världsrekord…??

Home Forums Styrkehörnan världsrekord…??

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 102 total)
  • Author

Vad tycker ni om det här??
    [http://www.youtube.com/watch?v=qROD-wQ4SKg]

Själv måste jag säga att det är fruktansvärt pinsamt att lyften blir godkända. känns som sporten skämmer ut sig själv.

IPA är inte särskillt serlösa på några punkter, hade det varit ipf så hade varken utrustningen eller lyften varit godkända, långt därifrån

mrski69 wrote:
    Vad tycker ni om det här??
    [http://www.youtube.com/watch?v=qROD-wQ4SKg]

Själv måste jag säga att det är fruktansvärt pinsamt att lyften blir godkända. känns som sporten skämmer ut sig själv.

Det är ingen sport, det är mer eller mindre ett cirkusförbund från USA. Det finns många liknande förbund i USA. Men i resten av världen så är det bara IPF som gäller (undantag Finland och Ryssland som WPC är ganska stort i, men fortfarande är IPF minst 100ggr större).

Det där klippet vill ingen IPF lyftare likna sig vid, så du får gärna se ner på den ”sporten” hur mycket du vill.

Grus får gärna komma igen när han har läst igenom SSF’s reglemente och tävlat sina första tävlingar.

Grus wrote:
    Vaddå? jag själv ska börja tävla så fort dom kommer med RAW tävlingar. nån löjlig tröjja kommer jag aldrig sätta på mej..

Det finns ju redan RAW-tävlingar så varför har du inte börjat då? :what:

Grus wrote:
    Jaså finns det! det enda jag har fått hört är att det är någon enstaka klubb som har en tävling då och då!

Det beror på att intresset är väldigt lågt. Det har arrangerats RAW tävlingar på JSK bland annat, pga av att det var så många ute på forumen som begärde RAW tävlingar och hade samma åsikter som dig om utrustningen. När det väl kom till kritan så dök inte en enda ”jag är världens starkaste RAW och pga av utrustningen tävlar jag inte, men jag kommer tävla när det arrangeras en RAW tävling” upp.

De lyft som finns på filmerna är – som nämnts – utförda i ett clownförbund. Sådana lyft varken stör eller irriterar mig – och inte berör de mig på annat sätt heller.

Bernhard skriver att WPC är stort i Finland. Det kan jag inte hålla med om. Det finska WPC – FPO (Finnish Powerlifting Organization) räknas av de flesta seriösa lyftare för vad det är : ett clownförbund. FPO-lyftarna är antingen sådana som redan åkt dit för doping eller sådana som skulle göra det ifall de skulle tävla i IPF.

Förstår vad ni menar med clownförbund, där både det ena och det andra är tillåtet. Problemet tycker jag dock fortfarande är den att de hävdar att sporten de sysslar med är styrkelyft. Att de dessutom anser att det är världsrekord de sätter drar ett löjets skimmer över SPORTEN.. Jämför gärna med proffsboxning, där det finns en vansinnig mängd ”världsmästare” i alla viktklasser.

förstår och håller med till fullo att det är IPF som gäller, men det går ju inte att snacka bort vikterna som faktiskt flyttas i de andra organisationerna.

Folk vill ju se världsrekord och freakshows, så jag antar att det är därför dessa clowncircusar får fortgå. Tycker mest det är tragiskt att de inte ens håller sig till de olika lyftens grudregler, som att ha höften lägre än knäna osv.

Vad jag menar är helt enkelt att den ädla och vackra sporten styrkelyft förlorar trovärdighet på sånt här. Tycker IPF borde kunna ta nån sorts ”patent” på reglerna i styrkelyft så de andra organisationerna får döpa det de håller på med till nått annat.. Typ ”godtyckligt viktförflyttande i det vertikala ledet”..

stahlberg wrote:
    De lyft som finns på filmerna är – som nämnts – utförda i ett clownförbund. Sådana lyft varken stör eller irriterar mig – och inte berör de mig på annat sätt heller.

Bernhard skriver att WPC är stort i Finland. Det kan jag inte hålla med om. Det finska WPC – FPO (Finnish Powerlifting Organization) räknas av de flesta seriösa lyftare för vad det är : ett clownförbund. FPO-lyftarna är antingen sådana som redan åkt dit för doping eller sådana som skulle göra det ifall de skulle tävla i IPF.

Jag kanske uttryckte mig lite dåligt. Det jag menar är att inom WPC finns en ganska stor andel finska och ryska lyftare, men det är fortfarande en väldigt liten skara om man jämför med styrkelyftare som tävlar inom IPF från dessa länder.

Själv finner jag att materialet i ipf oxå är tragiskt för sporten, det gör det hela till en dyr och krångligare tekniksport..
    Det går inte ens att åka iväg själv på en tävling tex.
    Sen är det relevanta inte längre att starkast vinner utan det handlar mest om vikt på stången..

Hmm, varför klaga på deras utrustning? Det är ju tröjor och dräkter liksom ipf har.
    Det enda som skiljer utrustningen är ju att deras är mycket mer extrem än den som är tillåten i ipf. kan hålla med om att det är kassa utföranden men det är ju endå ett helt annat förbund med andra regler.
    Sen tycker jag att dom nya tröjorna som kommer till ipf liknar mer och mer deras tröjor med hårdare tyger osv.
    Hur än det är så är det enormt mycket vikt att hålla och stå med.. Lite coolt är det..!

Grus wrote:
    Vaddå? jag själv ska börja tävla så fort dom kommer med RAW tävlingar. nån löjlig tröjja kommer jag aldrig sätta på mej..

Du behöver inte använda en bänktröja för att tävla.Jag tror du bara använder det som en ursäkt för att kunna klaga på bänktröjorna.

Grus wrote:
    Det var nog det sämsta inlägget idag!

Ta och tänk igenom ditt inlägg en stund och se vad i helsingland du skrev hahaha…

Jag kommer alltid att klaga på bänktröjjor då dom inte hör hemma i styrkesport.
    Jag bänkar 215kg RAW utan nån jävla gummisnodd till tröjja så vad skulle en bänktröjja göra för min (EGNA) styrka ? INTE ETT SKIT då det inte är min egna styrka jag använder då…..

PATETISKT…

Varför var inlägget dåligt?
    215 i vilken viktklass?

Grus wrote:
    Det var nog det sämsta inlägget idag!

Ta och tänk igenom ditt inlägg en stund och se vad i helsingland du skrev hahaha…

Jag kommer alltid att klaga på bänktröjjor då dom inte hör hemma i styrkesport.
    Jag bänkar 215kg RAW utan nån jävla gummisnodd till tröjja så vad skulle en bänktröjja göra för min (EGNA) styrka ? INTE ETT SKIT då det inte är min egna styrka jag använder då…..

PATETISKT…

Bara för att du måste ha en ursäkt för att du inte vågar tävla, så förringa inte alla SLáres prestationer bara för att du inte förstår bättre.:up:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 102 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.