Världens starkaste man genom tiderna

Home Forums Styrkehörnan Världens starkaste man genom tiderna

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 198 total)
  • Author
    rinse wrote:
    Jo men utrustningen är extrem i IPF också jämfört med Kaz tid så det blir en ganska kass jämförelse.

Enligt mig var Kaz starkare än någon som tävlar i IPF nu.

Sämre utrustning då men dopingtester nu. Det är tråkigt att det inte går att jämföra.

Jo sant Timme. Men starkast är stakast iaf i denna tråden. Inte många namn som är nämnda här som jag tror är rena.

rinse wrote:
    Jo sant Timme. Men starkast är stakast iaf i denna tråden. Inte många namn som är nämnda här som jag tror är rena.

Sant.

Själv har jag bara sett Lasse Hedlund på avstånd. Men jag håller med om att han var oerhört stor. Däremot var marklyft hans sämsta gren, och han gjorde inte långt över 300 kg. En annan oerhört stor jag sett på avstånd var just James Henderson, på ett bänk-VM i mitten av 1990-talet (tror han vägde nära 180 kg vid det tillfället).

Lasse Noren tyckte jag däremot var mindre än väntat. Stark var han iaf. Jag var en gång med och ordnade en uppvisning i Finland med Noren (jag tror det var 1989?). På det första stället lyfte Noren marklyft och 250 i bänken (utan stopp). Några timmar senare gjorde han (något grunt men otroligt lätt) 400 i knäböj, 10×200 i bänkpress och 360 i mark (han hade sjuka händer och ville inte dra mera). Pga den korta tiden mallan uppvisningarna var prestationerna väldigt imponerande. (Finska TV:n filmade in det, och jag bandade det på en VHS-kasset, som jag tyvärr sökt förgäves, vilket är fallet också med flera andra TV-videon om SL som filmats in på våra tävlingar och träningar).

Idag träffade jag en annan oerhört stark människa : Ove Lehto. Ove är enormt massiv för tillfället. På det viset är han väldigt stor. Skulle han vara 10cm längre skulle han höra till dem som gör att ”alla andra ser små ut”. Men inte känner man sig så stor bredvid honom nu heller.

Många gamla (och nyare) styrkelyftare och strongmen har varit (eller är) otroligt starka. Vi ska dock komma ihåg att det är andra egenskaper än maxstyrka som är avgörande i strongman.

För övrigt sades det om en annan finsk f.d styrkelyftare (livstidförbud för doping i IPF) och strongman – Riku Kiri – att han inte klarade sig så bra i strongman. Men i tävlingar där ”redskapen” var tyngre än vanligt (och maxstyrkan viktigare) var han svårare att besegra.

(En sak som är något off-topic, men som stör mig lite i strongman, är föremålens vikt jämfört med verkligheten. Om man säger att ett föremål väger 150 eller 300 kg så ska man väl lyfta hela denna vikt för att detta ska vara ”sant”. Men nu är föremålen fastsatta på alla möjliga sätt, så att den faktiska vikten är lättare. Inte heller har jag sätt strongmen utföra marklyft som skulle vara lika svåra att utföra som vanliga marklyft.)

Stahlberg vem tycker du är den starkaste människan om man ser till den sk allroundstyrkan?
    För mig alltid Kazmier, finns ingen annan med den allroundstyrkan!
    Sedan om vi skall prata om doping så är det som fanns på kaz tid ingenting mot dagens steroider,de flesta som tävlar idag har nog tagit mycket grövre än vad han gjorde och om de vet om att de skall testas så slutar de innan tävlingen!

Om man plottar en graf över rekorden i tyngdlyftning så ser man en konstant ökning fram till början av 80-talet. När dopingtesterna infördes planade kurvan ut. Så någon effekt har testningen haft, åtminstone inom den sporten. Men helt klart är att de tyngsta lyften någonsin inom tyngdlyftningen gjordes av dopade lyftare. Deras rekord är dock inte gällande världsrekord längre.

Tobbe T wrote:
    Om man plottar en graf över rekorden i tyngdlyftning så ser man en konstant ökning fram till början av 80-talet. När dopingtesterna infördes planade kurvan ut. Så någon effekt har testningen haft, åtminstone inom den sporten. Men helt klart är att de tyngsta lyften någonsin inom tyngdlyftningen gjordes av dopade lyftare. Deras rekord är dock inte gällande världsrekord längre.

Om du är så naiv så är du bra patetisk.

matte79 wrote:
    Stahlberg vem tycker du är den starkaste människan om man ser till den sk allroundstyrkan?
    För mig alltid Kazmier, finns ingen annan med den allroundstyrkan!
    Sedan om vi skall prata om doping så är det som fanns på kaz tid ingenting mot dagens steroider,de flesta som tävlar idag har nog tagit mycket grövre än vad han gjorde och om de vet om att de skall testas så slutar de innan tävlingen!

Många halvsanningar i detta inlägget. På Kaz tid kunde du köra hur mkt testo som helst fram tills tävlingsdagen för man kunde inte testa för det och sen vissa andra saker slutade du med tio dagar innan så var det lugnt. Sen blev Kaz aldrig testad efter sina bästa resultat heller tror jag.

rinse wrote:
    Jo men utrustningen är extrem i IPF också jämfört med Kaz tid så det blir en ganska kass jämförelse.

Enligt mig var Kaz starkare än någon som tävlar i IPF nu.

Möjligtvis kan Brian Siders mäta sig med Kaz. Han är helt överlägsen och har inte behövt gå på max för att vinna och slå världsrekord. Men Kaz får min röst om jag måste välja…

Däremot måste jag tillstå att wpo:aren Andy Bolton inte står ett uns efter Kaz i rå styrka. Givetvis var Kaz mer rörlig och därför en bättre Strongman.

Den som Kaz själv sätter som nummer ett är Sadrunas Zavickas, 180 kg lituanskt världsmästare i strongman.

räven wrote:

På vilket sätt menar du nu?

Grafer mm: [http://dynamic-eleiko.com/sportivny/library/farticles006.html]

Vad betyder det du quotade i bold? Den tyngsta ryck och stöt som gjorts på tävling i tyngsta klassen är inte längre rekord efter att de gjorde om viktklasserna -93 och -98.

räven wrote:

Frågan är ju vem som är naiv? Du eller honom?
    Knappast ett osannolikt påstående han kommer med.

matte-79 : Det är en fråga jag inte ens kan försöka hitta ett svar på.

Kazmaier

Sett krasst är Louise Cyr den starkaste genom tiderna.

Allan wrote:
    Sett krasst är Louise Cyr den starkaste genom tiderna.

Har svårt att tro på styrke prestationer gjorda 100år tillbaka.

Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 198 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.