 21:54 #821087Anonym anvandareMemberOL betyder olympisk lyftning, alltså tyngdlyftning som är en olympisk gren.
5 december, 2007 at 22:11 #821088Anonym anvandareMemberMatsa wrote:Jag tycker inte att lyften du postade är vackare, Bernhard. Inte rent estetiskt, men väldigt imponerande är de! Sen vilken teknik som är ”rätt” kan vi ju diskutera tills fan hämtar hem oss utan att egentligen komma någonstans. Det beror ju på vad man är ute efter. Självklart är det som Belyaev gör i filmen optimalt för att lyfta så mycket som möjligt i 1RM, framför allt med utrustning. Men för en byggare som främst vill packa på så mycket massa som möjligt på quadriceps är ju det i den första filmen bättre. En OL lyftare får förmodligen ut mera av att träna vanliga böj med, eller kanske hellre front squats? (Där kan jag ha fel, vet inget om OL.)Men nu pladdrar jag visst, me so sorry… Hursomhelst, kan vi inte konstatera att ”The beauty is in the beholder’s eyes” och nöja oss med det?
Sen tycker jag kommentarer som ”utan dräkt eller inte alls” är ganska tramsigt. Får hoppas det var ett skämt.
Som du säger, ”The beauty is in the beholder’s eyes”. Men som SL-are så anser jag att en SL-böj som Belyaev eller Olech utför är snyggare utförd än en OL-böj. Som SL-are vet jag vilken teknik som är optimal för att lyfta tungt och en lyftare som tex Belyaev gör det som i ett ”skolboksexempel”. Att kunna göra ett teknisk perfekt lyft med extremt höga vikter är inte lätt, speciellt inte med utrustning.
5 december, 2007 at 22:18 #821089Anonym anvandareMemberTobbe T wrote:Vissa förståsigpåare menar dessutom att man inte kan utföra en korrekt SL-böj utan utrustning och det gör det bara ännu mindre tilltalande för mig.Trams!
Såklart det går att utföra en SL-böj utan utrustning!9 december, 2007 at 00:38 #821090Anonym anvandareMemberDet här är ganska grymt. Lite knöligt men ändå tjusigare än en SL-böj
[youtube=cUHpuMcje84]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.