Vad tar en 15-16 åring i bänk? (max)

Home Forums Styrkehörnan Vad tar en 15-16 åring i bänk? (max)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 294 total)
  • Author

Jag känner rätt så många som tränar seriöst, och känner till ännu flera. Så antalet är nog inte VÄLDIGT litet ändå. Tvärtom har Sverige för tillfället ett uppsving beträffande UNGDOMS-styrkelyft. Exempelvis var deltagarantalet i SM i styrkelyft för 18-åringar i april i år överraskande stort.

Sverige har dessutom för tillfället flera ungdomstalanger av klass. Tomas Sundström (klass 90 kg) blev världsmästare för subjuniorer (u18). T.ex Bernhard Skoglund, Matias Lind m.fl måste räknas som talanger med stor potential, och flera andra har goda utvecklingsmöjligheter.

Deny wrote:
    Lägg upp filmen här, [http://www.rapidshare.de/] , och skriv download adressen i ett inlägg så kan vi andra tanka ner det, så kommer nog du inte bli betvivlad längre..

Jag hittar inte filmen på datorn ( har inte letat så intenstivt) men jag kan kolla mer senare när det blir ork o tid över.
    Om ni tror mig eller ej , spelar ingen roll för min del, upp till var och en.!
    som sagt, jag vill inte hävda mig. Upp till er om ni tror mig eller ej!

Ett så pass hårt resultat som 130 kg för en 15-16-åring som väger kring 80 kg är förstås svårt att tro på för många.

Men om det är viktigt för någon att kolla sanningshalten i de påstådda vikterna så kan jag berätta att Stoffe och jag har kommit överens om att träffas när jag kommer till Stockholm i november. Om det visar sig att Stoffe är så bra som han säger så kan jag – förstås om han tillåter det – intyga det här. MIN trovärdighet när det gäller SL är nämligen 100 %-ig.

På denhär datorn kommer jag för övrigt inte in på hotmail (eller någon mail överhuvudtaget). Senare ikväll borde jag kunna göra det.

Jag har fyllt 16 för ett tag sen och tar också 130 i bänk(utan stopp). Men jag tänker inte börja tävla än på ett tag för att jag ska satsa på hockeyen i första hand.

För den som FAKTISKT vill bli BRA lönar det sig dock oftast att börja tävla så snart som möjligt (det är förstås annat om man har en annan huvudgren, som hockey). På LÅNG SIKT måste man ju komma upp till resultat på en god bit över 200 kg.

Jag väger 82 kg. Jag har film när jag tar 120 kg, men det är i vanliga kläder i skolan så jag kunde inte maxa riktigt ifall jag skulle skada mig. Kan jag skicka länken här eller kan jag bli avstängd då på nåt sätt? Filmen finns på [www.youtube.com].

Oj det vart visst en länk när jag skrev hemsidan så då är det väl lika bra att jag lägger in riktiga sidan då nu när jag länkat dit iallafall. [http://www.youtube.com/watch?v=tvIhxFOvmFU]

darcytucker wrote:
    Oj det vart visst en länk när jag skrev hemsidan så då är det väl lika bra att jag lägger in riktiga sidan då nu när jag länkat dit iallafall. [http://www.youtube.com/watch?v=tvIhxFOvmFU]

Fan va smalt du greppade där.. ?
    Såg ändå rätt lätt ut..

jwallin wrote:
    Fan va smalt du greppade där.. ?
    Såg ändå rätt lätt ut..

Jag höll lite bredare än axelbrett( vilket är smalt). Jag är kan lyfta tyngre när jag håller så än när jag håller lillfingrarna vid ringarna. Jag kunde maxa ungefär 125 kg när jag filmade det där men jag var i skolan och hade inte tid att värma upp riktigt så jag gick upp på full vikt. Därför såg det ganska lätt ut.

Jag ska trycka upp 130kg snart på film o lägga upp den här..men jag ska vänta lite med o maxxa..har någ en en axelskada på G..känns så när jag ska bänka iaf..så jag avvaktar lite, de gick bra idag me bröst men det kändes i framsida axel i den vänstra axeln. :/

vill ju inte dra på mig några skador lixom.!

Var känns det? När känns det? Hur känns det? Du kan maila ett svar om du vill också (men själv kommer jag in på mailen först imorgon kväll).

Träna aldrig en övning om den orsakar ”onaturlig” smärta. Om axeln smärtar i bänkpress-utförandet så kan det nog löna sig att vila helt en tid (från både bänkpress och andra övningar som förorsakar smärta). Annars kan du ha t.ex en inflammation på halsen (vilket kan kräva längre vila).

Kom också ihåg att träna tillräckligt mångsidigt – inte bara de primärt arbetande musklerna utan också antagonistmusklerna. Men det kan vi återkomma till.

Här är länken på videon där jag lyfter 100kg 7ggr :[http://rapidshare.de/files/34439236/Kricke_langar_100kg_baenk__P.AVI]

NOTERA: Det var i början av maj 06!.

Jag skickar snart in en video på 130kg. för att vissa utav av er inte tror mig.
    t.ex. Ståhlberg, bara för att jag sa att jag övervägt o inte börja styrketräna så trode han att jag bangade ur för att jag var en lögnare..

Mina orsaker till varför jag inte vill börja tävla i bänk är personliga.

(hoppas att länken ska funka).

det var det.

Länken verkar bara kunna ses en gång :S

kan ngn förklara hur jag lägger upp den så att alla kan se videon? så fixar jag det imorrn :emo-thumb

När Stoffe-90 berättade att han klarat 130 kg i bänkpress så fanns det två möjligheter :
    1. han ljög
    2. han var en talangfull lyftare.

Risken att han ljög var uppenbar. Men eftersom jag gillar att hjälpa lyftartalanger så bad jag honom maila mig ändå. För jag visste att han förr eller senare åker fast om han ljuger.

Jag tror inte han tänkte maila mig från början. Men som tråden fortsatte – när han påpekade att han inte visste vilken klubb han skulle tillhöra – så ”blev han tvungen” att maila mig ändå.

När det började bli tal om min företsående resa till Sverige den 4.11, och dessutom stod klart att jag måste se honom bänka, så började han dra sig ur. Som orsaker angav han 1) att han har en axelskada och 2) att hans mamma förbjudit honom att träna tungt.

Jag har sysslat med styrketräning i 30 år. Om en människa säger – som Stoffe-90 sagt – att han är beredd att göra vad som behövs för att gå långt inom styrkelyft/styrketräning så finns det inte en mamma i världen som kan hindra honom. Jag har varit med om att nästan med våld hindra sjuka och skadade lyftare från att träna. Att en axelskada som man inte låtit undersöka ordentligt eller gjort allt för att bota skulle sätta stopp för en motiverad lyftares karriär är rent nonsens.

Sådana förklaringar kan endast en idiot gå på. Stoffe-90 är alltså en bluff.

Jag tittade på filmen. Där ligger en lyftare (kanske Stoffe-90?) alldeles platt på bänken och tränar vinglig bänkpress. Klarar den lyftaren 130 kg så har han styrka för 150. För tekniken är lika med plus minus noll.

Lyftaren har bakom sig en passare som styr stången. Det är omöjligt att kontrollera hur mycket passaren hjälper till i själva lyftet – i synnerhet som man inte kan se filmen flera gånger i rad. Men helt klart är att lyftaren gör HÖGST 3 reps någorlunda ensam (och också då är de styrda).

Jag blev så överraskad av den usla tekniken att jag glömde kolla om man kan räkna vikterna på stången, för att se om det var 100 kg. Det ska jag göra när jag kan ladda ner filmen igen.

Men också om det VAR 100 kg på stången så har lyftaren ifråga inte utfört ETT ENDA lyft på denna vikt (100 kg eller någon annan vikt) som skulle varit godkänt på bänkpresstävling.

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 294 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.