Vad tar en 15-16 åring i bänk? (max)

Home Forums Styrkehörnan Vad tar en 15-16 åring i bänk? (max)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 166 through 180 (of 294 total)
  • Author

visst kan en 16 åring lyfta 130…är dock mer skeptisk nu till stoffe efter att ha sett videon….

vid första lyftet där vi ser vikterna är passaren väldigt med hela tiden och ser ut att lyfta några kg själv…….vid andra lyftet står passaren i en annan tidszon……det får mig att undra om det är samma vikt på stången vid bägge lyften……….kanske stoffe bara sade inför andra lyftet, ”nu behöver jag ingen hjälp”.

ja jag vet jag är skeptisk men jag har lärt mig att inte ens tro på det man ser.

Mkt starkt !!

Men varför skriver vissa att man drar vikter i bänkpress? Man pressar väl i bänkpress?

jag ska snart fixa video när jag bänkar 300kg, men då ska jag ha tre passare som hjälper till.

130 eller 110, skit samma.
    Jag tycker det var grymt starkt gjort i vilket fall. Särskillt som du ligger helt platt på bänken, vilket gör det klart tyngre. Med lite teknik skulle du kunna lyfta mer utan tvekan.
    Jag lovar att de flesta trodde du var en klenis som skröt via internet om vikter du aldrig varit i närheten av. Även om det bara skulle vara 110 kg så är det starkt som satan i din ålder/vikt och med din teknik.
    Tummen upp =)

Inte säkert att det var 130kg, man såg 110kg men dom två sista 10orna såg man inte.
    Men som jag sa tidigare, starkt även om det ” bara ” var 110kg.
    Med bättre teknik skulle du lyfta mer

Det mest komiska är väl att det fortafarande – efter allt som skrivits, sagts, t.om filmats – har förblivit oklart vad Stoffe lyfter i bänkpress. I en annan tråd filmade emme in sina bänkpressar på 125 kg, och lyckades DIREKT bevisa att han kan klara vikten. Stoffe lyckades inte trots flera filmer bevisa att han lyfter 130.

Det förblir oklart hur mycket Stoffe egentligen lyfter i bänkpress. Det förblir oklart varför han startade hela tråden. Det förblir oklart varför han först sade att han vill tävla i bänkpress, och sedan mitt i allt – när han verkligen KUNDE fått hjälp att tävla – drog sig tillbaka för att mamma förbjudit honom att lyfta tungt. Det förblir oklart hur Stoffe först skadat sig, och sedan trots skadan, kan lyfta maxvikter i bänkpress. Det mesta i tråden förblir oklart.

Frågan om Stoffe-90 lyfter 130 kg i bänkpress eller ej är naturligtvis egentligen helt oviktig : det har inte någon som helst betydelse för någon annan än möjligen för honom själv om han klarar det. Ändå är det intressant att han först skriver att han klarar vikten, sedan lovar bevisa det med hjälp av film – och sedan inte kan filma en enda film som verkligen visar att han gör det.

Skulle det vara en juridisk fråga (vilket det inte är) skulle den s.k ”bevisbördan” ligga hos Stoffe : den som säger att han/hon gjort en sak måste själv kunna bevisa detta för att det ska kunna anses vara sant. Bevisbördan ligger inte hos tvivlarna, de ska inte behöva bevisa att han/hon inte gjort det. (Ifråga om brottsfall är det tvärtom med bevisbördan. Då ligger den hos den som anklagar. En som är misstänkt för brott behöver inte bevisa att han/hon är oskyldig)

Så ”juridiskt” har Stoffe ”förlorat”. Han har INTE kunnat bevisa att han gjort det han påstått.

Sedan får var och en tro vad han vill. JAG tror att Stoffe inte klarat 130 kg. För OM han hade gjort det så hade det varit en amla sak att filma lyftet som vi kom överens, och på det sättet bevisa saken en gång för alla. Den filmen fick vi aldrig – för Stoffe klarar inte 130 kg.

han vill ju bara ha uppmärksamhet.

Jag har också en längre tid misstänkt att Stoffes viktigaste motiv är att han vill ha uppmärksamhet. Det började med att han överdrev om sina bänkpressresultat – också för att få uppmärksamhet – men lät skämtet gå en aning för långt. Han trodde att också vi andra – däribland jag själv – är bluffare (av sig själv känner man andra). Så märkte han att han gått en smula för långt, och måste dra sig ur. Så han uppfann en axelskada, samt hittade på att han inte vågade tävla för att mamman då skulle upptäcka att han tränade tungt. (Den bristande logiken i detta har jag framhållit i ett tidigare inlägg, i vilket Stoffe höll med mig ”i nästan allt jag säger”).

Jag tror nog att Stoffe-90 tänkte dra sig ur spelet efter att ha berättat om axelskadan. Men så avslöjade jag här i tråden att jag tror han är en bluff. Detta ville han inte godkänna, för han ville dra sig ur med äran i behåll. Och så märkte han att han kan FORTSÄTTA uppmärksamhet genom att hålla tråden vid liv.

Till sist kom dock sanningens ögonblick. Han måste komma med filmbevis för att han klarat 130 kg i bänkpress. Så han filmade. Jag har ännu inte sett filmen, men på basen av andras kommentarer har jag förstått att han verkligen har 130 kg på stången i ett lyft, där en passare håller i stången. Som jag tidigare påpekat kan varken lyftare eller publik med säkerhet säga hur mycket en passare som håller i stången hjälper till i lyftet. Men han filmade också ett annat lyft där han ensam lyfter en vikt, som KUNDE vara 130 kg – men som naturligtvis inte är det (då hade han filmat som i det första lyftet, så att man sett vikterna).

Eftersom Berra upptäckte att detinte syntes on det faktiskt var 130 kg på stången i det andra lyftet – det riktiga beviset – fann Stoffe för gott att avsluta tråden med låtsad ilska, och dessutom passa på att säga att han inte kan bänka tungt på länge pga sin axelskada. På det viset kunde han väcka uppmärksamhet så länge som möjligt, och ändå dra sig ur med äran i behåll, utan att någon direkt kunnat BEVISA att han ljuger – trots att sunda förnuftet säger att det är så.

Själv har jag varit styrkelyftstränare i 26 år, och sett både det ena och det andra. Jag har velat vara med i tråden först för att hjälpa Stoffe om det hade visat sig att han inte varit en bluff (även om jag redan från början gissade att hans talang var överdriven). Sedan fortsatte jag, dels för att det irriterade mig en smula att Stoffe försökt luras, dels för att hålla tråden vid liv, och se hur folk resonerar kring detta.

För en SL-tränare har det en viss betydelse hur mycket en talangfull 16-årig ungdomslyftare som väger 80 kg kan lyfta i bänkpress efter 5-6 månaders träning (utan att använda dopingpreparat). Detta har jag en bestämd uppfattning om : det är mycket svårt att nå sådana vikter, om alla nämnda kriterier uppfylls. Men det har varit intressant att se hur andra resonerar.

Det är intressant att också människor som själva hållit på med styrketräning har en så vag uppfattning om vad som är möjligt eller omöjligt att klara, och ur MÄNSKLIG synvinkel är det intressant att se att många människor är så lättlurade att de är beredda att tro på vad som helst.

Kanske det borde vara dags för mig – som gammal ”affärsman” – att sälja Eiffeltornet?

håller med stahlberg. Jag är övertygad om att filmen är fake och att killen bara vill ha uppmärksamhet. Det är ändå bra att få upp 110kg som 15åring.

Jacksatan wrote:
    håller med stahlberg. Jag är övertygad om att filmen är fake och att killen bara vill ha uppmärksamhet. Det är ändå bra att få upp 110kg som 15åring.

Måste nog instämma i kören. Jag ville verkligen att Stoffe skulle lyckas med uppgiften att greja 130kg i bänkpress. Filmen skulle bli beviset och alla tvivlare skulle få be om ursäkt för att de inte trodde honom. Tyvärr ger inte den här filmen mer bevis än den första filmen där Stoffe reppar på 100kg med aktiv passare. Jag bedömde av den första filmen att Stoffe skulle ha god chans att lyfta 110kg själv utan hjälp. Det har han bevisat med den nya filmen och är ett mycket bra resultat för en 15åring. Jag vill gärna tro på Stoffe då han påstår sig pressa 130kg. Jag tycker att ljuga om sina vikter mm är löjligt och har aldrig förstått varför folk gör det.

Hade jag varit i Stoffes kläder hade jag verkligen inte lämnat något åt slumpen. Jag hade filmat när stången laddades med vikter och sen sett till att hela stången varit synlig i filmsekvensen. Ett filmklipp där man inte ser hela stången är i princip värdelöst som bevis.
    Jag hoppas att du inte ljuger för oss Stoffe och att du verkligen gör 130kg i bänkpress. Tyvärr har din film istället för att övertyga oss snarare gjort oss mer skeptiska.

Visst, visst det kanske är 130kg på sista lyftet. Tyvärr tänker jag direkt ” man ser inte kanterna på stången, vilka står där och lyfter…

Också 110 kg är bra för en 15-16-åring, som väger ca 80 kg och som tränat i ett halvår. Det är dock stor skillnad mellan 110 och 130 kg. Hade Stoffe lyft 130 kg hade han varit en talang av ENORMA mått, 110 sänker honom till de ”vanliga dödligas” skara.

Tänk om han är det då? Jag tycker du kastar iväg honom som bluff på lite väl lösa grunder.

Fast du och jag har nog olika sätt att bemöta folk, lögnare eller inte, den saken e klar ;)

Stoffe-90 wrote:
    Själv är jag 15 (snart 16) och lyckades pressa upp 130kg på stången som max :D

Är det bra för min ålder eller?
    isåfall funderar jag på att eventuellt börja styrketävla eller nått :P
    jag tränar på ungefär 6×3 @ 95-100kg bänk.

är cirka: 178cm lång.
    väger : 78kg.

GLAD FÖR SNABBA SVAR :D

Fixa en klubb, vart bor du, kanske kan komma med i vår ( JSK ) sveriges bästa;) Och jag kan nog tro på dig:P Är rätt dukgit sj. tog 130 efter 4 månaders träning, nu efter 1 år, 145 MED STOPP :) Adda på msn . damir_aka_rambo@

stahlberg wrote:
    Också 110 kg är bra för en 15-16-åring, som väger ca 80 kg och som tränat i ett halvår. Det är dock stor skillnad mellan 110 och 130 kg. Hade Stoffe lyft 130 kg hade han varit en talang av ENORMA mått, 110 sänker honom till de ”vanliga dödligas” skara.

hejsan ! Sthalberg! Känner du till jsk ? Gick med där i början av sommaren. Många tyckte att jag var stark å allt son. efter att ha tränat 10 månader innan jag gick med där så tog jag ca 140, UTAN stopp.. Hade tränat helt fel oxo under den tiden, 12 or på allt jag körde X 3 även i bänken, klubben blev dock förvånade över att jag maxxade så mkt, idag tar jag ca 145 med stopp ;) Efter 1 års totla träning var av ca 3 månader SERIÖS:) Du verkar vara en duktig Styrkelyftare eller vad man ska säga, kan din sak :) E mail eller något annat så vi kan sncka vidare, har en del tränings frågor, om det är okej :) Skriv till mig, [mailto:Damir_aka_rambo@hotmail.com]! MVH Damir från Jönköpings

Viewing 15 posts - 166 through 180 (of 294 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.