Vackra böj

Home Forums Styrkehörnan Vackra böj

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 51 total)
  • Author
    Tobbe T wrote:
    Det här är ganska grymt. Lite knöligt men ändå tjusigare än en SL-böj :P

[youtube=cUHpuMcje84]

300kg… Skapligt. :D

Obehaglig liten ryggfällning bara, ser lite läskigt ut på andra repetitionen.

MVH

Tobbe T wrote:
    Det här är ganska grymt. Lite knöligt men ändå tjusigare än en SL-böj :P

[youtube=cUHpuMcje84]

Det där är bland det sjukaste jag sett. Han väger också bara 94. Hjälp tusan i sjutton. Helt vansinnigt. Med en dräkt och rejält hårt, lindade lindor (och mycket tekniktärning med utrustning) så böjer han över 400. Det tror jag i alla fall. Med tanke på hur lätt hans tvåa på 310 var så tror jag att hans max lär ligga på ca 330kg, kanske ännu mer med tanke på hur lätt det var.

Öhman: Hur högt tror du att hans max i sådan böj som han gör ligger på?

Det är helt otroligt vad starka vissa tyngdlyftare är i böj.

Jag kan gissa på att hans max kanske ligger runt 320-330. Många lyftare har inte så stor topp. Brukar vara starkast i 3or eller 2or faktiskt. Det beror nog på att man aldrig tvingar sig till att lyfta tunga singlar, utan nöjer sig med att man kan komma upp ur vändningarna och hålla vinklarna i draget. När man som tyngdlyftare gör knäböj (och andra styrkerörelser) är det sällan gristunga utan man fokuserar mer på farten än på vikten.

Studsen i bottnen är för att göra det så lyftlikt som möjligt och att ha hög fart på lyftet. Det finns dock vissa som föredrar stopp i bottnen och det finns folk som gör sanslösa vikter även där.

För övrigt är Cubanerna kända för att vara vansinnigt benstarka lyftare.
    Kolecki, från polen, som är bland de bästa i 94an gör ”inte mer än” runt 220-230 i knäböj fram och kanske runt 250 bak men han stöter däremot 225-230 vilket denna killen inte gör.

Timme wrote:
    Det där är bland det sjukaste jag sett. Han väger också bara 94. Hjälp tusan i sjutton. Helt vansinnigt. Med en dräkt och rejält hårt, lindade lindor (och mycket tekniktärning med utrustning) så böjer han över 400. Det tror jag i alla fall. Med tanke på hur lätt hans tvåa på 310 var så tror jag att hans max lär ligga på ca 330kg, kanske ännu mer med tanke på hur lätt det var.

Öhman: Hur högt tror du att hans max i sådan böj som han gör ligger på?

Det är helt otroligt vad starka vissa tyngdlyftare är i böj.

Inte en aning. Har inte sett några fysiska siffror på hur mycket en världslyftare verkligen tar då vi inte har några sådana i norden(aktiva förutom ruth) :)

Öhman wrote:
    Inte en aning. Har inte sett några fysiska siffror på hur mycket en världslyftare verkligen tar då vi inte har några sådana i norden(aktiva förutom ruth) :)

okej :D Ny tyngdlyftare är i alla fall grymt coola.

Emil Rinse wrote:
    Jag kan gissa på att hans max kanske ligger runt 320-330. Många lyftare har inte så stor topp. Brukar vara starkast i 3or eller 2or faktiskt. Det beror nog på att man aldrig tvingar sig till att lyfta tunga singlar, utan nöjer sig med att man kan komma upp ur vändningarna och hålla vinklarna i draget. När man som tyngdlyftare gör knäböj (och andra styrkerörelser) är det sällan gristunga utan man fokuserar mer på farten än på vikten.

Studsen i bottnen är för att göra det så lyftlikt som möjligt och att ha hög fart på lyftet. Det finns dock vissa som föredrar stopp i bottnen och det finns folk som gör sanslösa vikter även där.

För övrigt är Cubanerna kända för att vara vansinnigt benstarka lyftare.
    Kolecki, från polen, som är bland de bästa i 94an gör ”inte mer än” runt 220-230 i knäböj fram och kanske runt 250 bak men han stöter däremot 225-230 vilket denna killen inte gör.

Jag skulle också att han gör ca 320-330 som max. Det är helt sjukt.

Är det Kolecki som har WR i ryck på 199? Helt vansinnigt bra i alla fall.

Timme wrote:
    Jag skulle också att han gör ca 320-330 som max. Det är helt sjukt.

Är det Kolecki som har WR i ryck på 199? Helt vansinnigt bra i alla fall.

Nej Kolecki är i 94an. Han gjorde sitt bästa resultat som artonåring med 182,5 i ryck och 235 i stöt i klass 94.
    Marcin Dolega har världsrekordet i ryck i 105 på 199. Men Dmitry Lapikov gjorde 201 i 105an på ryska mästerskapen. Detta gäller dock enbart som ryskt rekord.

Emil Rinse wrote:
    Nej Kolecki är i 94an. Han gjorde sitt bästa resultat som artonåring med 182,5 i ryck och 235 i stöt i klass 94.
    Marcin Dolega har världsrekordet i ryck i 105 på 199. Men Dmitry Lapikov gjorde 201 i 105an på ryska mästerskapen. Detta gäller dock enbart som ryskt rekord.

Oh fy sjutton vad grymt! 201kg i 105an! Lapikov är en av mina 3 favoritlyftare. Nu kniper han nog första platsen med det brutala lyftet som knäcker världsrekordet med 2kg! Helt otorligt.

Var det i år Lapikov gjorde 201 förresten? Hur har det gått för Klokov?

En av världens bästa lyftare genom tiderna: Yuri Vardanian ska visst ha gjort
    ungefär lika mycket i böj fram som istöt.
    I den gamla 100 kg klassen gjorde både Zackharevish och Vlad 200 i ryck.
    I 90 kg klassen gjorde Blagoiev 195,5 vilket räknas som ett av de bästa ryck som utförts. Men det var ju andra tider då……

Älta på med 80-talet. Inte kosntigt att alla välrdsrekord är borta från den tiden. Det har blivit mer ”mänskliga” resultat nu även om de har sjunkit så ökar de succesivt.

Sorry visste inte att det var så känsligt

Quote:
    Sorry visste inte att det var så känsligt

Det är det inte heller.

Resultaten från ”förr” var gymma. Men det har sin förklaring att de är borttagna.
    Man ska inte glömma att toppresultaten då var långt över bredden. 1an i en klass kunde i vissa fall lyfta 20-30kg mer sammanlagt än 2an och 3an på VM. Sånt förekommer inte idag. Nu kan det skilja 10kg totalt mellan 1an och 8an på ett VM.

Många ryckresultat som gjordes då blir matchade nu, det är stöten som drog ifrån. Vardanyan gjorde 190kg i ryck i 90kgs när han vägde 86kg och Arsen Zlatevgjorde 183 i 82,5 kgs. Världsrekordet nu i 85kgs klassen är 187kg. Dock stötte Zlatev 225 i 82,5kgs (Vardanyan 405 sml.) men världsrekordet i 85kgs är 218 i stöt och 395 sml. idag, vilket har stått sig i snart 10 år nu. Chigishev ryckte 207,5 och stötte 240 i +105, vägandes 113kg år 2003, Zacharevich ryckte 210 men stötte 245 (och senare 250,5) i klass 110kg på OS 1988.
    Rezazadeh har gjort 213 ryck, 263,5 stöt och 472,5 sml och det är bara 2,5kg under världsrekordet sammanlagt i de gamla viktklasserna. (3kg i ryck och 3kg i stöt, men de var inte satta av samma personer: Krastev ryckte 216 och Taranenko stötte 266 och gjorde 475 sml)
    Juniorvärldsrekorden är dock högre nu än under 80 talet.

Vardanyan ska ha gjort 205 i ben fram inför OS i Moskva där han stötte 222,5. Och den vikten finns det många i nuvarande 77kgs och 85kgs som slår med hästlängder, det finns tom. svenskar som under 90-talet gjorde 200+ fram i de viktklasserna. Dock låg deras lyftresultat en bra bit under.

Timme: Lapikov gjorde resultatet förra helgen under ryska cupen (201+231). Klokov var inte med, liksom stora delar av det resterande Ryska landslaget.

Emil Rinse wrote:
    Timme: Lapikov gjorde resultatet förra helgen under ryska cupen (201+231). Klokov var inte med, liksom stora delar av det resterande Ryska landslaget.

Varför var inte klokov med tror du? Grymt resultat av Lapikov!

Dom i ryska laget som inte var med var:

Svetlana ULYANOVA/53
    Marina SHAINOVA/58
    Olga SIBETOVA/58
    Natalia KAVERINA/58
    Svetlana TSARUKAEVA/63
    Oksana SLIVENKO/69
    Lyudmila SEROVA/69
    Natalia ZABOLOTNAYA/75
    Nadezhda EVSTYUKHINA/75
    Roman KONSTANTINOV/94
    Gleb PISAREVSKIY/105
    Dmitry KLOKOV/105
    Evgeny CHIGISHEV/+105

Jag vet dock inte varför. Gissar att de förbereder sig för EM eller rent av OS.

Alltid kul att läsa inlägg av sån som dej Emil. Du verkar ju kunna en del lyftarhistoria. Du har säkert rätt i det där med juniorerna. Har tyvärr inte mina
    gamla tidningar tillgängliga. Vet bara att Zackharevish hade grymma resultat som junior i 90 och 100 kg klassen. Naturligtvis också Suleymanoglu.
    Ett annat gammalt 80 talsresultat som inte går av för hackor är ju Pisarenkos
    265 i stöt vägandes 128. Olyckligtvis så har jag svårt att följa lyftningen numera sedan jag blev av med Eurosport.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 51 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.