Vad finns de för styrkesporter?

Home Forums Styrkehörnan Vad finns de för styrkesporter?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • Author
    jeppe på berget wrote:
    Armbrytning är helt klart en styrkesport visst är det mycket teknik men det är det ju även i SL, OL och strongman där styrkan är väldigt avgörande.

Men, i armbrytning är det nog nästan mer teknik än vad styrka gäller i andra sporter.. armbrytningen är ju typ 85% teknik och resten styrka typ, starkeman skulle jag vilja säga att det är välldigt mycket styrka eftersom man inte har testat allt alltid.. SL är ju relativt mycket teknik eftersom man fokuserar sig hela tiden konstant på just dem tre övningarna :)

Hallinder wrote:
    Men, i armbrytning är det nog nästan mer teknik än vad styrka gäller i andra sporter.. armbrytningen är ju typ 85% teknik och resten styrka typ, starkeman skulle jag vilja säga att det är välldigt mycket styrka eftersom man inte har testat allt alltid.. SL är ju relativt mycket teknik eftersom man fokuserar sig hela tiden konstant på just dem tre övningarna :)

Fråga en armbrytare så haller han nog inte med dig :)

Eller vad säger du Jeppe på berget?

Timme wrote:
    Fråga en armbrytare så haller han nog inte med dig :)

Eller vad säger du Jeppe på berget?

Inte? Hmm, det här är vad alla armbrytare har sagt till mig under mina träningar i alla fall och dem tävlar ju på sm, em och vm så..

Det är ungifär 85% teknik och 15% styrka.

spjut kastning

Girevoy sport, eller kettlebellyftning är en styrkesport där man tävlar i ryck och stöt för reps, kolla in [www.girevoysport.ru] och [www.nakf.net]

Om man bryter mot en som är teknik så använder man en brytarstil där styrkan är avgörande och om man möter en starkare tjej/kille så har man större nytta av en bra teknik. Alla kan lära sig teknikerna men sedan krävs det styrka för att utföra rörelsen. Man kan ha en 100% teknik i frivändning men ändå inte rubba 450 kg det är samma sak som att ha en jätte bra teknisk topp(brytarstil) men man kan inte rubba John Brzenk (legend inom armbrytning). Så teknik viktig men man lär sig ganska lät, styrkan viktig och tar lång tid att bygga upp. Man ägnar ca 90% av min armbrytar träning åt styrka och resten åt teknik. Man kan även jämföra med löpning, person 1 tävlar i 100m mot person 2 dom startat samtidigt och person 1 går i mål före person 2 varpå person 2 säger ”ja du vann bara för att du har bättre teknik men jag ÄR snabbare än dig”
    Alltså både teknik och styrka i enskild muskel och sena bidrar till kraften i handen (brytkraft).

Macke89 wrote:
    Styrkelyft: Bänkpress, knäböj, marklyft
    Tyngdlyftning: Ryck, stöt
    Strongman

När det är alla 3 momenten i styrkelyft så heter det SL.
    Enbart bänkpress ingår också i styrkelyft då man tävlar i
    endast bänkpress.

Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.