Vad tar en 15-16 åring i bänk? (max)

Home Forums Styrkehörnan Vad tar en 15-16 åring i bänk? (max)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 211 through 225 (of 294 total)
  • Author

Stefan L är ovanligt lättrogen. Livet blir på ett sätt lätt att leva, men på ett annat sätt svårt, om man tror att människor aldrig ljuger.

Som Stefan säger är det fullt möjligt för en 15- eller 16-åring att lyfta 130 kg i bänkpress. Jag tränar själv ofta samtidigt som ungdomsvärldsmästaren Jani Rainela (omtalad också i detta forum), som är född 1988 och som bänkar LÅNGT över 200 kg.

När vi tar i beaktande de förutsättningar som gäller just Stoffe-90 så är chansen att han ska klara 130 betydligt mindre – närmast minimal. Han är 15 år, han väger under 80 kg, han har tränat ett drygt halvår. Det FINNS lyftare som klarat 130 kg med samma förutsättningar. De är supertalanger.

De filmer som Stoffe sänt in som ”bevis” för sin prestation visar dessutom att hans lyftteknik i bänkpress är dålig, osäker. Detta minskar ytterligare chanserna till att Stoffe skulle höra till dessa supertalanger. I ”filmbevisen” frankommer ingenting som talar för att Stoffe pressat upp 130 kg på egen hand (snarare tvärtom). För en logiskt resonerande människa är hans prestation därför HÖGST OSANNOLIK. För Stefan L är den däremot sannolik.

Stefan L : Du säger att många tvivlare inte ”har så lätt för bänk” och därför tvivlar. Jag vågar påstå att jag under mina 30 år inom ”styrketräningsbrasnchen” – av vilka några år som gyminstruktör och 26 som styrkelyftstränare (där jag haft ett 100-tal egna adepter, samt följt med ett MYCKET STORT antal lyftares – också ungdomslyftares – tränings- och tävlingsverksamhet) – har skaffat mig en BETYDLIGT STÖRRE ERFARENHET av bänkpress än du, och därför har betydligt bättre möjligheter att sätta mig in i vad som är sannolikt resp. osannolikt ifråga om bänkpressresultat enligt de förutsättningar som Stoffe beskriver. Är du av annan åsikt?

Wolfen wrote:
    Man
    22år
    173cm
    71kg

Är klen som fan i BP, men iaf hyfsad i andra övn:=)

Du är inte ensam vet inte vad det är men bänkpressen får jag inte till.: hantel press osv. går rätt shysst med ökningar.. men bänkpressen står jag helt still i rätt knepigt faktiskt

äsch….kan säkert uppfattas som stötande

Jag tyckte att de där 100kilona såg väldigt lätt ut!!
    Och inte sjutton jobbar passaren mer än på sista repset.. tror ni att han från den positionen kan hjälpa till så himla mycket?? Då pajjar han ju ryggen om han tar i från den ställningen *suck*
    Stoffe!!
    Jag tror du är riktigt stark för din ålder och tvivlar inte på att du maxar på 130kg!!
    Lycka till i din framtida satsning!!

Mvh. Lisa!!

lisa_dragon wrote:
    tror ni att han från den positionen kan hjälpa till så himla mycket?? Då pajjar han ju ryggen om han tar i från den ställningen *suck*

:pop:

Kul om han passar, i en position där han inte kan hjälpa lyftaren ifall han får problem hahahahhahaha (tror inte att han inte är kapabel att passa, men det låter ju så på ovanstående talare)

inte helt orimligt, har en lill syrra som gör en 8:a på 50 kg o hon är 13 år….. o knappt tränat. Vissa har anlag för att vara starka!

8 på 50 är minst 65. Din lillsyrra hör med andra ord till de starkaste styrkelyftarna i världen i hennes klass om hon inte väger extremt mycket.

Jag tror att ni helst av allt borde lyssna på Ståhlberg (stahlberg) i den här tråden. Han hör till de absolut kunnigaste människorna i Norden inom styrkelyft. Han är någon slags Nordens motsvarighet till Louie Simmons. Han har tränat lyftare många år innan många av oss ens var födda.

tar du 130 kg utan att styrketräna så ljuger du ju ganska fint. :)

Kalmarfilip wrote:
    tar du 130 kg utan att styrketräna så ljuger du ju ganska fint. :)

Läs igenom tråden ..

Jag är 16 och när vi hade gymnastik på gymet så lyfte de killar som inte tränade alls mellan 30-45kg.Frågade av en kompis som går i en annan skola hur mycket de lyfte så de som antagligen discotränar på någåt gym lyfte 60-70kg.Om man räknar medeltalet av alla 15-26åringar så skulle det bli mellan 35-50kg tror jag

Bamse wrote:
    Precis som lilla mig då!:)
    Har för mig att jag var 16 när jag först provade bänkpress och tryckte då upp modiga 35kg.:nod

hehe skönt att flera har börjat där då och byggt sin väg uppåt :D det är ju great. keep on pumping and squeeezing the weights :p

när jag var 16,5år gammal va jag på gymmet med gympan. Alla killar skulle givetvis maxa. Killarna som spelade hockey hade ju haft lite fys på gymmet och maxade 70kg – 80kg ungefär.
    Själv lyckades jag få upp 47,5kg och var då lite över 180cm lång och vägde 63kg. Efter det gick jag och köpte ett gymkort. 19år gammal vägde jag nästan 110kg och gjorde 8reps på 130kg. Så visst går det att bli stark utan att vara född på en bänkpress

När jag själv gick på högstadiet (13-14 år) så testade de flesta bänken och de starkaste tog nästan 60kg, jag tog 40kg men ja vägde int så mycket. då började jag träna och när jag gick ur nian tog jag 102,5kg med en kroppsvikt på 67kg ( om jag kommer ihåg rätt) så det gick bra fort att bli stark alltså.
    vad vill jag ha sagt med detta? ingenting:)

Duncken wrote:
    När jag själv gick på högstadiet (13-14 år) så testade de flesta bänken och de starkaste tog nästan 60kg, jag tog 40kg men ja vägde int så mycket. då började jag träna och när jag gick ur nian tog jag 102,5kg med en kroppsvikt på 67kg ( om jag kommer ihåg rätt) så det gick bra fort att bli stark alltså.
    vad vill jag ha sagt med detta? ingenting:)

Du var inte så långt ifrån svenskt rekord då :) Rokordet ligger på 115kg….

Hej Stoffe!

Jag tycker att du ska söka dig till en klubb som heter Södra TK dem har många duktiga lyftare , ung som gammal.
    Hälsn. Carina från Sundbybergs TK

Viewing 15 posts - 211 through 225 (of 294 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.