Vad tar en 15-16 åring i bänk? (max)

Home Forums Styrkehörnan Vad tar en 15-16 åring i bänk? (max)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 121 through 135 (of 294 total)
  • Author

Så det skulle alltså vara bättre att lyfta 130kg 1st ggr, än 100kg 10st ggr?

För du som elittränare måste ju veta vilket som är bäst för min dåliga axel, så jag försöker nog på 130 då.

en annan sak

finns det något man kan göra annat än vila för att hjälpa axeln på bättringsvägen?

Tack på förhand.

Både 1×130 och 10×100 kommer att vara påfrestande. Frågan är om en kort mycket tung repetition eller en långvarig medeltung prestation är mer påfrestande. Den frågan vill jag helst lämna obesvarad.

Om någon av mina adepter känner en ”DIFFUS, KONSTIG KÄNSLA” t.ex i axlarna i bänkpress, så gör vi en lätt serie till, för att se om den är kvar. Är den kvar avbryter vi övningen eller träningspasset. Om han stället känner ”SMÄRTA SOM TYDER PÅ SKADA ELLER ATT SKADA KAN UPPKOMMA” avbryter vi serien, han får känna hur det känns, och så avbryter vi passet. Här måste man vara noga med att skilja mellan verklig smärta och den känsla som tung träning kan ge.

Om man får en skada börjar man med att kolla upp om det är en ”typisk” SL-skada. Vid vissa skador sätter man in akut behandling själv (t.ex behandling med is). Det andra man gör är att vila från att träna sådana övningar där smärtan känns. Så hoppas man det går över snabbt.

Går det inte över gäller det att
    1. diagnostisera skadan, dvs ta reda på vilken skada man fått. Detta gör man genom att besöka en ortoped, idrottsläkare, osteopat, kiropraktor eller eventuellt sjukgymnast. Vem man besöker beror mycket på skadans art.
    2. När man fått en diagnos vet man vad det är för skada. Då vet man också vilken typ av behandling som är den rätta (vilket man naturligtvis får reda på av den t.ex läkare man besökt).

I de flesta fall är den viktigaste ”behandlingen” att VILA. För att försnabba läkningsprocessen kan man – beroende på vad det är för skada – ta medicin (t.ex anti-inflammatorisk medicin för att läka en inflammation), el- eller värmebehandlingar, ”köld”behandlingar, hjälp av kiropraktor eller massör eller kobinationer av någon eller några av dessa.

När skadan läkt bör man oftast börja träna försiktigt, så att samma skada inte uppkommer på nytt (då många skador läks svårare, om de uppkommer på nytt, eller kanske inte alls läks om de blir kroniska).

Om man inte vet – eller åtminstone ganska säkert anar – vilken typ av skada det är ska man i det akuta skedet (när skadan uppstått) vara försiktig med att sätta in behandling, så att man inte behandlar fel och bara gör skadan värre. Vila är dock aldrig felaktig akut behandling om man blivit skadad.

Ibland blir man förvånad över hur amatörmässigt folk sköter sina skador. De bara går omkring utan att försöka behandla, även om skadan inte får över. Och många t.om tränar på fastän de är skadade.

Själv behöver jag bara ringa ett telefonsamtal för att få behandling av Finlands bästa kiropraktor redan samma dag eller för att få ett recept på anti-inflammatorisk medicin sänt till närmaste apotek på ett par timmar. Läkartid får jag tyvärr inte så snabbt (ofta först följande dag, och då kostar det).

Vi försöker också undvika skaderisken med ordentlig uppvärmning, stretching i mellandagarna (vilket alla SL-are inte rekommenderar), särskilda övningar som kiriopraktorn gett oss i förebyggande syfte, vissa skadeförebyggande komplementövningar, regelbunda besök hos massör och regelbundna besök hos kiropraktor också när vi INTE har några synliga skador (osynliga ”skavanker” som KAN BLI – men inte nödvändigtvis blir – skador senare har man dock alltid).

Okej..tufft läge =/

om det inte går över så kommer jag antagligen uppsöka läkare för att diagnotisera ”skadan” och se hur pass det ligger till egentligen!

Kommer dock träna mkt lättare 1 vecka framöver ( fr.om. Måndag ) för att inte skadan ska bestå alt. uppstå igen! Förutom 130 bänk då :p , men det blir det enda tunga lyftet den veckan för min del..

kanske bör jag hålla LITE bredare grepp än normalt för inte aktivera framsida axel lika mkt, ifall det nu hjälper något under bänkpressen?

Det är ingen vits att bredda greppet, tycker jag (förutsatt att du INTE ALLS känner smärta med ett bredare grepp). För det första aktiverar du nog främre axel lika mycket ändå. För det andra kommer det bara att bli ovant att lyfta. Håller du armbågarna inåt (vilket jag inte kommer ihåg från filmen om du gör) orsakar kombinationen brett grepp + armbågarna inåt (mot kroppen/latissimus i startläget alltså) en onaturlig och slitande rörelse för främre axel.

Det bästa är troligen att lyfta på det sätt du är van, och chansa på att du inte försvårar din skada, eller att du överhuvudtaget kan utföra tyngre lyft. Du ska naturligtvis inte gå på toppvikten ouppvärmd, utan värma upp före (helst med inverterad pyramid, eftersom det är den minst slitsamma och mest effktiva uppvämningsformen).

låt grabben sätta en strikt 110 istället och att han gör den strikt :O? tycker iallafall jag

En strikt 110 går bra OM DEN EFTERFÖLJS AV EN URSÄKT.

stahlberg wrote:
    En strikt 110 går bra OM DEN EFTERFÖLJS AV EN URSÄKT.

Jo precis.

En fråga bara.

Pyramid träning vad jag förstått är att man börjar med låg vikt o ökar stegvis mer och mer..för att sedan utföra tungt lyft?
    men vad är en inverterad pyramid?

Stoffe. Har du tänkt på hur en pyramid ser ut? :)

[img=http://ce.eng.usf.edu/pharos/wonders/Gallery/pyramid.jpg]

Stoffe-90 wrote:
    Jo precis.

En fråga bara.

Pyramid träning vad jag förstått är att man börjar med låg vikt o ökar stegvis mer och mer..för att sedan utföra tungt lyft?
    men vad är en inverterad pyramid?

Det är väl en pyramid upphöjt till -1?:D

Pyramid => börja lätt => tungt => lättare

Inverterad är tvärtom => tungt => lättare => tyngre

Värm upp som du brukar, det är det du är van!

Nina Lätt wrote:
    Stoffe. Har du tänkt på hur en pyramid ser ut? :)

[img=http://ce.eng.usf.edu/pharos/wonders/Gallery/pyramid.jpg]

Jaså nu vet jag det också! 8)

Salus wrote:
    Pyramid => börja lätt => tungt => lättare

Inverterad är tvärtom => tungt => lättare => tyngre

Tackar tackar.

Stoffe-90 wrote:
    Jaså nu vet jag det också! 8)

Jag behöver inte vända upp och ner på bilden för att visa det motsatta, va? :nerd:

Nina Lätt wrote:
    Jag behöver inte vända upp och ner på bilden för att visa det motsatta, va? :nerd:

tveksamt.. :D

Viewing 15 posts - 121 through 135 (of 294 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.