Home › Forums › Styrkehörnan › Världens starkaste man genom tiderna
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 november, 2007 at 05:07 #493553Anonym anvandareMembermatte79 wrote:I och för sig så är han ju det:P
En annan svensk som var med och tävlade mot Kaz på den tiden och som är minst lika stark som Samuelsson var Lars Hedlund!
Har hört att han har gjort en 10:a på 280 i bänk, kan det stämma, samt dragit över 400kg i mark.Fick nästan Kaz att se liten ut också
29 november, 2007 at 05:09 #493554Anonym anvandareMemberJag är ganska säker på att Hedlund inte gjort något av de två du säger men han har gjort 285 kg i bänk utan tröja på tävling. Det var världsrekord ett tag tills Kaz tog det.
Hedlund är den svensk som bänkat mest utan tröja någonsin(hittills)…
Hedlund smällde båda sina patellasenor när han skulle böja 360 kg tror jag. Uppvärmningen gick ungefär till så här: stång, 100, 200, gå in på 300 kg och sega upp den och sen gå på 360 kg och PANG!
29 november, 2007 at 07:07 #493555Anonym anvandareMemberrinse wrote:Jag är ganska säker på att Hedlund inte gjort något av de två du säger men han har gjort 285 kg i bänk utan tröja på tävling. Det var världsrekord ett tag tills Kaz tog det.Hedlund är den svensk som bänkat mest utan tröja någonsin(hittills)…
Hedlund smällde båda sina patellasenor när han skulle böja 360 kg tror jag. Uppvärmningen gick ungefär till så här: stång, 100, 200, gå in på 300 kg och sega upp den och sen gå på 360 kg och PANG!
Jag menade på träning och inte tävling.
En liten fråga till Rinse du verkar ha koll på detta.
Vad är rekorden för de olika lyften och sammanlagt i styrkelyft nu om man jämför förbund som har liknande regler om utförandet som de Kaz hade och vad ligger de motsvarande svenska rekorden på?
vad är det för skillnad på den utrustning Kaz använde och den som har använts för respektive ovanstående lyft?29 november, 2007 at 12:06 #493556Anonym anvandareMemberrinse wrote:Jag är ganska säker på att Hedlund inte gjort något av de två du säger men han har gjort 285 kg i bänk utan tröja på tävling. Det var världsrekord ett tag tills Kaz tog det.Hedlund är den svensk som bänkat mest utan tröja någonsin(hittills)…
Jag har hört (Av en gammal lyftare i klubben som jobbade på samma regement som honom)att Hedlund fortsatte att bli starkare i bänk efter han slet av patellasenorna. Men däremot tävlade han inte mer efter det och då är det svårt att sätta rekord. Hört att han gjorde en bit över 300kg.
29 november, 2007 at 12:50 #493557Anonym anvandareMembermatte79 wrote:I och för sig så är han ju det:P
En annan svensk som var med och tävlade mot Kaz på den tiden och som är minst lika stark som Samuelsson var Lars Hedlund!
Har hört att han har gjort en 10:a på 280 i bänk, kan det stämma, samt dragit över 400kg i mark.Det är inte så att du blandar ihop Hedlund och Norén?
29 november, 2007 at 15:33 #493558Anonym anvandareMemberNorén har aldrig tagit 280 kg i bänk. När han var på topp låg han på 250 kg. 400 kg i mark har däremot fixat och mer där till.
matte79: Din fråga är omöjlig och väldigt jobbig att svara på. Mycket pga av utrustningen som gör olika för alla och sen dopingtester som idag är hundra gånger bättre än de vid Kaz tid(de fanns nog knappt test då). Så antingen får man jämföra med folk med lite mindre utrustning men med dopingtester eller också jämför man med personer med mer utrustning och inga dopingtester.
Du kan jämföra med Ed Coan som gjorde 1090 kg i 100 kg klassen 91 med mkt sämre utrustningen än idag. 440 kg i böj med en dräkt som var bättre än Kaz men sen var det nog ingen tröja på 242,5 kg i bänk och sen 409 kg i mark utan dräkt.
Sen gjorde Reinhoudt 1097,5 kg 1977(tror jag) och det var med sämre utrustningen än Kaz om än lite. Reinhoudt har gjort ca 424 kg i böj utan dräkt på tävling.
29 november, 2007 at 15:49 #493559Anonym anvandareMemberRinse: Det var marken jag tänkte på. Hade inte en aning om Noréns resultat i bänk.
29 november, 2007 at 18:19 #493560Anonym anvandareMemberrinse wrote:Norén har aldrig tagit 280 kg i bänk. När han var på topp låg han på 250 kg. 400 kg i mark har däremot fixat och mer där till.matte79: Din fråga är omöjlig och väldigt jobbig att svara på. Mycket pga av utrustningen som gör olika för alla och sen dopingtester som idag är hundra gånger bättre än de vid Kaz tid(de fanns nog knappt test då). Så antingen får man jämföra med folk med lite mindre utrustning men med dopingtester eller också jämför man med personer med mer utrustning och inga dopingtester.
Du kan jämföra med Ed Coan som gjorde 1090 kg i 100 kg klassen 91 med mkt sämre utrustningen än idag. 440 kg i böj med en dräkt som var bättre än Kaz men sen var det nog ingen tröja på 242,5 kg i bänk och sen 409 kg i mark utan dräkt.
Sen gjorde Reinhoudt 1097,5 kg 1977(tror jag) och det var med sämre utrustningen än Kaz om än lite. Reinhoudt har gjort ca 424 kg i böj utan dräkt på tävling.
Jag menar vad världsrekorden i de olika momenten är idag och i någon av de olika organisationerna där det är någorlunda krav på utförandet. Vissa bänkresultat är otroligt höga men mycket pga de löjligt effektiva tröjor de använder. IPF är en bra organisation och undrar vad tex rekorden för lyften separat och sammanlagt är där?
29 november, 2007 at 19:30 #493561Anonym anvandareMemberrinse wrote:Ok. Om du nu ska köra med lindor så tippar jag starkt på att dina är bra mkt bättre än hans. På bilder ser det ut som tunna värmeskydd han hade.Ja, det tror jag också. Inzers lindor är ju lite bättre än de som fanns då.
29 november, 2007 at 19:34 #493562Anonym anvandareMembermatte79 wrote:Jag menar vad världsrekorden i de olika momenten är idag och i någon av de olika organisationerna där det är någorlunda krav på utförandet. Vissa bänkresultat är otroligt höga men mycket pga de löjligt effektiva tröjor de använder. IPF är en bra organisation och undrar vad tex rekorden för lyften separat och sammanlagt är där?[http://www.powerlifting-ipf.com/]
Klicka på ”Records” i vänstra fältet. Där har du alla världsrekord.
30 november, 2007 at 01:39 #493563Anonym anvandareMemberJo men utrustningen är extrem i IPF också jämfört med Kaz tid så det blir en ganska kass jämförelse.
Enligt mig var Kaz starkare än någon som tävlar i IPF nu.
1 december, 2007 at 00:54 #493564Anonym anvandareMemberrinse wrote:Jo men utrustningen är extrem i IPF också jämfört med Kaz tid så det blir en ganska kass jämförelse.Enligt mig var Kaz starkare än någon som tävlar i IPF nu.
Ja det var han men både du och jag vet att han också var mer dopad. Nu förtiden så måste alla klara test på tävlingen.
1 december, 2007 at 03:41 #493565Anonym anvandareMemberHar själv sett Hedlund flera ggr bolla med 265 kg i bänken, det låg han och repsade på.
Att notera är att han inte hade någon som passade bakom när han lyfte dessa vikter…Han lyfte lite annorlunda mot de flesta andra s-lyftare, han lyfte av dessa 265 kilo själv, och gjorde en 8-10 reps i endast bottenläget, innan han lyfte upp till helt raka armar igen.
Det var typ 83-85, några år efter han pajade sina knän, som jag såg honom bolla med de vikterna.
Gick rykten på gymmet då att han hade tagit en bra bit över 300 på träning.
Det var inplanerat ett världsrekord försök i bänken på någon gala i mitten där på 80-talet. Men av någon anledning, så vart det aldrig av.Hedlund är den största människa jag hittils har sett, fick alla andra att se små ut
Angående world strongest man tävlingar. Om jag kommer ihåg rätt, så vart Lasse 2:a tre år i rad, han spöade tex Kaz året innan Kaz vann hela tävlingen.
ps att det var 265 kg är jag helt säker på, man stog ju och räknade flera ggr om
Så att han kan ha repsat på 280 kg, kan jag mycket väl tro på. Så enkelt som han tog 265…..1 december, 2007 at 07:23 #493566Anonym anvandareMembercoolt:up:
1 december, 2007 at 09:59 #493567Anonym anvandareMemberKommer ihåg att det snackades om att han körde tior på 270 ”med lite studs”
Detta borde ha varit nån gång 83-85 -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.