Världens starkaste man genom tiderna

Home Forums Styrkehörnan Världens starkaste man genom tiderna

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 198 total)
  • Author

Vore kul att höra vem ni tycker och tror är världens starkaste man genom tiderna. Det behöver alltså inte vara någon som tävlat i starkeman utan det kan vara vem som helst. Tex Karelin från brottningen, eller Paul Andersson tyngdlyftaren. Vore kul att höra vad ni tror och funderingar varför ni tycker så. Själv har jag Bill Kazmaier högt på listan. Även Ed Coan om man tar i beaktning hur ”liten” han är och ändå presterar bra resultat tex 409kg i mark i klass 100kg.

Jag måste säga att Louis Cyr är den jag tkr varit/är starkaste man genom tiderna eller Vasily Alexeyev!

För mig kommer alltid Kazmaier vara den starkaste.
    Förste som lyfte 300 i bänk på tävling utan bänk-tröja.
    Förste som fick sammanlagt 1100 kg under tävling (tror att resultaten i de olika momenten var 280(bänk)-420(böj)-400(mark).
    Har gjort 10-15 reps på 150 kg i stångcurl.
    Har gjort lyft rakt fram för axlarna på 93kg hantlarna.
    Vann världens starkaste man tre år i rad(80-81-82) blev sedan inte inbjuden igen förrän 88 för att han var för överlägsen.
    Tagit över 500 kg i kronlyft.
    Man kan skriva om Kaz bedrifter inom styrke-relaterade områden hur länge som helst och skillnaden mellan hans bedrifter och tex Lois Cyr är att man kan bevisa de flesta som han gjort!

Det jag läst om Paul Andersson imponerar stort,och att han utförde det under 50-60talet gör det ju än mer fantastiskt…..jag lägger mina pengar på Paul:up:

Louise Cyr. Man måste ju ändå se till den tidens kosthållning samt att diverse preparat knappast va uppfunna då.

Hermann Görner var brutalt stark, med bl.a ett enarms marklyft (med tumlås) på 330 kg med en kroppsvikt på 100 kg år 1920.

Allan wrote:
    Louise Cyr. Man måste ju ändå se till den tidens kosthållning samt att diverse preparat knappast va uppfunna då.

Det jag också mest tänkte på.

matte79 wrote:
    För mig kommer alltid Kazmaier vara den starkaste.
    Förste som lyfte 300 i bänk på tävling utan bänk-tröja.
    Förste som fick sammanlagt 1100 kg under tävling (tror att resultaten i de olika momenten var 280(bänk)-420(böj)-400(mark).
    Har gjort 10-15 reps på 150 kg i stångcurl.
    Har gjort lyft rakt fram för axlarna på 93kg hantlarna.
    Vann världens starkaste man tre år i rad(80-81-82) blev sedan inte inbjuden igen förrän 88 för att han var för överlägsen.
    Tagit över 500 kg i kronlyft.
    Man kan skriva om Kaz bedrifter inom styrke-relaterade områden hur länge som helst och skillnaden mellan hans bedrifter och tex Lois Cyr är att man kan bevisa de flesta som han gjort!

Kazmaier var inte den första att bänka 300 kg utan tröja på tävling. Det var Jim Williams. Han bänkade 675 lbs på VM 72. Detta var innan det fanns några världsrekord men det var under ca 12 år amerikanskt rekord. Kazmaiers serie såg ut: 420-300-380 när han gjorde 1100 kg. Han hade världsrekord i mark med 402,5 kg under en ganska lång period.

Kazmaier är naturligtvis väldigt högt på listan. Han var och är ”naturligt”(inte ”bara” lyfta stänger utan stark i allt han gjorde) stark. Hade han inte skadat sitt bröst så hade han nog med ganska stor säkerhet varit den första att bänka 700 lbs utan tröja.

”All around” stark så är nog Kazmaier högst upp på min lista och om man tar renodlad SL så slår ingen Coan.

Sen har vi Jon Cole, Don Reinhoudt(1097,5 kg totalt i SL gjort på 70 talet med minimal utrustning) och en del gamla starka herrar före större tävlingars tid.

Arne Persson wrote:
    Hermann Görner var brutalt stark, med bl.a ett enarms marklyft (med tumlås) på 330 kg med en kroppsvikt på 100 kg år 1920.

Är du hundra på att det var 330 kg? Jag har för mig att det var 320 kg men det är ändå extremt. Drog över 360 kg i vanlig mark också. Men problemet med så gamla resultat är att de nästan aldrig är officiella.

Leonid Taranenko

Paul Andersson var brutalstark han också, men han skulle aldrig få upp samma vikter på raka armar.

Naim Sulemanoglu måste nämnas. Stöter man 190 vid en kroppsvikt av 60 är man brutal.

Robert Svensson wrote:
    Helt galen. [http://www.oldtimestrongman.com/hermanngoerners_secret.html]

Jäkligt intressant! Har aldrig hört talas om Sticking point smasher tidigare. De verkar vara jäkligt bra för ens träning iaf! Förstod inte hela artikeln dock, hur funkar dom?

rinse wrote:
    Är du hundra på att det var 330 kg? Jag har för mig att det var 320 kg men det är ändå extremt. Drog över 360 kg i vanlig mark också. Men problemet med så gamla resultat är att de nästan aldrig är officiella.

Jag är säker på att det 330 kg. Han drog 360 kg utan större svårigheter. Troligen låg hans max på närmare 400 kg. Han hade ingen konkurrens på den tiden. Har du testat att dra 270 kg med endast pek- och långfingrarna? He he…. Vad jag minns skulle dom hålla vikten i 5 sekunder.

Arne Persson wrote:
    Jag är säker på att det 330 kg. Han drog 360 kg utan större svårigheter. Troligen låg hans max på närmare 400 kg. Han hade ingen konkurrens på den tiden. Har du testat att dra 270 kg med endast pek- och långfingrarna? He he…. Vad jag minns skulle dom hålla vikten i 5 sekunder.

Kazmaier har väl som bäst lyft 412kg i mark på en uppvisning, om den person som du nämner har ett max som du tror på runt 400 så är det en bit under kazmaier det borde innebära att kaz är starkare i denna övning och i så fall starkare:P

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 198 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.