Home › Forums › Styrkehörnan › Vad tar en 15-16 åring i bänk? (max)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 september, 2006 at 16:26 #902601Anonym anvandareMember
Visst är det 100kg du lyfter 4x15kg 2x10kg plus stången 20kg. Det är den gamla typen av viktskivor så jag känner väl igen dessa. För att få godkända lyft på tävling så krävs sjävlklart ett korrekt utförande. Om jag ska bedöma dig efter filmen du lade upp skulle jag tro att med lite slipande på tekniken skulle du kunnat göra ett godkänt lyft på 100-110kg.
Som du själv säger är det 6 månader sedan filmklippet spelades in. Har du bra gener är det inte en omöjlighet att du skulle ha ökat din styrka i bänkpressen med 10-20kg på 6 månader. Det finns ju också möjligheter att du har förbättrat din teknik på dessa månader.Jag kan tycka att det är lite märkligt att du först tar kontakt för att få hjälp och sedan backar ur. Dock ser jag på filmen att det finns en hel del bänkstyrka i dig och med förbättrad teknik och sex månaders träning sen filmen är 130 kg ingen omöjlighet.
26 september, 2006 at 16:37 #902602Anonym anvandareMemberFortress wrote:Visst är det 100kg du lyfter 4x15kg 2x10kg plus stången 20kg. Det är den gamla typen av viktskivor så jag känner väl igen dessa. För att få godkända lyft på tävling så krävs sjävlklart ett korrekt utförande. Om jag ska bedöma dig efter filmen du lade upp skulle jag tro att med lite slipande på tekniken skulle du kunnat göra ett godkänt lyft på 100-110kg.
Som du själv säger är det 6 månader sedan filmklippet spelades in. Har du bra gener är det inte en omöjlighet att du skulle ha ökat din styrka i bänkpressen med 10-20kg på 6 månader. Det finns ju också möjligheter att du har förbättrat din teknik på dessa månader.Jag kan tycka att det är lite märkligt att du först tar kontakt för att få hjälp och sedan backar ur. Dock ser jag på filmen att det finns en hel del bänkstyrka i dig och med förbättrad teknik och sex månaders träning sen filmen är 130 kg ingen omöjlighet.
Japp.
Men jag har mina skäl att backa ur, Mer behövs egentligen inte sägas om den saken, eller hur? det har hänt en grej som gör att jag backar ur, men det är privat och jag tänker inte berätta något alls om det.
26 september, 2006 at 16:41 #902603Anonym anvandareMemberTack föressten för att du är den första som inte säger ”BLUFF” ”LÖGNARE” o dyligt!
26 september, 2006 at 17:27 #902604Anonym anvandareMemberDen första?
26 september, 2006 at 17:59 #902605Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Den första?Okey bland de första då, sorry
😮26 september, 2006 at 19:05 #902606Anonym anvandareMemberWolfen wrote:Jag tycker det ser jättebra ut. Vet ej om jag har skrivit i tråden innan, men har jag det var jag antagligen väldigt tveksam. Ber om ursäkt för detta ev misstag.Vet ej, men tack för den ev. ursäkten ändå :p
26 september, 2006 at 19:10 #902607Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=zRozNWXNUv8][http://www.youtube.com/watch?v=zRozNWXNUv8]
Jag har lagt upp klippet på youtube istället.
Ok, tack så mkt det var snällt
26 september, 2006 at 19:15 #902608Anonym anvandareMemberWolfen wrote:Själv gör jag en 3:a på 80 som bäst:(Okej! ålder + din vikt då o kön?
26 september, 2006 at 20:15 #902609Anonym anvandareMemberkön? hihi
26 september, 2006 at 20:52 #902610Anonym anvandareMemberWolfen wrote:Man
22år
173cm
71kgÄr klen som fan i BP, men iaf hyfsad i andra övn:
Alright
26 september, 2006 at 22:15 #902611Anonym anvandareMemberFörst skriver Stoffe-90 och ljuger om sina bänkpressresultat. När man sedan kritiserar honom för att han ljuger (efter att först ha varit villig att offra både tid och pengar för att ge honom en hjälp som han uttryckligen begärt) så blir man själv kritiserad för trakasserier.
Det intressanta är att Voldemaahr & co gör mig till boven i denhär tråden. Den synvinkeln är intressant. enligt Voldemaahr & co ska man alltså otrakasserad kunna ljuga på internet (kanske också IRL), och den som kritiserat en för lögnerna blir beskylld för trakasserier. Det är DEN LOGIKEN som får mig att tro att det inte är så mycket bevänt med Voldemaahrs tankeförmåga i andra sammanhang heller.
Naturligtvis kunde man bara skakat på huvudet åt Stoffe-90:s påståenden från början. Men OM han hade sagt sanningen så hade han kanske gått miste om en chans att börja tävla i en gren han hade haft verklig talang för, och styrkelyft i sin tur ha gått miste om en stor talang. Chanserna var inte stora, men det fanns en minimal möjlighet. Då var det bättre att avslöja honom som lögnare. De s.k trakasserierna kom på köpet : jag gillar inte idrottsmän som fuskar, ljuger om resultat etc.
26 september, 2006 at 22:26 #902612Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:Först skriver Stoffe-90 och ljuger om sina bänkpressresultat. När man sedan kritiserar honom för att han ljuger (efter att först ha varit villig att offra både tid och pengar för att ge honom en hjälp som han uttryckligen begärt) så blir man själv kritiserad för trakasserier.Det intressanta är att Voldemaahr & co gör mig till boven i denhär tråden. Den synvinkeln är intressant. enligt Voldemaahr & co ska man alltså otrakasserad kunna ljuga på internet (kanske också IRL), och den som kritiserat en för lögnerna blir beskylld för trakasserier. Det är DEN LOGIKEN som får mig att tro att det inte är så mycket bevänt med Voldemaahrs tankeförmåga i andra sammanhang heller.
Naturligtvis kunde man bara skakat på huvudet åt Stoffe-90:s påståenden från början. Men OM han hade sagt sanningen så hade han kanske gått miste om en chans att börja tävla i en gren han hade haft verklig talang för, och styrkelyft i sin tur ha gått miste om en stor talang. Chanserna var inte stora, men det fanns en minimal möjlighet. Då var det bättre att avslöja honom som lögnare. De s.k trakasserierna kom på köpet : jag gillar inte idrottsmän som fuskar, ljuger om resultat etc.
Rent utsagt.
HUR i hellvete vet du att jag ljuger om mina resultat? känner du mig? vet du mina skäl till att inte börja? vet du ens vad du dillar om?Så om jag skickar in en video där jag
1. visar siffran på vikterna ( för annars blir man ju misstrodd)
2. Lyfter den HELT själv ( för annars blir ju passaren misstänkt medhjälpare)
3. Lyfter korrekt så som du säger att jag ska lyfta?ÄR JAG FORTFARANDE EN LÖGNARE DÅ ELLER INTE?
OCH IFALL JAG INTE ÄR DET , KAN DU ERKÄNNA DU HADE FEL DÅ?26 september, 2006 at 22:35 #902613Anonym anvandareMemberStoffe-90 har alltså sänt in en film där han lyfter 7 reps på en vikt som iaf högst troligt är 100 kg. Ändå blir det mycket osäkert hur mycket han verkligen kan lyfta.
Dels beror detta på att han berättatatt han lyft 130 kg i bänkpress. I samma veva har han pratat om att tävla. Han har visserligen aldrig påstått att hans 130 skulle varit regelrätt lyft (han känner ju inte ens till reglerna). Men eftersom han skrutit om att hans 130 skulle räcka långt på tävling, så hade man KUNNAT TRO att det fanns något tävlingslikt i hans lyft. Det finns det inte. 7an på 100 kg innehåller inte många – om ens ett enda – lyft som påminner om ett tävlingslyft.
Men det är inte bara det. Stoffe påstår att han får mycket litet hjälp. Men i verkligheten kan en lyftare inte alls bedöma hur mycket hjälp han får av en passare som tar i ”lite”. Många gånger i fall där passaren hjälpt lite så VET LYFTAREN INTE ALLS OM DET. Så Stoffe har mycket svårt att avgöra hur mycket passaren tagit i.
De som passar säger ofta att de hjälpte ”väldigt lite” också om de hjälpt till en hel del. Detta är mycket vanligt. Troligen säger de detta för att uppmuntra den som gjort serien.
Filmen visar dock en passare som för det första håller i stången redan från första repset, för det andra ser ut att hjälpa till en hel del, och för det tredje dessutom styr stångens rörelsebana ganska mycket. Jag har varit med om liknande passare förut och råkar veta att skillnaden i resultat med och utan passare för en sådan lyftare är MÄRKBAR (det kan röra sig om 10-tals kg skillnad i 1RM).
Att passa så att man håller i och styr stången är ett USELT sätt att passa – också för icke-styrkelyftare. Lyftaren – i dethär fallet Stoffe-90 – kommer ALDRIG att lära sig lyfta bänkpress ordentligt på dethär sättet. En duktig passare behöver ALDRIG röra i och följa med stången, annat än i två fall :
1) lyftaren gör forced reps eller
2) lyftaren är HELT NY och övningen vinglar hit och dit så att man MÅSTE följa rörelsebanan (detta gäller oftast MYCKET unga lyftare, betydligt yngre än stoffe).På dethär sättet blir det fullständigt oklart hur mycket Stoffe-90 kan lyfta i bänkpress, regelrätt ELLER som gymlyft. Det enda som är klart är att det rör sig om LÅNGT under 130.
26 september, 2006 at 22:40 #902614Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:Stoffe-90 har alltså sänt in en film där han lyfter 7 reps på en vikt som iaf högst troligt är 100 kg. Ändå blir det mycket osäkert hur mycket han verkligen kan lyfta.Dels beror detta på att han berättatatt han lyft 130 kg i bänkpress. I samma veva har han pratat om att tävla. Han har visserligen aldrig påstått att hans 130 skulle varit regelrätt lyft (han känner ju inte ens till reglerna). Men eftersom han skrutit om att hans 130 skulle räcka långt på tävling, så hade man KUNNAT TRO att det fanns något tävlingslikt i hans lyft. Det finns det inte. 7an på 100 kg innehåller inte många – om ens ett enda – lyft som påminner om ett tävlingslyft.
Men det är inte bara det. Stoffe påstår att han får mycket litet hjälp. Men i verkligheten kan en lyftare inte alls bedöma hur mycket hjälp han får av en passare som tar i ”lite”. Många gånger i fall där passaren hjälpt lite så VET LYFTAREN INTE ALLS OM DET. Så Stoffe har mycket svårt att avgöra hur mycket passaren tagit i.
De som passar säger ofta att de hjälpte ”väldigt lite” också om de hjälpt till en hel del. Detta är mycket vanligt. Troligen säger de detta för att uppmuntra den som gjort serien.
Filmen visar dock en passare som för det första håller i stången redan från första repset, för det andra ser ut att hjälpa till en hel del, och för det tredje dessutom styr stångens rörelsebana ganska mycket. Jag har varit med om liknande passare förut och råkar veta att skillnaden i resultat med och utan passare för en sådan lyftare är MÄRKBAR (det kan röra sig om 10-tals kg skillnad i 1RM).
Att passa så att man håller i och styr stången är ett USELT sätt att passa – också för icke-styrkelyftare. Lyftaren – i dethär fallet Stoffe-90 – kommer ALDRIG att lära sig lyfta bänkpress ordentligt på dethär sättet. En duktig passare behöver ALDRIG röra i och följa med stången, annat än i två fall :
1) lyftaren gör forced reps eller
2) lyftaren är HELT NY och övningen vinglar hit och dit så att man MÅSTE följa rörelsebanan (detta gäller oftast MYCKET unga lyftare, betydligt yngre än stoffe).På dethär sättet blir det fullständigt oklart hur mycket Stoffe-90 kan lyfta i bänkpress, regelrätt ELLER som gymlyft. Det enda som är klart är att det rör sig om LÅNGT under 130.
Om jag tar 130kg helt själv då? utan passare osv. är jag fortfarande ” en bluff då”?
säg vad som krävs för o lyfta ett godkänt 130kgs bänkpress lyft så gör jag det så snart som möjligt!26 september, 2006 at 22:44 #902615Anonym anvandareMemberDen film där Stoffe-90 bevisligen lyfter 130 kg SJÄLV lär vi nog få vänta på.
Han urskuldar sig också med att han har privata skäl till att inte börja tävla. Ingen människa behöver tävla i bänkpress. Alla människor – också Stoffe – har rätt att låta bli att tävla i bänkpress UTAN ATT REDOVISA ETT ENDA SKÄL.
Det som gör att jag trakasserar Stoffe-90 är att han först ljugit om sina bänkpressresultat och sagt att han vill tävla och att han är beredd att göra vad som krävs för att bli bäst. Han behöver hjälp med detta. När han sedan FÅR den hjälp han UTTRYCKLIGEN BEGÄRT (eller just ska få den), så backar han ur.
Skälen han nämnt är mycket tvivelaktiga. Först har han sagt att han är beredd att träna hårt för att bli mycket bra. Sedan har han sagt att han inte kan träna tungt mera för att han är rädd om sin kropp. Och nästan i samma andetag säger han att han JUST NU klarar betydligt mer än tidigare i år (trots att han OCKSÅ påstått att han är skadad och att hans mamma förbjudit honom att lyfta tungt).
Hur kan så MÅNGA SAKER gälla för EN ENDA människa SAMTIDIGT. Om något av dessa påståenden är sant gör det automatiskt ett eller flera andra påståenden till lögnre. Den som tror på Stoffe-90:s smörja är verkligen lättrogen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.